וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יש האטה במשכנתאות – אולי תחילתו של צינון שוק הנדל"ן"

2.1.2017 / 16:03

נגידת בנק ישראל הביעה אופטימיות זהירה בדיון שהתקיים בוועדת הכספים: "אנחנו רואים איזושהי האטה בהיקפי המשכנתאות, ממש בחודשים האחרונים"

נגידת בנק ישראל ד"ר קרנית פלוג בטקס הדלקת המשואות בערב יום העצמאות. הר הרצל, 5 במאי 2014. יואב דודקביץ'
נגידת בנק ישראל ד"ר קרנית פלוג בטקס הדלקת המשואות בערב יום העצמאות. הר הרצל, 5 במאי 2014/יואב דודקביץ'

"מחירי דירות גבוהים ממשיכים ללוות אותנו גם בחודשים האחרונים. היקפי המשכנתאות שגדלו מאוד בשנים האחרונות תרמו לכך. עם זאת, אנחנו רואים איזושהי האטה בהיקפי המשכנתאות, ממש בחודשים האחרונים, בין היתר על רקע עליית מחירי המשכנתאות. אני חושבת שהעובדה שאנחנו רואים איזושהי ירידה, יכולה להעיד על כך שיש פה ביטוי להתחלה של צינון השוק הזה, אבל עדיין זה לא מתגלגל לשינוי במחירי הדירות", כך אמרה היום נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג, בדיון שהתקיים בוועדת הכספים.

"היקף השירותים האזרחיים בישראל נמוך מדי ואם רוצים להגדיל אותם ייתכן שצריך להעלות מיסים, או להפחית פטורים ממיסים"

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), התייחס אף הוא למתחולל בשוק הדיור ואמר: "אנחנו עדיין לא אופטימיים בנושא הדיור, עדיין צעירים מתקשים לרכוש קורת גג. הפערים החברתיים הם האיום הגדול ביותר על החברה הישראלית ובנק ישראל צריך לצאת באמירה ברורה בנושא ולהשפיע על מדיניות הממשלה לשינוי המגמה".

הדברים נאמרו במסגרת סקירה מאקרו-כלכלית שהעבירה פלוג לוועדת הכספים. במסגרת הסקירה ציינה הנגידה כי "המצב המאקרו-כלכלי טוב, במיוחד בהשוואה לסביבה הגלובלית, המדיניות המוניטרית של בנק ישראל תומכת בהגברת הצמיחה ובחזרה ליעד האינפלציה ל-1% עד 3% והאבטלה בקרב בני 25-64 נמוכים בהשוואה למדינות המפותחות".

בסקירתה התייחסה פלוג למדדים חברתיים-כלכליים וציינה בין השאר כי "שיעורי העוני של משקי הבית בישראל גבוהים מאוד ביחס ל-OECD. שיעור העוני הגבוהה ביותר באוכלוסייה הערבית - 53.3%, ואצל חרדים - 48.6% ובקרב האוכלוסייה הכללית - 11.2%. שיעור העוני הולך ופוחת ככל שיש יותר מפרנסים במשפחה, כשיש מפרנס אחד שיעור העוני הוא 25.9% וכשיש שני מפרנסים שיעור העוני הוא נמוך מאוד 2.6%".

פלוג ציינה עוד כי "היקף השירותים האזרחיים בישראל נמוך מדי ואם רוצים להגדיל אותם ייתכן שצריך להעלות מיסים, או להפחית פטורים ממיסים. קיצוץ הקצבאות כן דחף אנשים לשוק העבודה אך לא נתנו לאנשים כלים מקצועיים".

לגבי המערכת הפיננסית, בישרה פלוג כי "הרגולציה החדשה לא תאפשר עוד מתן הלוואות אדירות ללווה, איש עסקים, בודד". פלוג אמרה את הדברים בהתייחס לתופעת התספורות שהעלו חברי הכנסת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully