וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אדריכלי הנוף נגד התיקון לתמ"א: יחסל את העצים במרכז הארץ

15.1.2017 / 10:54

התיקון החדש לתמ"א ממשיך לעורר ביקורת: איגוד אדריכלי הנוף מגבש בימים אלו עתירה שבה נטען כי המהלך יביא לפגיעה קשה בעצים הנטועים ברחבי גוש דן, יגביר את הזיהום, וגם יחריף את האפליה נגד אוכלוסיות מוחלשות

אנשים שיושבים בבתי קפה באמצע היום בשדרות רוטשילד, מאי 2015. ניב אהרונסון
אנשים שיושבים בבתי קפה באמצע היום בשדרות רוטשילד, מאי 2015/ניב אהרונסון

התיקון החדש שקודם לתמ"א 38 – תיקון מספר 3 א' – זוכה לביקורת מקיר לקיר מרגע אישורו במועצה הארצית וכעת צפויה להיות מוגשת עתירה נוספת נגד המהלך מכיוונם של איגוד אדריכלי הנוף. בנייר עמדה רשמי של האיגוד, שנשלח לראש הממשלה בנימין נתניהו, ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט וליו"ר המועצה הארצית אביגדור יצחקי, הם מדגישים כי לצד בעיות תכנוניות רבות שהתיקון החדש ייצור – צפוי המהלך לפגוע קשות בעצים הנטועים בערי גוש דן ולהגביר את הזיהום בשטחי הערים.

האיגוד הישראלי של אדריכלי נוף, המונה כ-300 חברים, נוסד בשנת 1951 כעמותה ללא מטרת רווח. בנייר העמדה הרשמי של האיגוד, שעל בסיסו מתגבשת בימים אלו העתירה הם מציינים כי "הניסיון המצטבר עד כה, מתקופה של כעשור בה מתקיימת בניה על פי תמ"א 38 ,מלמד כי הבנייה בפועל מביאה לפגיעה קשה בייעור העירוני וזאת במיוחד במסלול הריסה ובנייה מחדש. בפרויקטים אלו, ברוב המכריע של המקרים, לא נותר במגרש ולו עץ בוגר אחד שהיה נטוע בו לפני ביצוע הפרויקט".

לטענתם, התיקון החדש מותיר "מסלול עוקף" לתכנון ובנייה שיפגע פגיעה חמורה באיכות החיים ובסביבה, בדגש על עצים בוגרים ועל ייעור עירוני. העתירה, המתגבשת בימים אלה על ידי עו"ד חיה ארז, כוללת התייחסות לכך שהתיקון יאפשר בין השאר ליזם לבנות מרתפי חנייה תת קרקעיים על כל שטח תת הקרקע במגרש – מהלך שמשמעותו כריתה של כל העצים הבוגרים הקיימים בשטח – חלקם בני מאות שנים. כאמור, בארגון טוענים כי בפרויקטים של תמ"א 38 בגוש דן לא נותר במגרש עץ בוגר אחד שהיה נטוע טרם ביצוע הפרויקט.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
פארק הירקון, תל אביב. דצמבר 2016. ראובן קסטרו
פארק הירקון/ראובן קסטרו

עוד טוענים באיגוד כי הגידול בזכויות הבניה בשטחי הערים – צפוי להחריף את בעיות החניה, להגדיל את מספר כלי הרכב ברחובות וכן להגדיל את ההצללה שייצרו הבניינים הגבוהים שייבנו בפרויקטים – על העצים – באופן שחשיפתם לשמש תיפגע. העתירה המתגבשת עוסקת גם בשאלת התאמת התשתיות העירוניות – מבחינת ניקוז, מבני ציבור ושטחים פתוחים – להגדלת מספר יחידות הדיור הצפויה. "לא יכולה להיות מחלוקת ממשית, כי הגדלה משמעותית של היקף יחידות הדיור בערים, ללא התאמה של התשתיות העירוניות לכך, עתידה להשפיע השפעה משמעותית על העומס המוטל על התשתיות העירוניות ועל הפגיעה באיכות החיים האורבנית", נכתב.

לצד הביקורת התכנונית, מותחים באיגוד ביקורת גם על סוגיית הצדק החלוקתי הנובעת מהתיקון החדש ומציינים כי התיקון יגביר את האפליה על בסיס כלכלי. "כיוון שההטבות הקבועות בתכנית מגדילות מאוד את שטחי הבניה, הרי שככל שערך נכס היסוד של הנכס גבוה יותר, כך גם שווי ההטבה גדול יותר. ויודגש, שווי ההטבה, לאחר התיקון המוצע, יכול להגיע לכדי מאות אלפי ואף מיליוני שקלים", הם מציינים. "מצב בו לאדם עשיר ניתנת הטבה בשווי של מאות אלפי שקלים, בעוד שלאדם עני לא ניתנת הטבה כלל, הוא מצב שצריך להדליק נורה אדומה לכל קובע מדיניות. זהו מצב שמעורר חשש ממשי לאפליה על בסיס מצב סוציו-אקונומי ובעקיפין יוצר אפליה של אוכלוסיות מוחלשות – ערבים, מזרחים וחרדים.

איז'י בלנק יו"ר האיגוד הישראלי לאדריכלות נוף התייחס לעתירה ואמר כי "ליישום המסיבי של תמ"א 38, בעיקר במסלול הריסה ובנייה מחדש, יש השפעה משמעותית על היכולת לחדש את העצים ועל הישרדות עצי הרחוב שבו מיושמים הפרויקטים והמשמעות היא חיסול מוחלט של שטח הגידול של עצים, ובפרט עצים גדולים. עמדת הארגון היא כי יש לדחות את התיקון המוצע לתמ"א 38, ולהכניס שינויים שישפרו את התכנון הסביבתי סביב הפרויקטים הללו וישפרו את איכות חייהם של התושבים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully