וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נלחמים בניגוד הענייינים במינהל: שאלון של 11 עמודים

9.1.2017 / 9:08

שורה של ניגודי עניינים שפורסמו בשנים האחרונות בנוגע לתפקידיהם של יו"ר ועדות במינהל התכנון יצרו עיכובים וניגודי אינטרסים. גם ראש מינהל התכנון, בינת שוורץ, פרשה על רקע דומה. כעת העיניים נשואות אל שני מכרזים: יו"ר ועדת הערר במחוז חיפה ויו"ר הוועדה רכס הכרמל

אדם חותם על מסמך. ShutterStock
אדם חותם על מסמך/ShutterStock

רק לפני כחודשיים וחצי הודיעה ראש מינהל התכנון, בינת שוורץ, כי אין בכוונתה להאריך את כהונתה, לאחר שמאבק משפטי בדבר ניגוד עניינים שבו פעלה – הגיע לשיאו. שוורץ, מי שכיהנה כראש הפירמידה של מינהל התכנון וזכתה להערכה רבה מצד קברניטי שוק הדיור, הואשמה בכך שפעלה בנושאים שבהם היתה גם לבן זוגה נגיעה – אך היא לא היתה לבד. בשנים האחרונות פורסמו שורה של ניגודי עניינים שבהם פעלו יו"ר של ועדות ערר בכל הארץ – לעתים גם בוועדות ערר שהחלטותיהן נגעו לקרקעות היקרות ביותר במדינה, בתיקים שמשמעותם מיליוני שקלים.

כעת מופנות העיניים אל שני מכרזים משמעותיים מאוד שנסגרו בשבוע האחרון ועשויים להכריע מי יישב בצמתים הללו במחוז הצפון בשנים הקרובות: המכרז לבחירת יו"ר ועדת ערר מחוז חיפה והמכרז לבחירת יו"ר ועדת רכס הכרמל ואצבע הגליל.

בין דרישות התפקיד שפורסמו עבור יו"ר ועדת הערר בחיפה, נכללת הדרישה כי המועמדים יהיו בעלי רישיון עו"ד, עם ותק של 5 שנות ניסיון בעריכת דין לפחות, עם ידע בתחום התכנון והבנייה – אלא שאחד הדברים המרכזיים שעל כל מועמד למלא הוא שאלון ניגוד עניינים, המתפרש במקרה זה על פני לא פחות מ-11 עמודים. שאלון זה, בוחן את עברו המשפטי והפלילי של המועמד, קשריו החברתיים והמקצועיים, קשריו לגופים ממשלתיים, נכסיו ומטלטליו וגם זיקותיו הפוליטיות, הכלכליות והחברתיות.

"אחד התפקידים שצברו בשנים האחרונות ריכוז של עוצמה והשפעה על חיינו הינו מינוי יו"ר ועדת ערר מחוזית לתכנון ובנייה. רבים בציבור לא מודעים לכוח הרב שמצוי ביד יושבי ראש ועדות הערר", אומר עו"ד שחר לוינזון ,שותף במשרד יוסף ישורון ושות' המתמחה בתכנון ובנייה ונדל"ן.

"לאור שורה של מקרים של ניגודי עניינים בוועדות מחוזיות שונות בהם יו"ר ועדות היו מנועים מלטפל בשורה של נושאים שהגיעו לדיון בוועדה, חלו עיכובים רבים בעבודות ועדות ערר מחוזיות . בדיקת שלב ניגוד עניינים, שבמהלכו נבדקת ההיסטוריה וקשרים העסקיים של המועמד הנבחר ומשפחתו, אורכים זמן רב. נדמה שוועדת האיתור הפיקה לקחים לאחר שבשנה שעברה הייתה סערה ביקורתית כלפי התנהלות ועדות ערר מחוזיות לתכנון ובנייה, בעיקר במרכז", הוא מדגיש.

הפרשה שאליה מתכוון לוינזון היא זו שנוגעת לאיוש תפקיד יו"ר ועדת הערר של מחוז תל-אביב, שנחתם לאחר חודשים של עיכוב. לתפקיד מונתה עו"ד הילה ליבנה, שמועמדותה נבחנה תקופה ארוכה בשל חשש לניגוד עניינים שהיא עשויה להיות בו. ליבנה היא רעייתו של אביגדור סירוטה (בנה של השופטת המנוחה שרה סירוטה) העובד כמתמחה במשרד שמאות המקרקעין דנוס-כהן, ומייצג בין היתר את עיריית תל-אביב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
בינת שוורץ. ניב אהרונסון
בינת שוורץ/ניב אהרונסון

אולם כאמור, המקרה של יו"ר ועדת הערר בתל אביב איננו חריג. ערעור שהוגש על היטל השבחה שבו חויבו לפני כשנתיים קייקי כפר בלום על ידי הוועדה המקומית גליל עליון, הגיע לאחרונה לוועדת ערר במחוז צפון – ונדחה על ידה – אך מאבקם של הקיבוץ ואתר הקייקים כנגד החיוב חשף ניגוד עניינים השורר בין יו"ר ועדת הערר בצפון – לבין היועצת המשפטית והתובעת של הוועדה המקומית גליל עליון – אחת הוועדות המקומיות החשובות באזור. המקרה הזה הגיע בסופו של דבר אל בית המשפט המחוזי בנצרת, שמתח ביקורת חריפה על המצב ואף קבע כי בשל ניגוד העניינים דין הערר להידחות. באופן חריג קבע בית המשפט כי על ועדת הערר לדון בערר שנית, בהרכב מחודש שאינו כולל את יו"ר הוועדה הנוכחית.

יו"ר ועדת הערר של מחוז הצפון היא עו"ד חגית דרורי?גרנות, שמונתה לתפקיד ב–2014 ובאוקטובר 2015 דנה בערר של קייקי כפר בלום. עם זאת, בינה לבין באת כוחה של הוועדה המקומית, עו"ד לילך גפני, התקיימו קשרים עסקיים ממושכים רק זמן קצר קודם לכן ומידע זה לא עמד לידיעתם של העוררים בזמן אמת.

"מבחינה תיאורטית, הדרישה להיעדר ניגוד עניינים היא דרישה בסיסית וישימה, אחרי הכל מדובר בעובד מדינה בכיר ,שהחלטותיו משמעותיות ובעלות השפעה לעיתים רוחביות על תהליכים רבים בתחום הנדל"ן", אומר לוינזון. "בכדי להבין את מורכבות הבעיה, יש להבין את תפקידיה ומשקלה של הוועדה המחוזית בחיפה. לפי משרד הפנים, מדובר בוועדה המטפלת בהיקף אוכלוסייה של 880 אלף אנשים וכוללת בחובה 12 עיריות ו16 מועצות מקומיות ואזוריות, לרבות חיפה והקריות, נשר וקריית טבעון ועד אור עקיבא, זכרון יעקב וחדרה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully