וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיריית ת"א לא תפצה את מפוני שכונת פארק דרום

15.3.2017 / 16:43

ביהמ"ש הפך פסקי דין שקבעו כי יש לשלם פיצויים בגובה של קרוב ל-2.5 מיליון שקל למשפחות שפונו מאזור פארק דרום במזרח העיר ללא הפסקה

גופת גבר נמשתה מפארק באגם דרום בתל אביב, אוגוסט 2015. ניב אהרונסון
פארק דרום. צילום: ניב אהרונסון/ניב אהרונסון

בית המשפט המחוזי בתל אביב קבע היום (רביעי) כי עיריית תל אביב-יפו לא תשלם פיצויים בגובה של כ-2.5 מיליון שקל למשפחות שפונו משכונת פארק דרום בדרום-מזרח העיר. זאת לאחר שבהרכב של 3 שופטים קיבל את הערעורים שהגישה העירייה ודחה את ערעורי המשפחות, ובכך הפך את פסיקת בתי משפט השלום בהרצליה ותל אביב - שקבעו כי פינוי של פולש מקרקע ציבורית מותנה בפיצוי כספי.

השופטים קיבלו את טענות העירייה, שיוצגה על ידי משרד עורכי הדין שרקון, בן-עמי, אשר ושות', וקבעו כי היא זכאית לתבוע את פינוי המשפחות מכוח התב"ע (תכנית בניין עיר) של פארק דרום, גם אם טרם נרשמה העירייה כבעלים של הקרקע ועוד בטרם פורסמו הערות הפקעה.

באחד המקרים, לדוגמא, הגישה העירייה לפני כ-4 שנים תביעה לפינוי נגד אדם שלטענתה פלש לקרקע תוך השגת גבול ובנייה ללא היתר. לטענת העירייה, הוא החזיק בניגוד לחוק בכ-1,550 מ"ר והיא דרשה את פינויו, תוך שמירת הזכות לתבוע ממנו דמי שימוש עבור תקופת שהייתו בשטח.

מנגד טען הנתבע כי הוא מתגורר במקום מעל 30 שנה, מאז שנות ה-70 של המאה הקודמת, וכי רכש את הקרקע מאדם שהתגורר אז בצריף, תוך שהשקיע כספים רבים להפיכתו לבית לני משפחתו. עוד טען כי מעמדו המשפטי הוא בר רשות וכי לכל הפחות על העירייה לפצותו בגין הפינוי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

"רק בנסיבות חריגות ניתן לשקול שיקולי צדק"

בית משפט השלום קיבל חלקית את דרישתו, וקבע כי עליו להתפנות מהשטח, אולם התנה זאת בפיצוי בסך 780 אלף שקל מצד העירייה. בית המשפט אף ציין את תקופת המגורים הארוכה (בין 12-15 שנים) בשטח, השקעת הכספים והעובדה כי מדובר בבית המגורים של המשפחה. כמו כן, נימק את פסיקתו בכך שהעירייה שתקה במשך שנים ולא דרשה את פינויו.

אלא שכאמור, בית המשפט המחוזי קיבל את ערעור העירייה על חובתה בתשלום פיצויים, הפך את החלטת בית משפט השלום, וקבע כי "לא ייתן ידו להנצחת פלישה, גם אם הרשויות השתהו בפינוי הפולש". עוד צוין כי "רק בנסיבות חריגות ניתן יהיה לשקול שיקולי צדק לעניין פיצוי הפולש לקרקע ציבורית; אך במקרה בו מדובר בפולש ללא זכות, שנהנה משימוש בקרקע ללא תשלום דמי שימוש, תוך הקמת מבנים ללא היתר המיועדים לשטח ציבורי פתוח, הוא אינו זכאי בתשלום פיצוי".

הצפות בשכונת הארגזים: משפחות פונו מבתיהן. צילום מסך
שכונת הארגזים בתל אביב/צילום מסך

לדברי עוה"ד צילי עקיבא רפפורט ואבי אסיאו, שייצגו את העירייה, "מדובר בשורת פסקי דין בעלי חשיבות לרשויות ציבוריות ומקומיות, שבדרך כלל מתמהמהות בפינוי פולשים ובכך מזכות אותם בזכויות קנייניות בקרקע ולאחר מכן נאלצות לפצות אותם על חשבון כספי הציבור.

"כל זאת, בזמן שאנשים שומרי חוק נאלצים להתמודד במכרזים, להמתין עשרות שנים לדיור ציבורי, לשלם בגין מגוריהם. בית המשפט המחוזי שלח מסר ברור לאותם פולשים שמבקשים להתעשר על חשבון הקופה הציבורית ולבסוף אף מבקשים שישולמו להם פיצוי בגין הפטנט שאותו המציאו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully