וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עכשיו זה רשמי: הנתון על התחלות הבנייה מוטה באופן שיטתי

12.2.2017 / 13:17

המחקר המצא כי הבעיה קיימת בכל המחוזות, אך היא ניכרת במיוחד בנתונים על מחוזות תל אביב וחיפה. הפערים בנתונים מעידים על כך שכלל הנתונים מוטים כלפי מטה - אך הנתונים המנהליים ממשרד הבינוי והשיכון מתאפיינים באיכות נמוכה

שקיעה בפתח תקווה פברואר 2017. ראובן קסטרו
רק אחרי שנתיים מתגלים נתוני האמת על התחלות הבנייה/ראובן קסטרו

ניתוח שערכה עדי פינקלשטיין מחטיבת המחקר בבנק ישראל בחן את התפתחות האומדנים הרבעוניים של התחלות הבנייה משנת 2004. הבדיקה העלתה כי האומדן להתחלות הבנייה מוטה כלפי מטה באופן שיטתי ובהיקף משמעותי. הנתון על התחלות הבנייה מתעדכן כלפי מעלה בעיקר בשנה הראשונה לאחר פרסומו, ואולם רק כעבור שנתיים הוא מתייצב - כשערכו גבוה יותר בכ-10% בממוצע.

הנתון על מספר התחלות הבנייה משמש גופים ממשלתיים שונים כדי לאמוד את ההיצע בשוק הדיור ולגבש מדיניו?ת לגבי מידת הצורך בהתערבות ממשלתית בענף הבנייה. כמו כן הנתון משמש את בנק ישראל כדי לגבש את המדיניות המוניטרית.

המחקר המצא כי הבעיה קיימת קיימת בכל המחוזות, אך היא ניכרת במיוחד בנתונים על מחוזות תל אביב וחיפה. פילוח לפי יוזם העלה שבשנים 2009-2014 עדכן משרד הבינוי והשיכון את הנתונים על ההתחלות ביוזמה ציבורית בכ-28%+ בממוצע; לעומת זאת, הנתונים על ההתחלות ביוזמה פרטית התעדכנו בכ-10%+ בממוצע.

במחקר מצוין כי פערים אלה בנתונים מעידים על כך שכלל הנתונים מוטים כלפי מטה - אך הנתונים המנהליים ממשרד הבינוי והשיכון מתאפיינים באיכות נמוכה ביחס לנתונים המגיעים מהיזמים הפרטיים.

בנק ישראל מציע בניתוח שפרסם מודל שיצמצם לפחות בשלישי את גודל הטעות. "תוצאות החיזוי בזמן אמת מראות כי ניתן להציע מודלים שמרניים פחות לזקיפת הנתונים החסרים, ואלה יאפשרו לצמצם לפחות בשליש את גודל הטעות הממוצעת ולגבש תחזית שאינה מוטה לכיוון מסוים".

במחקר מצוין כי מאחר שברוב המקרים האומדן מתעדכן כלפי מעלה בדיעבד, ובחלק מהמקרים אומדנים שהציגו ירידה בהיקף ההתחלות השתנו לנתון שמצביע על עלייה, עלול להיווצר מדי רבעון רושם שהפעילות במגזר הבנייה מאטה או אינה מתרחבת, בשעה שלמעשה מספר הדירות החדשות נמצא במגמת עלייה מתונה לאורך זמן. נייר זה מחזק את האזהרה שמצרפת הלמ"ס לפרסומים על התחלות הבנייה ומנגיש לצרכני המידע את סדר הגודל של העדכונים הצפויים בנתונים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
התחלות בנייה. בנק ישראל, צילום מסך
התחלות בנייה/צילום מסך, בנק ישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully