וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אקסלנס: "אין עוד היפוך מגמה – השוכרים עומדים לשלם יותר"

16.2.2017 / 16:30

בית ההשקעות אקסלנס מפרסם תגובה למדד המחירים שפורסם אתמול על ידי הלמ"ס – במסגרתה הם מבהירים: "מס דירה שלישית מבריח את המשקיעים, אבל מוקדם לדבר על היפוך מגמה בשוק הדיור. מי שישלם את המחיר בתקופה הקרובה הם שוכרי הדירות"

תמונות מהגג של עזריאלי פברואר 2012. דרור עינב
תמונות מהגג של עזריאלי פברואר 2012/דרור עינב

נתוני מדד מחירי הדיור שהתפרסמו אתמול על יד הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ואשר הצביעו על ירידה של 1.2% במדד מחירי הדירות מתקבלות בספקנות גם על ידי כלכלני בית ההשקעות אקסלנס: יניב חברון, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אקסלנס, ואביתר בן-דוד, כלכלן מאקרו במחלקת המחקר והאסטרטגיה של אקסלנס ציינו כי "הפעם האחרונה שראינו ירידות מחירים מהסוג הזה בשוק הדיור הייתה כאשר בשוק ציפו לתוכנית מע"מ אפס של שר האוצר לשעבר, יאיר לפיד. עם פרסום מדד ספטמבר 2014, התברר אז כי מחירי הדיור ירדו בחודשים אוגוסט-יולי לעומת יוני-יולי ב-1%, מגמה שלא נראתה מאז שנת 2007. גם אז היו הרבה ציפיות וגם אז המחירים חזרו לעלות חודשיים לאחר מכן".

חברון ובן-דוד העריכו כי "מס דירה שלישית ככל הנראה מבריח את המשקיעים מהשוק, אבל זה עוד מאוד מוקדם בכדי להעיד על היפוך מגמה. בתחילת השנה הבטחנו בלימה במחירי הנדל"ן, נראה שאנחנו בדרך לשם".

לגבי מחירי השכירות אומרים חברון ובן-דוד כי "השוכרים ישלמו את המחיר כרגע - סעיף הדיור במדד שכולל בעיקר את מחירי השכירות רשם בחודש ינואר ירידה של 0.5% אבל אנחנו מציעים לשוכרים לא להתלהב יתר על המידה. לעומת מחירי הדיור שייבלמו השנה, אתם עומדים לשלם מחיר יקר יותר. הירידה במחירי השכירות מתאימה לעונתיות, אבל מהר מאוד המגמה של הסעיף תחזור לעלייה. כאשר הביקוש יחסית קשיח, המשכירים ינסו לחלוק את נטל המס והתייקרות המשכנתא עד כמה שאפשר עם המשכירים".

חברון ובן-דוד התייחסו בסקירתם למדדים הנוספים שהופיעו אתמול בנתוני הלמ"ס ואמרו כי "מלבד גורמים כלכליים, אקסוגניים ומקומיים, יש לקחת בחשבון את אמירותיו של שר האוצר הנוגעות להפחתת מסים אפשרית ואת נתוני הגירעון הממשלתי הנמוך שממשיכים להציג תמונה חיובית בנוגע לעצמתה הפיננסית של ישראל. לא נופתע אם בעתיד הקרוב יכריזו באוצר כי הם "מגלחים" 0.3% מהאינפלציה השנתית על ידי 'פעולה תומכת צמיחה' בדמות הפחתה בשיעור המע"מ".

עוד מציינים חברון ובן-דוד כי "אם נשים לרגע את נתוני שוק הדיור בצד, יש לציין כי מדד חודש ינואר היה 'מדד פתיחת השנה' הגבוה ביותר מאז 2013, עם זאת, מלבד סעיף המזון שהפתיע לטובה, לא ניכרו סימנים אינפלציוניים משמעותיים מצדם של שאר המרכיבים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully