וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרויקטי תמ"א 38 מעוכבים בגלל כביש צר לבניין

10.1.2017 / 14:43

מחלוקת בין רשות הכבאות להתאחדות בוני הארץ. בעוד הכבאים דורשים כבישים ברוחב 4 מטר המובילים לבניין בטרם תאשר פרוייקטי תמ"א 38 טוענים בהתאחדות כי מדובר בדרישות מוגזמות

בניין ברחוב פופל 1 בראשון לציון. דרור עינב
תמ"א 38/דרור עינב

פרויקטים רבים של התחדשות עירונית "תקועים" בשל סירוב רשות הכבאות להעניק אישור במקרים שבהם כביש הגישה לבניין צר, ורוחב הדרך עומד על פחות מ-4 מטרים. הנושא, שהגיע היום לדיון ועדת המשנה לשירותי כבאות בראשות ח"כ נאוה בוקר, חשף את המחלוקת בין רשות הכבאות לבין התאחדות בוני הארץ – שעמדתה היא כי מדובר בפרשנות מחמירה, המעכבת חיזוק מבנים בישראל.

במהלך הדיון אמר ראש אגף בטיחות אש ברשות הכבאות חיים תמם כי "הכנו את התקנה יחד עם הקבלנים. הגדרנו מה צריך. ככל שיחזקו מבנים זה יתרון. רידדנו את הדרישות. אנחנו מסתפקים בחדר מדרגות קיים".

לעומתו, עו"ד אמיר הלר, נציג התאחדות בוני הארץ בדיון מתח ביקורת חריפה על המצב: "מינהל התכנון כותב שהפרשנות שלכם לרוחב כביש הגישה לא נכונה, שהכוונה רק לגישה בתוך המגרש ולא לרחובות שמובילים לבניין, ואתם ממשיכים לפרש פרשנות מחמירה. אתם גוף מנהלי ולא יכולים לעשות מה שנראה לכם. בבניין החדש יתקינו ספרינקלרים ויקבלו פתרונות כיבוי הרבה יותר טובים".

תמם השיב כי "הכבאית צריכה להגיע מתחנת הכיבוי לבניין". לדבריו, "תפקידנו להציל חיים. לשם כך עלינו להגיע מהר. אנו מדינה, אחת מהטובות בעולם במספר נפגעים נמוך בשריפות. בארה"ב יש 10 הרוגים למיליון נפש. אצלנו 1.1. חשוב שנשמור על זה. אנחנו צריכים להבטיח שרכב כיבוי יוכל להגיע לבניין. כשהבניין נמוך הסיכון נמוך. הצענו הקלה בבניינים עד גובה 29 מטר (כ-9 קומות), להתפשר על דרך גישה של 3.70 מטר, בהתייעצות עם מהנדס. צריך לזכור שמהרכבים צריך להוציא כלים, ואם יש פצועים צריך לפנות גם אלונקות, גם אם רוצים לבנות בניינים גבוהים לא יכולים להכניס אוכלוסייה לסיכון".

עו"ד רועי שובל, אף הוא מהתאחדות בוני הארץ אמר כי "באים לדיירים שגרים בבניין לא בטוח ואומרים להם שהם לא יכולים לחזק את הבניין כי הדרך הציבורית לבניין שלהם הוא פחות מ-4 מטר. אין להם איך להשפיע על הדרך הציבורית בצומת. מנגד יש הערכות אפוקליפטיות על עשרות אלפי הרוגים ברעידת אדמה. צריך להכיר בכך שהפרויקטים להתחדשות עירונית משפרים מצב קיים מבחינה בטיחותית".

ח"כ בוקר מתחה אף היא ביקורת על עמדת רשות הכבאות ואמרה כי "המצב בלתי נסבל. חטא על פשע. אין מענה בזמן חירום ומונעים קידום פרויקטים חיוניים לשכבות חלשות ולמעמד הביניים. לרבים הפרויקטים האלה הם הסיכוי היחיד לרכוש דירה".

ח"כ יוליה מלינובסקי אמרה במהלך הדיון כי רשות הכבאות לא יכולה להתבצר בדרישותיה שהן דרישות מקסימום אך קרן גלאון, סגנית היועץ המשפטי ברשות הכבאות טענה כי מדובר בדרישת מינימליות. ח"כ מלינובסקי אמרה כי "תמא 38 זה חיזוק מבנה קיים. זה מצב נתון. אין רחבה למנוף ולא תהיה כי אין מאיפה לקחת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully