וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גפני: "מיסוי דירה שלישית לא יגדיל היצע הדירות למכירה"

עמירם ברקת

14.12.2016 / 13:27

יו"ר ועדת הכספים: "המדינה כאילו משקיפה מהטריבונה ומי שיש לו כסף לקנות דירה במגדלי אקירוב, שיקנה, ומי שלא שיגור ברחוב". הוועדה תדון בהצעת החוק

ח"כ משה גפני, כנס הרצליה, יוני 2015. ראובן קסטרו
משה גפני/ראובן קסטרו

"המיסוי על בעלי דירה שלישית ומעלה לא ישיג את מטרתו להגדיל את היצע הדירות למכירה בשוק", כך טוען יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, שהוועדה בראשותו תחל היום את הדיון במס על בעלי שלוש דירות. גפני שכבר התבטא בעבר נגד המס דיבר בראיון מוקלט בכנס המסים השנתי של פירמת ראיית החשבון והייעוץ העסקי BDO זיו האפט ומשרד עורכי הדין גולדפרב זליגמן שנערך היום.

לדבריו "כוונתו של שר האוצר היא להביא דירות נוספות לשוק. האם זה באמת יביא דירות חדשות לשוק? את עמדתי אמרתי ואני לא רוצה לחזור עליה. אני העליתי את מס הרכישה ל-8% בתחילת הקדנציה שלי לפי דרישת האוצר וזה לא העלה את מספר הדירות".

גפני אמר, כי "כדי להעלות את מספר הדירות או להוזיל את מחירי הדירות המדינה צריכה להכניס את היד לכיס ולהוציא כסף. כל פתרון אחר הוא פתרון שלא יצליח. המדינה השקיעה כסף לפני 15 שנה בדיור. היא נתנה הלוואות מסובסדות, היא נתנה הלוואות מקום, היא נתנה דירות ציבוריות שהיא עצמה בנתה או שנתנה לקבלנים לבנות או שהיא שילמה לקבלנים לבנות. עכשיו הכול ירד מסדר היום. המדינה לא בעניין. המדינה כאילו משקיפה מהטריבונה ומי שיש לו כסף לקנות דירה במגדלי אקירוב, שיקנה, ומי שלא שיגור ברחוב. זו תמונת המצב".

לדבריו, "באגף התקציבים כנראה, אני מתאר לעצמי, יודעים שבסופו של דבר יצטרכו להכניס יד לכיס ולהוציא כסף. אנחנו מדינה, אנחנו לא חברה כלכלית לייצור פחיות בירה. יש אצלנו עשירים ועניים ואנשים שנמצאים בפריפריה ובמרכז וצריך להתמודד עם זה כספית. הם יודעים שזה יקרה".

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה

"חוק ההסדרים הוא פגיעה בהליך החקיקה, בכנסת ובדמוקרטיה"

גפני התייחס לשאלה בנוגע לחוק עידוד השקעות הון ובאשר לכך שבתיקון הנוכחי לחוק, לא ניתנה העדפה למפעלים הממוקמים באזורים של עדיפות לאומית.

ועדת הכספים אמורה להצביע היום גם על הצעת האוצר לתיקון החוק לעידוד השקעות הון באופן שיבטיח מס חברות מופחת ומיסוי על דיבידנדים מופחת לחברות היי-טק. גפני תומך בדרישת התעשיינים להרחיב את הטבות המס לכלל מפעלי התעשייה. לדבריו, "דרישת הוועדה היא לעודד את הפריפריה. אני עשיתי את החוק הזה בקדנציה הקודמת שלי כיו"ר ועדת הכספים ועשינו בו אבחנה כך שייקבע מס בשיעור 6% בפריפריה ו-12% במפעלים שנמצאים במרכז. עשיתי את ההבחנה הזו בנושא של עידוד השקעות הון. הרעיון להעניק עידוד למפעלים באזורים של עדיפות לאומית הוא נכון, אנו בעיצומם של דיונים בנושא ואני מקווה שבסופו של תהליך מפעלים ישראלים שבפריפריה יקבלו את העידוד".

גפני מתח בדבריו ביקורת על חוק ההסדרים ואמר כי "חוק ההסדרים הוא דבר חמור. זו פגיעה בהליך החקיקה, בכנסת ובדמוקרטיה. זה הדבר הכי חמור שיכול להיות. בראשיתו הוא היה נכון, כשפרס היה ראש ממשלה ומודעי שר אוצר, הייתה אינפלציה בלתי רגילה וחוק ההסדרים הייתה הצלה גאונית של המערכת הפיננסית בישראל. מאז, באוצר ראו כי טוב והבינו שכך ניתן להעביר מסות כאלה גדולות של חוקים שצריך עבורן הרבה זמן. הבעיה היא שכל מי שמדברים נגד חוק ההסדרים, כשהם נמצאים בשלטון ויכולים ליישם את השינוי – הם נמנעים, כי זה נוח להם וכך זה נמשך. זו תמונת המצב.

"מצד שני, אני עברתי 25 תקציבים וראיתי הרבה חוקי הסדרים והחוק הנוכחי אינו גדול. הבעיה היא שהוא נכנס לסדר זמנים מאוד קצר וזה לא בסדר. אני מנסה לעשות כמיטב יכולתי. זה נכון שכך לא מנהלים חקיקה. אגב, יש הרבה חוקים חשובים, לא רק חוקי מס. יש חוקים שהם חקיקה אידאולוגית ממש, על רעיונות שצריך לקבל לגביהם החלטות. אבל הזמן קצר מדי. אני מקווה שיגיע יום אחד מישהו שיושב בשלטון ולא רק ליד הגה האוצר יגיד 'בסדר אני אתמודד עם כל החוקים האלה בחקיקה רגילה לאורך שנה והיום גם שנתיים'".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully