וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשרד להגנת הסביבה נגד 1,000 יחידות דיור בבת חפר

12.2.2017 / 10:30

התוכנית להרחבת היישוב בת חפר בכ-1,000 יחידות דיור תגיע השבוע לשולחן הוותמ"ל – אלא שבמשרד להגנת הסביבה מתנגדים בתוקף. לטענתם השטח שעליו יתרחב היישוב הוא רגיש ויש להוסיף את היחידות החדשות לעיבוי הערים ולא לנגיסה מיותרת בשטחים פתוחים

בת חפר. דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע,
בת חפר/דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע

השבוע תדון הוותמ"ל – הוועדה לקידום מתחמי דיור מועדפים שהוקמה על מנת להאיץ תכניות בנייה גדולות - בתכנית להרחבת היישוב בת חפר בכ-1,000 יחידות בבנייה נמוכה. התוכנית החדשה, שצפויה להשתרע על פני שטח של 800 דונם, מתעתדת להגדיל משמעותית את היישוב, אולם בשלב זה זוכה להתנגדות נחרצת מצד המשרד להגנת הסביבה. הרקע להתנגדות: הרחבת היישוב ביחידות בבנייה נמוכה צפויה לגזול שטח קרקע משמעותי – בניגוד לבנייה עירונית גבוהה – ובמשרד מחזיקים בחוות דעת הקובעת כי מדובר באזור רגיש סביבתית שייפגע מהבנייה.

בעמדת המשרד להגנת הסביבה נכתב כי "אנחנו ממליצים שלא לקדם את התכנית. הפיתוח נוגס בשטחים הפתוחים המעטים של מחוז מרכז, פיתוח מסיבי כזה יש להפנות לחיזוק ועיבוי הערים". להתנגדותו של המשרד להגנת הסביבה מתווספת גם התנגדותה של החברה להגנת הטבע – שם טוענים כי לצד ההשפעות הסביבתיות, הרי שהתוכנית אינה כוללת דיור להשכרה, כפי שקובע החוק לקידום מתחמים מועדפים וכי בפועל ההרחבה לא תשרת מטרות חברתיות.

נכון להיום מתגוררות ביישוב, הממוקם במועצה האזורית עמק חפר, כ-1,300 משפחות המתגוררות בבתים צמודי-קרקע. בת חפר משתרע על פני כ-950 דונם והיישוב מוגדר ברובו בצביון חילוני, כאשר כ-10% מהאוכלוסייה הנה בעלת צביון דתי. על פי התוכנית החדשה, המקודמת על ידי רשות מקרקעי ישראל בהליך מואץ - היישוב צפוי כאמור להכפיל את אוכלוסייתו ולזכות בתוספת של כ-1,000 בתים צמודי קרקע, לצד כ-200 יחידות לדיור מוגן שיתפרשו על פני כ– 800 דונם.

התוכנית החדשה כוללת גם אזור תעסוקה בשטח של כ-60 דונם ליישוב הקהילתי המוגדל, לצד מערכת חדשה של כבישים ושדרוג של שטחי המסחר ביישוב, הוספת אולם כנסים בן כ-350 מקומות, וכן הוספת שטחים לטובת הוספת קריית חינוך אזורית. התוכנית גובלת בצידה הצפוני עם נחל וקיבוץ בחן.

בחוות דעת שהגיש המשרד להגנת הסביבה בנושא נכתב בין השאר כי "‏הפיתוח‏ המוצע‏ בהרחבת ‏בת‏ חפר‏ נוגס‏ בשטחים‏ הפתוחים המעטים ‏של ‏מחוז ‏המרכז ‏ומייצר ‏למעשה ‏הרחבה ‏של ‏יישוב‏ הינו ‏כשכונה ‏פרברית ‏במרחב הכפרי‏-חקלאי".

אסף זנזורי, רכז משמר התכנון של החברה להגנת הטבע, ציין מצדו כי "מדובר על פיתוח למגורים המעודד פרבור ולתהליך זה יש מספר השלכות שליליות – בין השאר העמסת תשתיות, ניצול לא יעיל של הקרקע ותפיסת שטחים פתוחים נרחבים. מדובר במהלך המנוגד לחלוטין למדיניות התכנון הארצית. לא פחות חשוב מכך - אין במהלך הזה תרומה ממשית להורדת מחירי הדיור והוא איננו תורם להגדלת היצע דיור בהישג יד. זאת ועוד, בניגוד למטרות החוק המקוריות – הדורשות להקצות כ - 30% מהדירות להשכרה ארוכת טווח – אין בתכנית ולו יחידת דיור אחת לטובת השכרה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully