וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטיוטה נשלחה ערב הטקס: כך נחתם הסכם הגג במעלות תרשיחא

1.3.2017 / 9:24

בשבוע שעבר חתמה עיריית מעלות תרשיחא על הסכם גג היסטורי הכולל 6,700 דירות והשקעה של מיליונים. אלא שמאחורי הקלעים של ההסכם היה פחות מכובד: מספר חברי מועצה נדהמו לקבל רק ערב קודם לכן את לראשונה את טיוטת ההסכם ועד היום לא קיימה העירייה אף דיון מסודר במהלך

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מעלות תרשיחא/מערכת וואלה!, צילום מסך

המהלך של משרד האוצר, רשות מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי והשיכון לחתימת הסכמי גג – מהלך שמטרתו הקמה מהירה של אלפי דירות חדשות בשטח הרשויות המקומיות - הגיע בשבוע שעבר למעלות-תרשיחא. הטקס, ה-15 במספר שנחתם על ידי המדינה, התקיים בנוכחות שר האוצר משה כחלון, שר הבינוי והשיכון יואב גלנט, ראש מטה הדיור במשרד האוצר, אביגדור יצחקי וגם ראש העירייה, שלמה בוחבוט ובמסגרתו סוכם כי בשנים הקרובות ייבנו במעלות כ-6,700 יחידות דיור חדשות.

למהלך הזה יש משמעות נדל"נית דרמטית מבחינת מעלות-תרשיחא: לא בכל יום מקבלת עירייה החלטה להקים אלפי יחידות דיור במהלך מרוכז, שכולל הקצאת מיליונים מצד הממשלה לטובת פיתוח תשתיות והקמתו של אזור תעשייה ופארק תיירות חדש באזור. המהלך שעליו סיכמה עיריית מעלות תרשיחא עם משרד האוצר כולל בין השאר גם סלילתם של שני כבישי רוחב שעליהם סיכמו נציגי העירייה עם משרד התחבורה ומטה הדיור הלאומי.

אלא שהדרמה האמיתית התחוללה, כך נראה, דווקא מאחורי הקלעים של ההסכם. מספר חברי מועצת העיר במעלות תרשיחא נדהמו לקבל את טיוטת ההסכם לראשונה רק ערב קודם לכן, באמצעות הפיקוח העירוני – מבלי שקודם לכן התקיים באופן מסודר דיון אחד במועצת העיר בנושא.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
טקס חתימת הסכם הגג במעלות תרשיחא. יוסי אלוני,
טקס חתימת הסכם הגג/יוסי אלוני

אל הטיוטה צורף מכתב מאת מנכ"ל העירייה שבו הם מתבקשים לעיין בו לצורך אישורו בהקדם על ידי מועצת העיר. לטענת חברי המועצה, המכתב והטיוטה של הסכם הגג – היתה הפעם הראשונה שבה התוודעו לפרטי ההסכם המלאים, ועל אף המשמעויות הנרחבות שיש למהלך, מעולם לא התקיימה במועצת העיר ישיבה מסודרת בנושא, שבה נדרשה עמדתם.

המכתב, עליו חתום מנכ"ל העירייה, סילס לביליה, נשלח למספר חברי מועצת העיר בתאריך ה-21 לפברואר - יום אחד בלבד לפני הטקס החגיגי שאליו הוזמנו שרי הממשלה ובכירי שוק הדיור. כך נכתב בו: "הסכם הגג שמועבר לעיונכם גובש לאחר תקופה ארוכה של מו"מ מצד הגורמים המקצועיים בעירייה, והוא מבטיח מתן אמצעים וגיבוי ממשלתי לעירייה להקמת השכונות החדשות בעיר. נודה לעיונכם בטיוטת ההסכם, לצורך קבלת החלטה בעניין אישור ההסכם בהקדם על ידי מליאת המועצה".

אחד מחברי המועצה הללו, הוא עו"ד יוסף ברדא, ששלח עוד באותו הערב מכתב לראש העיר בנושא בו הוא טוען לאי חוקיותו של ההליך וההסכם. בשיחה עם וואלה! ציין ברדא כי "חשוב להבהיר שפיתוח מעלות תרשיחא הוא בעיניי דבר מבורך וחשוב, בפרט נוכח העובדה שבמשך עשור וחצי ישנו קיפאון בתחום הבניה בעיר. דווקא בגלל זה חשוב היה שמועצת העיר תהיה מעורבת במהלך, יישאלו שאלות, יובנו המשמעויות והכל למען שמירה על האינטרסים של התושבים. לא יעלה על הדעת מצב בו נקבע טקס חתימה על הסכם , עליו חלק מחברי המועצה לא ידעו כלל, ורק ערב קודם מועבר ההסכם לעיון חברי המועצה. העירייה חתמה על הסכם שלא נדון ולא אושר על ידי מועצת העיר ולכן מדובר בהליך בלתי חוקי".

ברדא מציין כי לאחר פנייתו לראש העירייה, קייימה העירייה סבב טלפוני בין חברי המועצה בניסיון לאשר במהירות את ההסכם, אולם לא כל חברי המועצה הסכימו לתת את אישורם בהליך החפוז.

"הדברים הוצגו באופן שולי בלבד בסוף הישיבה"

ארקדי פומרנץ, חבר מועצה מטעם האופוזיציה, סיפר אף הוא בשיחה עם וואלה! כי "דובר על הסכם הגג באופן כללי בלבד במהלך ישיבה שהתקיימה בדצמבר, אבל הדברים הוצגו באופן שולי בלבד בסוף הישיבה. פרט לישיבה הזו לא היה שום דיון מסודר, לא ידענו על העקרונות והסעיפים שייכללו במהלך ההיסטורי הזה. בכל חודש פברואר לא התקיימה בכלל ישיבת מליאה – ולמעשה עד לרגע זה כלל לא התקיים דיון מסודר בנושא. מדובר במהלך חשוב ומעניין וצריך לקיים בו דיון מעמיק. אנחנו צריכים זמן לדבר על המשמעויות של מהלך כזה וההתנהלות הזו לא ברורה. נשאלת השאלה כיצד שרי הממשלה מגיעים לטקס חגיגי כשהם יודעים שהנושא לא אושר כלל במועצה כראוי".

מבדיקת וואלה! עולה כי בחודש דצמבר האחרון אכן התקיימה ישיבת מועצה כללית, שבה הועלו מספר נושאים, ובסוף הישיבה – הועלתה סוגיית הסכם הגג בקצרה ובאופן כללי. על פי הפרוטוקול של אותה ישיבה, לא התנהל כל דיון בנושא. בעירייה הציגו מסמך נוסף מחודש פברואר 2016, שבו נדונה סוגיית פיתוח שכונת אילנות בעיר, אולם כאמור, גם פרוטוקול זה אינו מהווה דיון בנושא הסכם הגג, שהיקפו מוערך בהשקעות של מיליוני שקלים והקמתן של כמעט 7,000 יחידות דיור חדשות בעיר.

עו"ד יוסי מילר, שותף מייסד במשרד עורכי דין מילר ושות המתמחה בנדל"ן ובמקרקעין מבהיר כי "הסכמי גג שנחתמים על ידי הרשות המקומית והמדינה הם הסכמים שטומנים בחובם התחייבויות דרמטיות לקדם פרויקטים ופיתוח עירוני במהירות שיא. מצד אחד, המדינה מתחייבת לממן ולסייע בהקמת תשתיות עבור העירייה והרשות מצידה מתחייבת לפתח מוסדות חינוך ומבני ציבור במהירות, על מנת להגיע למצב שכשיחידות הדיור ייבנו המוסדות והשירותים מסביב יתפקדו. במישור העקרוני לא ייתכן מצב שהעירייה תקבל החלטות מסוג זה כלאחר יד, ומבלי לאשרן בצורה מסודרת".

לדברי מילר, "כל הסכמי הגג שעליהם חתמה המדינה עד היום פורסמו וניתן לראות בהסכמים הללו שישנם נספחים, בהם מופיעה גם עמדת מהנדס העירייה והוועדה המקומית – לעמוד בהחייבויות הללו, שפעמים רבות כוללות למשל התחייבות להעניק היתרי בנייה תוך 90 יום. במילים אחרות, כל חתימה על הסכם גג מחייבת עבודת מטה מסודרת בתוך הרשות, טרם הסיכום הסופי מול המדינה".

תגובת עיריית מעלות תרשיחא: הסכם גג הינו הסכם לאומי חשוב ביותר שנועד להסיר חסמים ולהעניק את התקציבים הדרושים להגדלת היצע הדיור, שזו המשימה הלאומית החשובה ביותר שעל הפרק. כידוע, מעלות תרשיחא עומדת בפני שיווק של 6,800 דירות חדשות, פיתוח אזור תעשייה ותעסוקה חדש ופיתוח ושיווק שטחי מסחר ומלונאות, שלהם השפעה על כלל אזור הגליל".

בעירייה ציינו כי "אנו עובדים קשה מאד עם הממשלה למען פיתוח העיר, אשר ממוקמת בגליל ומצויה בתנופת בנייה ופיתוח חסרת תקדים. צר לנו שגורמים פוליטיים מעדיפים לפזר דברי שקר, למען האדרתם האישית ועל חשבון האינטרס של הזוגות הצעירים, שכן ההסכם טומן בחובו שיווקים של אלפי דירות ברות השגה לזוגות צעירים מהעיר ומחוצה לה ולפיתוח מקורות תעסוקה באמצעות אזור תעשייה חדש ושטחי מלונאות ומסחר. עקרונות ההסכם הובאו לידיעת מועצת העיר בישיבתה כבר בחודש דצמבר 2016 – והדבר מעוגן בפרוטוקול (יוסי ברדא כהרגלו לא הגיע לישיבה זו).

לאחר שהעקרונות המרכזיים בהסכם סוכמו, ובראשם היקף יחידות הדיור וקדמי המימון הנדרשים לפיתוח, וחברי מועצת העיר עודכנו בהם, הממשלה אישרה את עקרונותיו במוסדותיה המקובלים, וכעבור מספר ימים העבירה נוסח לעיוננו. לאחר שהצוות המקצועי בעירייה עבר על ההסכם והתקיים דין ודברים עם רשות מקרקעי ישראל, הועבר ההסכם לעיון ואישור חברי מועצת העיר ואלו אישרו את ההסכם. בהתאם לכך פורסם פרוטוקול רשמי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully