וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יועמ"ש הכנסת: אי תקינות חמורה בהצבעה על מיסוי דירה שלישית

18.12.2016 / 9:39

"בהליך החקיקה נפל פגם היורד לשורש ההליך", כתב היועץ המשפטי. יו"ר הכנסת דרש דיון מעמיק בוועדה הכספים. גפני בתגובה: "לא אקיים דיון מחודש בחוק". בדיון שהתקיים באולפן בוואלה! אמר ארז כהן: "המתינו בסבלנות עד שכחלון לא יהיה שר אוצר והמס יבוטל"

עריכה: ניר חן

הליך חקיקתו של מס דירה שלישית לוקה "באי-תקינות חמורה", כך קובע היום (ראשון) היועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד איל ינון, במכתב ששלח ליו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני. קביעה חריגה זו מגיעה במסגרת מכתב מפורט שמשגר היועץ המשפטי של הכנסת ובו הוא מפרט כי ועדת הכספים אישרה את הצעת החוק בסביבות השעה 7:00 בבוקר, אך מבלי שחברי הכנסת והיועצת המשפטית של הוועדה הספיקו ללמוד כראוי את הנוסח המעודכן של אנשי האוצר וזאת על אף התראותיה החוזרות של היועצת המשפטית של הוועדה בנושא.

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין פנה לגפני בעקבות חוות דעת זו וביקש ממנו לכנס את הוועדה לדיון מיוחד על מיסוי דירה שלישית. "גם אם אושר הפרק באופן חוקי, אין עוררין על כך שהליך האישור לוקה באי תקינות במיוחד שמדובר בפרק הטומן בחובו הסדר מיסוי מורכב ואי לך דורש דיון מעמיק יותר", כתב אדלשטיין בפנייתו לגפני.

"כידוע, הפרק האמור, הכולל עשרות סעיפים, הוצג על ידי משרד האוצר כנושא בעל חשיבות מיוחדת במסגרת המדיניות הכלכלית לשנים הקרובות. לאור זאת, קיימה ועדת הכספים לפני כחודש דיון ראשוני וכללי אודות ההסדר המוצע, במהלכו הביעו חברי כנסת רבים ביקורת על ההסדר. לאחר הדיון ביקש משרד האוצר שלא להעלות לפי שעה נושא זה לדיון, זאת על אף פניות מרובות מצד יו"ר הוועדה והייעוץ המשפטי של הוועדה, שסברו כי אין להותיר נושא מורכב שכזה לרגע האחרון", כתב ינון בחוות דעתו.

"לאחר שהדיונים ביום רביעי הסתיימו בשעה 3 וחצי לפנות בוקר, גם יום חמישי הוקדש כולו לדיונים והצבעות בוועדה החל משעות הבוקר. לאור בקשותיה החוזרות ונשנות של היועצת המשפטית לוועדה לקבל את הנוסח המעודכן, הועבר אליה בשעות הצהריים נוסח חלקי בלבד, הכולל רק הוראות שעניינן קופת גמל להשקעה, האמורות להתווסף לפרק האמור, ולא נכללו בנוסח הצעת החוק כפי שאושרה בקריאה הראשונה. מכיוון שהנוסח החלקי הועבר לאחר שהחלו כבר הדיונים בוועדה, לא היה סיפק בידי היועצת המשפטית ללמוד אותו".

בהמשך הוא מפרט כי "גם בשבוע האחרון, כשהחלה ועדת הכספים להתכנס לקראת סיום הטיפול בהצעת חוק ההסדרים וקיום ההצבעות, המשיך משרד האוצר לעמוד בסירובו להביא בפני הוועדה נוסח מעודכן של הפרק האמור. ביום רביעי, משהתקרב המועד האחרון לסיום ההצבעות פרק זה נותר היחיד שטרם נדון לגופו, קבע יו"ר הוועדה את הפרק על סדר יומה של הוועדה, אך בסופו של דבר הפרק לא הובא לדיון, שכן משרד האוצר לא העביר לוועדה את הנוסח הרלבנטי".

בדיון שהתקיים באולפן וואלה! NEWS אמר ארז כהן לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין: "חוק מיסוי הדירה השלישית מיותר לחלוטין ורק יגרום נזק, עליית מחירי השכירות באזור הביקוש ובריחה סופית של משקיעי הנדל"ן מהשוק". הוא ממליץ לבעלי יותר משלוש דירות להימנע ממכירתה: "עדיף להמתין ולשלם מס בגובה 2% משווי הדירה השלישית. עד אז החוק ישתנה".

המתינו בסבלנות עד שכחלון לא יהיה שר אוצר והמס יבוטל! ממילא זה ייקח שנתיים או אף פחות מכך. חוק מזיק ומיותר שיעלם כעלה נידף ברוח.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
ח"כ משה גפני, כנס הרצליה, יוני 2015. ראובן קסטרו
ועדת הכספים אישרה את הצעת החוק בסביבות השעה 7:00 בבוקר. משה גפני/ראובן קסטרו

עו"ד איל ינון מבהיר כי כל זה התרחש בשעה שהיועצת המשפטית של הוועדה חזרה והדגישה בפני אנשי האוצר כי גם לאחר העברת הנוסח יש לכל הפחות לאפשר לחברי הכנסת מספר שעות לשם עיון בו והכנת הסתייגויות. אולם לטענתו ההצבעה התקבלה בסופו של דבר מבלי שחברי האופוזיציה נכחו או היו מעורבים, לצד גורמים מקצועיים מרכזיים אחרים – בהם נציגי לשכת רואי החשבון ולשכת עורכי הדין.

היועץ המשפטי של הכנסת מדגיש כי "היועצת המשפטית של הוועדה ציינה בפתח הדיון כי אפילו במושגים של חוק ההסדרים, קורותיו של פרק זה חורגים באופן קיצוני מהליכי חקיקה תקינים".

"אנו סבורים כי הצטברות הנסיבות כפי שפורטו, מובילה למסקנה כי ההתנהלות במקרה שלפנינו לא אפשרה עמידה בדרישות 'עיקרון ההשתתפות', שהוא כאמור עיקרון יסוד בחקיקה", כתב. "לאור כל האמור לעיל, אין לי אלא לקבוע כי בהליך החקיקה של פרק מס ריבוי דירות בהצעת חוק ההסדרים נפל פגם היורד לשורש ההליך".

היועץ המשפטי של הכנסת, אמנם לא ציין במפורש כי חוק זה דינו להיפסל בשל הליך חקיקתו, אך הבהיר כי "חוק אינו נבחן רק על פי ההסדר המהותי שבו או בכך שאושר ברוב קולות, אלא גם על יסוד תקינות ההליך שהביא לאישורו. בית המשפט קבע לא אחת כי פגם חמור בהליך החקיקה היורד לשורשו של ההליך יכול שיביא לפסילתו של חוק".

איל ינון. גלובס, אייל יצהר, אתר רשמי
איל ינון/אתר רשמי, גלובס, אייל יצהר

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) הודיע כי אין בכוונתו לחדש את הדיון במס ריבוי דירות. "אני לא אחדש את הדיון בחוק מיסוי דירה שלישית ואם יו"ר הכנסת מעוניין בפתיחת הדיון מחדש, שיימצא מישהו שינהל את הישיבה במקומי. הנושא היה ידוע זמן רב מראש, הוועדה קיימה דיון עקרוני בנושא והעמדות הובעו בעניין. דיברתי בעניין באריכות עם שר האוצר והוא עמד בתוקף על-כך שהחוק יידון ויאושר. היה כאן דיון של ממש לאורך שעות ואף הוכנסו בחוק שינויים משמעותיים ע"י ועדת הכספים. אולי ההליך לא היה הכי ראוי, אבל איפה היה היועץ המשפטי לכנסת ביום חמישי בלילה? מדוע הוא שלח אליי את המכתב עם חוות הדעת שלו רק במוצאי שבת, יותר מיממה אחרי שהחוק אושר בוועדה. אם היו באים אליי היועץ המשפטי או יו"ר הכנסת ביום חמישי ואומרים לי אל תקיים את הדיון, לא הייתי מקיים אותו. עתה משהדיון התקיים ובאריכות עם שינויים שהוכנסו לתוכו והחוק אושר אין על מה לקיים דיון מחודש. אני חוזר על-כך שאם יחליט יו"ר הכנסת שבכל-זאת יש לקיים את הדיון מחדש, אזי הוא יצטרך למצוא מישהו שימלא את מקומי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully