וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לבנות 20 אלף דירות מייצר עודפי עפר – זה לא לגו"

15.2.2017 / 15:25

סוגיית הטיפול בעודפי עפר – סוגיה שהמדינה מנסה להסדיר כבר שנים - הגיע היום לדיון בכנסת ויצרה ביקורת חריפה מצד יו"ר הוועדה שתקף את נציגי מינהל התכנון."לא מעניין מה עושים עם עודפי העפר? אתם לא מבינים שלבנות 20,000 דירות מייצר פסולת עפר? מה זה? עיר מלגו?"

הר עפר, ספטמבר 2014. שלומי גבאי
עפר/שלומי גבאי

עודפי עפר, אחד התוצרים הנלווים של תעשיית הבניין, נחשבים כבר שנים לבעיה שהמדינה לא מסדירה – והיום זכו נציגי מינהל התכנון לביקורת נוקבת בנושא במהלך דיון בכנסת. יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה, ח"כ דודי אמסלם, אמר לנציגי המינהל במהלך דיון בנושא שהתקיים בוועדה את הדברים הבאים: "לא אקדם שום תכנית של מנהל התכנון עד שלא תתחילו להגיע לדיוני הוועדה עם תשובות. אני מסתובב בבית שמש ורואה שמגלחים שם הרים שלמים כדי לבנות דירות. לאן לוקחים את ההרים האלה? אלה נזקים במצטבר של מאות מיליוני שקלים. הפסולת מגיעה לשמורות טבע, ליערות. זה לא מעניין אתכם? אתם לא רואים את המכלול? לא מבינים שאם מאשרים 20,000 יחידות דיור זה מייצר פסולת עפר? מה זה? עיר מלגו? אין תשתיות? אין כבישים?".

יו"ר הוועדה ציין כי "בחודש מאי האחרון ביקשתי שמינהל התכנון יוביל תכנית אב לעודפי עפר, משום שלא כל עיר צריכה להתמודד עם זה כאילו זו בעיה אישית שלה. כיום יש מעט מאד אתרים אליהם אפשר להוביל עודפי עפר, ואלה נמצאים במרחקים שעלות הובלתם אסטרונומית. זו בעיה לאומית שהמדינה חייבת להסדיר".

חנה ויטלזון, נציגת מינהל התכנון שנכחה בדיון ציינה כי "ב-2011 אושר מסמך מדיניות שקבע יעד של עד 98% ניצול חומרי גלם עד שנת 2040. 75% מעודפי העפר מטופלים בתארי הפעילות עצמם, והשאר מסולק באופן לא חוקי לשטחים פתוחים. מקודמת תכנית מתאר ארצית, תמ"א 14 ד', במסגרתה אנחנו מאתרים שטחים יאפשרו לאחסן עודפי עפר לתקופה מסוימת עד שהחומר ינוצל בפרויקט בנייה אחר".

אולם יו"ר הוועדה השיב: "ביקשתי להכין תכנית, לא מאגרים. אני לא צריך את ההסברים למה צריך אתרים. תראי לי איפה קידמתם". ויטלזון ציינה כי "התוכנית עדיין לא הוצגה. מכינים תמ"א. כבר 3-4 שנים מקדמים תמ"א. הסוגיה המרכזית היא שאלת ניהול האתרים. התוכנית לא ישימה עד שמישהו לא יקח אחריות לנהל ולתפעל אתרים".

לדברי אמסלם – התנהלותו של מינהל התכנון בסוגיה מעכבת את הטיפול בנושא. "קיימנו דיון לפני שנה. את השתתפת בו. אולי לא הבנת מה אמרתי. אם לא מבינים, שואלים. לא יכול להיות שאחרי שנה תחזרו לנקודה שהיינו לפני שנה. מה יעשו הקבלנים? הקבלן חופר חניון, לאן ייקח את החומר? אתם דואגים להנפיק 50,000 היתרי בנייה. הוועדה שלנו דנה בחצי מהזמן שלה רק בקידום העניינים שלכם, אבל אתם רצים בלי להבין שכל תכנית בניה מייצרת עודפי עפר בסוף. נדיר עד בלתי אפשרי לאזן הכל בשטח".

מי שעוד נכח בדיון הוא ח"כ דב חנין שאמר כי "יש על שולחן הכנסת הצעת חוק. מנסים לייצר פתרון מערכתי. מהות הצעת החוק היא תכנית לאומית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully