וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אנחנו משלמים מיליונים - המדינה לא בונה מדרכה"

26.2.2017 / 12:17

בפאנל שנערך בוועידת העסקים של גלובס מתח מנכ"ל שיכון ובינוי תמיר דגן ביקורת על התנהלות הממשלה בשוק הדיור. "אני לא מבין איך יכולה להיות ירידת מחירים כשההיצע כל כך נמוך"

אתר בנייה של חברת אסיה סיירוס בדימונה. ראובן קסטרו
בנייה/ראובן קסטרו

תמיר דגן, מנכ"ל שיכון ובינוי נדל"ן תקף היום (ראשון) בוועידת הנדל"ן של גלובס את התנהלות המדינה בשוק הדיור ואמר כי "נכון להיום יש 20-30 אלף אנשים שמחפשים דירות לשיפור דיור. האנשים האלה מחפשים לקנות דירות. אני לא מבין איך יכולה להיות ירידת מחירים כשההיצע כל כך נמוך ואני אומר את זה באחריות כחברת בנייה שמייצגת גם חברות בנייה אחרות: היום היצע הדירות נמוך מאוד. לפני שנתיים זכינו במכרז של המנהל. שנה וחצי אחרי אנחנו לא יכולים לעלות על הקרקע – אז אנחנו עושים מאמץ גדול אבל יש בעיה. בחודש האחרון אני לא מצליח לקבל טופס 4, שש שנים אחרי ששילמתי עשרות מיליונים לפיתוח? למה? כי משרד השיכון לא מסיים את המדרכות שם.

מדינת ישראל לא מצליחה לספק לי מדרכה כדי שאתן מפתח לדיירים. אז עם כל הכבוד לכל המהלכים של המדינה ולכל ההצהרות אבל יש מכרזים של מחיר למשתכן שיש בהם רמת סיכון שאני לא מוכן לקחת על עצמי. המזכירה שלי נרשמת כל חודש להגרלות של מחיר למשתכן ורואה שהיא לא זוכה ושרק 3% זוכים – אז עם כל הכבוד זה כמו לזכות בהגרלה של הפיס".

בפאנל בו השתתף דיין נכחו גם אורן הוד, מנכ"ל אפריקה ישראל מגורים, ערן ניצן, סגן הממונה על התקציבים לענייני נדל"ן באוצר, צחי חג'ג', בעלים ויו"ר דירקטוריון קבוצת חג'ג', רו"ח שחר זיו, שותף מנהל ב-BDO זיו האפט, מיקי זיסמן, מנכ"ל קרדן נדל"ן. חג'ג' התייחס מצידו לפעילות בשוק היוקרה ואמר כי "אנחנו באיזשהו מקום חוזרים כל הזמן על אותן מסקנות ואותן עצות. גם השאלות אותן שאלות. לדעתי אנחנו עושים קצת עוול לשלטון שלנו – נדל"ן זה לא זבנג וגמרנו – ואי אפשר לעקוב בכל חודש או בכל רבעון מה קרה למחירי הדיור ולנהל פולמוס ציבורי על כל נתון של כל רבעון. אני חושב שצריך להבהיר לציבור שהפולמוס הזה הוא שגוי, הסיפור הזה לא עובד ככה. זה כמו מישהו שמחפש את המטבע מתחת לפנס. 70 שנה המדינה דואגת שכספי המשקיעים יישארו בשוק – ועכשיו שר האוצר שולח את המשקיעים לקנות דירות בשוק".

חג'ג' מתח ביקורת גם על תכנית מחיר למשתכן ואר כי "מחיר למשתכן היא תכנית לא נכונה – הרי למה הבן שלי יכול לקנות דירה בדיור למשתכן? המדינה חייבת לעשות בחינה סוציאלית לכל אחד – ולתת הטבות, או מענק למי שזקוק. יש פה תוכנית שמצד אחד פוגעת בשוק הדיור כי הוא מעלה מחירים: הקרקעות הפרטיות זינקו ב-20% בשנה האחרונה. אז כל הדיונים של הלמ"ס והשמאי הממשלתי הם מיותרים – זו התשובה למה שקורה בשוק".

עדיאל שמרון, מנכ"ל רמ"י, דחה מצידו את הביקורת שנמתחה כנגד תכנית מחיר למשתכן ואמר: "בואו נעשה סדר. פרויקט מחיר למשתכן הוא פרויקט הדגל והוא התחיל באמצע 2015 וימשך ב-2017-2018 בוודאות. בפרויקט הזה שווקו 70 אלף יחידות דיור ללא אף מכרז חוזר – מתוכן זכו בכ-30 אלף יחידות דיור הקבלנים. מה שלא הוזכר בנתונים של המחקר בכנסת – הוא העובדה שאחוז ההנחה הוא קבוע – כלומר באחוזים ההנחה שאנחנו נותנים בקרקע היא הנחה קבועה. הממשלה לאורך השנים קיבלה ביקורת שהמדינה לא רוצה להוריד את מחירי הדירות ושאנחנו מספסרים בקרקע ועכשיו יש אובדן הכנסות של 6 מיליארד שקלים ובאים בטענות עדיין. הקריטריון היחידי שיש הוא שאתה חסר דירה – וגם על זה יש ביקורת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully