וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיתרון למשבר הדיור? כך יוגדלו יישובי הערבה ב-450%

28.1.2017 / 12:53

הערבה נפרשת על פני 175 ק"מ אך מאכלסת כיום כ-3,500 תושבים בלבד. בקרוב יישתנה המצב, שורת יישובים חקלאיים יתרחבו ואף יוקם יישוב חדש - לא חקלאי. האם מחירי הדירות משחקים תפקיד בעידוד המעבר לדרום הרחוק?

יח"צ - חד פעמי

(צילום וידאו: גלעד לבני)

בשוליו של משבר הדיור שמשתולל כבר עשור, עם מחירי דירות שהגיעו לרתיחה באזורי הביקוש, קרה אולי דבר אחד חיובי: תשומת הלב הממשלתית והציבורית מופנית יותר ויותר לפריפריה שזוכה בשנים האחרונות לתנופת בנייה – במקומות מסוימים באופן חסר תקדים. אחד האזורים הללו הוא אזור הערבה, חבל ארץ מדברי המשתרע מצפון לדרום על פני 175 ק"מ – אך מאכלס כיום פחות מ-3,500 תושבים. על פי התוכניות הנוכחיות, מתעתדת הערבה להתרחב בעשור הקרוב ביותר מ 450% עם שורה של הרחבות ביישובים קיימים ועם הקמתו המתוכננת של יישוב חדש בשם "עיר אובות" המסומן כיום כנקודה תיאורטית בלבד על המפה.

ההרחבות, שחלקן הגדול כבר מבוצעות בשטח, מתיימרות למשוך לאזור כבר בעתיד הקרוב מאות תושבים חדשים בתנופת בנייה שלא נראתה באזור מזה שנים. "בניגוד למה שניתן לחשוב, ההחלטה לעבור להתגורר במושב עידן בערבה לא נבעה משיקולים נדל"ניים. לא החלטנו לבוא לגור כאן בגלל מחירי הדיור. לא כל אחד יכול להתגורר פה , צריך אופי מעט שונה כדי להסתדר באורח החיים המקומי בערבה, ולכן אם אתה אדם שגר בתל אביב ורגיל לעבור בערב בפיצוציה וללכת בערב לקולנוע – לא בטוח שתסתדר כאן", מספר בשיחה עם וואלה! NEWS יאיר כהן, ירושלמי במקור וד"ר לביולוגיה ימית, שעבר להתגורר לאחרונה באזור עם אשתו נורית, אדריכלית במקצועה שגדלה בכפר סבא, ושלושת ילדיהם.

"במקרה שלנו, בילינו 9 שנים מחיינו בניו זילנד, באזור מאוד רגוע ושקט, ולמעשה חיפשנו מקום דומה שבו נוכל לגדל את ילדינו בצביון קהילתי ורגוע, שיאפשר חופש לילדים, בלי הטרוף של החיים במרכז הארץ". העובדה כי אף אחד מהם לא עסק מעולם ישירות בחקלאות עד היום אינה מרתיעה אותם: על פי התוכניות, בתקופה הקרובה יחלו בני משפחת כהן לגדל מטע תמרים שישתרע על פני 25 דונם. "אם אתה לא חקלאי, עד כה היה די מסובך למצוא כאן תעסוקה – אך המהפכה הנוכחית ותנופת הבנייה גורמים לכך שכעת מתפתחים כאן תחומי תעסוקה חדשים שיאפשרו לאנשים לעבוד ולהתפרנס, גם אם הם אינם חקלאים", הוא אומר.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
משפחת כהן מהערבה. גלעד ליבני, מערכת וואלה! NEWS
משפחת כהן/מערכת וואלה! NEWS, גלעד ליבני

המהפכה עליה מדבר כהן מתבטאת בצורה מוחשית במספרים: היישובים ספיר, עידן, חצבה, עין יהב, צופר, פארן וצוקים עוברים כל אחד מהם הרחבות שיכללו עם סיומם כ-840 מגרשים חדשים סך הכל, בשלב הראשון. תוספת של מאות יחידות דיור באזור זה נחשבת למספר דרמטי אם לוקחים בחשבון שבחלק מהיישובים יש כיום פחות מ-100 משפחות.

לצד ההרחבות, בימים אלו יוצאת לפועל תכנית להקמת יישוב קהילתי חדש בשם 'עיר אובות', ישוב ראשון בערבה שיאוכלס בקהילה שאינה חקלאית ובו ייבנו כ-450 מגרשים חדשים. על פי הערכות במועצה האזורית ערבה תיכונה, תוך שנה יושלם תהליך אשרור התוכנית ובשנת 2020 יחל תהליך האכלוס ביישוב החדש.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

כאמור, במונחים עירוניים, המספרים הללו עשויים להישמע זניחים וגם הבשורה להקים יישוב חדש שאינו חקלאי אולי אינה נשמעת כהישג גדול עבור מי שרואה את החיים דרך המשקפיים העירוניות. אלא שהערבה כיום מאכלסת בסך הכול כ-780 בתי אב, ורובם ככולם עדיין עוסקים בחקלאות. על פי נתוני המועצה, גם בעשור שבין 2000 ל-2010 נקלטו 98 משפחות שגם הן חקלאיות, אלא שכיום מבינים במועצה האזורית כי התבססות בלעדית על חקלאות לא תאפשר את התפתחות האזור.

"מרבית מרוכשי הקרקעות ביישובים הקהילתיים הם דור המשך שמבקשים להמשיך להתגורר באזור אך ברובם דווקא אינם עוסק בחקלאות. לצד זה, מגיעים אלינו גם תושבים מבחוץ שמאסו בעיר או אינם יכולים לרכוש דירות באזור המרכז", אומר ראש המועצה האזורית ערבה תיכונה, אייל בלום.

אז משבר הדיור, שדוחף את הזוגות הצעירים לחיפוש אלטרנטיבה, משחק ככל הנראה תפקיד מסוים – אך כמו במשפחת כהן, גם בני משפחת לוי, תושבי מבשרת ציון המתכננים בימים אלה לעבור להרחבה בעין יהב – נראה כי זהו דווקא לא השיקול המרכזי. בני הזוג לוי, פרמדיק בן 35 במקצועו ועובדת סוציאלית בשנות ה-30 לחייה, מגדלים כיום את בתם בדירה שכורה במבשרת ציון ומספרים כי ההחלטה לעבור לאזור המדברי קשורה אמנם ביוקר המחיה והדיור – אך רק כשיקול משני.

"כיום אנחנו מתגוררים בשכירות. לקנות בית זה משהו שנכנס במכלול השיקולים שלנו כי השטח באמת זול משמעותית ביחס לאזורים אחרים בארץ, אבל בכנות- זה שיקול משני. השיקול המרכזי הוא הסביבה הכפרית והיציאה מהלחץ ומהסביבה העירונית המנוכרת", הם אומרים. "הגענו למסקנה שבכל מקום בארץ נצטרך 'לחיות על הקשקש' ולהתמודד עם יוקר המחיה, אז במובן הזה, אם כבר לחיות 'על הקשקש' – לפחות שיהיה בסביבה מרגיעה וקהילתית".

בלום מצידו מודע לכך שעל מנת לקלוט את המגיעים החדשים, יהיה צורך בשינוי: "על מנת לקלוט ולמשוך בפרק זמן קצר יחסית כמות תושבים שתגדיל את אוכלוסיית הערבה ב-450% אנו מבינים שנדרש להרחיב את ענפי התיירות, תעשייה וענפים אחרים. בנוסף, במקביל לעבודות ההרחבה ואישורי הקמת היישוב החדש אנחנו מקימים תשתיות של שירותים לרווחת התושבים הקיימים והחדשים".

לא ממתינים לתושבים כדי לפתח

"המחירים לדונם נעים בין 80-200 אלף שקלים בלבד – וייתכן בהחלט שהמחירים הטובים הם אחת הסיבות לכך שאנשים מגיעים ורוצים להתגורר באזור"

אחד התמריצים המרכזיים שיאפשרו להערכתו את שינוי פני האזור הוא מדיניות 'דונם + דונם' – במסגרתה הוחלט שמי שרוכש דונם למגורים יוכל לרכוש דונם נוסף ולהסב אותו לתעסוקה – בין אם הקמת צימרים, מתחם קמפינג, או פעילות עסקית אחרת.

כשבלום מדבר על כיווני תעסוקה חדשים הוא מציין כי כבר עכשיו, בטרם החל שלב האכלוס, הוקמו מפעלים חדשים באזור – בהם מפעל אמורפיקל, מפעל ביוטכנולוגי, מפעל 'גלבוע תעשיות' מעמק יזרעאל לייצור חלקי תעופה וחלל שהרחיב את פעילותו וגם מפעל לייצור תוספי תזונה טבעיים. תוך שנה מעריכים כי מפעלים אלו יעסיקו כ-300 עובדים חדשים בתחומי תעסוקה מגוונים באזור.

"אנחנו לא ממתינים שאנשים יגיעו לערבה ואז נתחיל לתכנן ולהקים, כבר בימים אלו מתבצעות עבודות להקמת קאנטרי קלאב חדש ומתקדם בעלות של 30 מיליון שקלים שתרמה קרן JNF מארה"ב שיכלול מרכז שחייה ענק, ספא, בריכה מקורה וכדומה, בנוסף להרחבות המתבצעות בבתי הספר, בניית קמפוס חדש, והקמת מרכז חירום והצלה" מציין בלום.

בשיחה עם וואלה! NEWS מעריך מור זילברשטיין, מנהל אגף פיתוח ובינוי בערבה תיכונה כי "עלות פיתוח הקרקע בשלב א' בכל אחד מיישובים נעה סביב 30 מיליון שקלים. מדובר בפרויקט גדול ונרחב, יש ביקוש גבוה ובעוד כחודשיים יחלו כ-80 משפחות להקים את ביתם בפרויקט שכבר מקודם בעין יהב. המחירים לדונם נעים בין 80-200 אלף שקלים בלבד – וייתכן בהחלט שהמחירים הטובים הם אחת הסיבות לכך שאנשים מגיעים ורוצים להתגורר באזור".

זילברשטיין מציין כי בכל הנוגע לעיר אובות, המטרה היא להקים יישוב שיהיה דומה באופיו ליישובים ספיר וצוקים: "יש כבר החלטת ממשלה היסטורית וסמל יישוב – ובקרוב התסקיר הסביבתי של היישוב יעלה לדיון במועצה הארצית לתכנון ובנייה. עיר אובות לא יהיה יישוב חקלאי, אלא יישוב קהילתי שישלב בתוכו מתחמי תיירות, כמו בספיר ובצוקים, כי צריך להבין שתיירות היא אחד המוקדים המשמעותיים של הערבה ויש לכך ביקוש רב גם בקרב התושבים החדשים שיגיעו להתגורר פה".

"האם הייתי ממליץ לכל אחד לעבור לכאן? זו שאלה מורכבת. יש פה שורה של יתרונות, זה גן עדן לגידול ילדים, הסביבה מיוחדת והקהילה תומכת ובכל זאת, אנחנו ממוקמים מרחק של שעה ורבע נסיעה מבית חולים הקרוב, הכבישים לא מאוד בטוחים, חסרים שירותים רבים, ויש סופרמרקט אחד שנפתח לפני כשנתיים והוא במרחק של כמעט חצי שעה מכאן. ברור שבמקום שבו יש כל כך מעט תושבים על פני שטח כל כך גדול – הפיתוח יהיה שונה – אבל אני מאמין שהתנופה הנוכחית תשנה גם את זה לטובה", מסכם כהן.

בין ה-1-2 בפברואר תתקיים בערבה התערוכה החקלאית הגדולה בישראל במו"פ (מחקר ופיתוח) שבתחנת "יאיר" בחצבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully