וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה הנחה אתם באמת מקבלים על "מחיר למשתכן"?

14.2.2017 / 10:19

מה שיעור ההנחה שמקבלים תושבים שהצליחו להגריל דירה בראשון לציון, לעומת ההנחה שיקבלו מי שהגרילו דירה באילת או בדימונה? חברי כנסת טוענים כי התוכנית הממשלתית מקפחת את הפריפריה. נתונים רשמיים שהוצגו השבוע בכנסת עשו סדר בבלגן

מערכת וואלה!

עליית מחירי הדיור התלולה בשנים האחרונות הביאה לכך שהאוצר הכריז על השקת תכנית "מחיר למשתכן" – תכנית ישנה שכבר פעלה לפני שנים בשוק הנדל"ן – במתכונת גורפת על 100% מקרקעות המדינה. המטרה פשוטה: להעניק למי שאין לו דירה בבעלותו אפשרות לרכוש דירה חדשה במחיר מוזל יחסית למחיר השוק, באמצעות שינוי שיטת המכרז. הזוכה הוא מי שמציע את הדירות הסופיות לרוכשים במחיר הנמוך ביותר.

נתונים שנחשפו השבוע בוועדת הכלכלה של הכנסת, מתוך נייר עמדה שגיבש מרכז המידע והמחקר של הכנסת, מצביעים על כך שככל שאתם מתמודדים על דירה מוזלת באזור מרכזי – כך ההנחה שתקבלו על הדירה גבוהה יותר – בערכים שקליים. כלומר, מתמודד שיזכה בדירה מוזלת בראשון לציון למשל, יקבל הנחה גדולה יותר מבחינת הסכום הסופי שעליו לשלם, בהשוואה לשיעור ההנחה שיקבל זכאי שיגריל דירה בדימונה. עם זאת, חשוב לציין כי גובה ההנחה שרוכשי הדירות מקבלים בשקלים מושפע ממחיר השוק, וכי שיעור ההנחות בפריפריה באחוזים הוא ברובו גבוה יותר.

על פי הנתונים, רשויות מקומיות המצויות באשכול פריפריאלי נמוך במיוחד - אשכול 1 - נהנות מההנחה הגבוהה ביותר באחוזים: 23.5% ממחיר השוק המקומי. באשכול זה נכללת על פי דירוג הלמ"ס העיר אילת ומשמעות ההנחה בשקלים היא כ-266 אלף שקל לדירה.

באשכול פריפריאלי מספר 2, לעומת זאת, מגיע שיעור ההנחה לכ-19.3% בלבד. אשכול זה כולל רשויות דוגמת מצפה רמון, מטולה, מג'דל שמס והמועצה האזורית ערבה תיכונה. המשמעות היא שמי שיגריל דירה מוזלת באחת מהרשויות המצויות באשכול זה, צפוי לזכות להנחה ממוצעת של 165 אלף שקל לדירה. לפי המחקר, באשכול מספר 3 שיעור ההנחה לדירה כמעט זהה לזה שבאשכול מספר 1 ומגיע ל-23.4%, כלומר הנחה ממוצעת של כ-220 אלף שקל. באשכול זה מצויות בין השאר קריית שמונה, חצור הגלילית, דימונה וערד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

באשכול 9, שבו מצויות רשויות מקומיות מרכזיות מאוד דוגמת ראשון לציון, ירושלים, בת ים, פתח תקווה, קריית אונו, רמת אפעל וגני תקווה – גובה ההנחה הממוצעת שיקבלו זכאי מחיר למשתכן על דירה יעמוד על סכום של כ-341 אלף שקל – הנחה בשיעור של 19.8% ממחיר השוק של דירה ממוצעת באזור.

הנחה ממוצעת של 290 אלף שקל

אם בוחנים את ההנחות הממוצעות שהמדינה מעניקה לרוכשי הדירות המוזלות, מגלים כי מחיר ממוצע של דירה בתוכנית מחיר למשתכן הוא כ-1.077 מיליון שקל, לעומת מחיר שוק של כ-1.368 מיליון שקל – וכי ההנחה הממוצעת בתוכנית עומדת על כ-290 אלף שקל (המהווה הנחה ממוצעת של כ-21.2% ממחיר השוק). הניתוח שהוצג בדיון מתבסס על 77 פרויקטים ברשויות מקומיות שבהן יושמה התוכנית עד כה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אם אתם סקרנים לדעת כמה מתוך הסכומים הללו מגיע מסבסוד הישיר של המדינה בערך הקרקע, הרי שהמחקר מצביע על כך שהסבסוד הישיר הממוצע לדירה עומד על כ-92 אלף שקל.

על פי המחקר, נכון לינואר 2017 היו 23,601 דירות משווקות לזכאים (ללא מכרזים שטרם נבחר בהם קבלן), ובכ-63.9% מהן ההרשמה להגרלה עדיין לא נפתחה. על פי המחקר, מספר הזכאים במגזר הערבי נמוך בהשוואה לחלקם באוכלוסייה ועומד על 210 (0.3% מהזכאים) בלבד, בעוד שמספר הדירות המשווקות לזכאים במגזר הערבי הוא 493 (2.1% מסך הדירות המשווקות).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully