וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלמ"ס: ירידה בקצב התחלות הבנייה ברבעון השלישי

אורי חודי

15.12.2016 / 13:32

12,777 דירות החלו להיבנות ברבעון השלישי, בדומה לרבעון הקודם ומתחת לרבעון המקביל אשתקד. בירושלים צנחו התחלות הבנייה בכ-30% ברבעון. מספר הדירות בבנייה פעילה בשיא  

מנופים באזור בנייה, מרכז הארץ. דצמבר 2016. ראובן קסטרו
ירידה במספר התחלות הבנייה נרשמה במחוזות ירושלים/ראובן קסטרו

ברבעון השלישי של 2016 החלו להיבנות בישראל 12,777 דירות חדשות. מדובר במספר הדומה למספר התחלות הבנייה ברבעון הקודם שעמד על 12,720 דירות חדשות. עם זאת, בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, רבעון שלישי של 2015, נראה שחלה ירידה קטנה במספר התחלות הבנייה כאשר מספר הדירות החדשות שהחלו להיבנות ברבעון זה עמד על 12,874 דירות חדשות. כך עולה מנתוני התחלות הבנייה שפורסמו היום (ה') על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

בכל הנוגע לנתוני גמר הבנייה, דירות שבנייתן הסתיימה ברבעון השלישי של 2016, מדובר ב-10,535 דירות חדשות לעומת 10,890 ברבעון הקודם.

נתון נוסף שנכלל בסקירת הלמ"ס מעיד על מספר הדירות שנמצאות נכון לרבעון הנסקר בהליכי בנייה. על פי נתון זה, ברבעון השלישי של 2016 נמצאו בבנייה פעילה 112,443 דירות חדשות, עלייה משמעותית בהשוואה לרבעון הקודם אז עמד נתון זה על 110,123 דירות. נציין כי מספר הדירות בבנייה פעילה ברבעון הנסקר הוא הגבוה ביותר בשנים האחרונות.

בחלוקה על פי המחוזות השונים, ירידה במספר התחלות הבנייה נרשמה במחוזות ירושלים, הצפון ויהודה ושומרון. הירידה המשמעותית ביותר נרשמה במחוז ירושלים שם החלו להיבנות ברבעון השלישי 903 דירות חדשות בלבד, וזאת לעומת 1,278 דירות חדשות ברבעון הקודם. מדובר בירידה בשיעור של כמעט 30%.

מחוזות בהם נרשמה עלייה בהתחלות הבנייה הם חיפה, המרכז והדרום בעוד בתל אביב, מספר הדירות החדשות שבנייתן החלה ברבעון זה נותר דומה.

עלייה בתמ"א 38 חיזוק וירידה במסלול הריסה ובנייה מחדש

נתוני הלמ"ס מתייחסים גם לתחום ההתחדשות העירונית, אם בפרויקטים של פינוי בינוי והריסה ובנייה מחדש ואם בפרויקטים שלתמ"א 38 במסגרת תוספת בנייה לבניין קיים. על פי נתונים אלו, תמ"א 38 ממשיכה לייצר דירות חדשות בשני המסלולים, אם כי בעוד מסלול התמ"א המקורית לחיזוק בניין ותוספת דירות משגשג, מסלול תמ"א 38/2 של הריסה ובנייה מחדש רשם ירידה לא מבוטלת בהיצע הדירות החדשות.

בכל הנוגע למסלול תוספת בנייה על בניין קיים וחיזוקו בפני רעידות אדמה, ברבעון השלישי של 2016 נרשמה עלייה במספר הדירות החדשות שהחלו להיבנות. כך, ברבעון השלישי החלו להיבנות במסגרת מסלול זה 477 דירות חדשות, לעומת 348 דירות חדשות ברבעון הקודם, מדובר בעלייה משמעותית של כ-37% ברבעון.

בכל הנוגע לפרויקטי תמ"א 38 במסלול הריסה ובנייה מחדש, ברבעון השלישי החלו לבינות במסגרת מסלול זה 563 דירות חדשות. בניגוד למסלול החיזוק ותוספת הדירות על מבנה קיים, במסלול ההריסה והבנייה נרשמה ירידה במספר הדירות החדשות ברבעון הנסקר. כך, מרמה של 824 דירות חדשות שהחלו להיבנות ברבעון השני של השנה, ברבעון השלישי צנח המספר בשיעור של כ-31% כאשר מספר הדירות החדשות שהחלו להיבנות ברבעון השלילי עמד על 563 בלבד. לא מן הנמנע שהירידה בהתחלות הבנייה במסלול זה נובעת מאי הוודאות ששררה בתחום בעקבות הדיונים על התיקון החדש, תיקון 3א', שאושר רק לאחרונה. נזכיר שתיקון 3א' התייחס לדרך החישוב של מספר הדירות החדשות שניתן לבנות במסגרת תמ"א 38 במסלול זה, ועד שהתיקון לא אושר רשויות רבות לא אישור בקשות להיתרים במסלול זה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully