וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק שכירות הוגנת מגיע להצבעה נוספת בכנסת

4.12.2016 / 16:06

הגרסה הנוכחית של החוק מתמקדת בעיקר בהסדרת מערכת היחסים בין שוכר ומשכיר ובהגדרתה של מהי דירה ראויה למגורים. בין הסעיפים בחוק: הגדרת משך זמן לטיפול בתקלות, הגדרת דרכי סיום ההתקשרות בין השוכר והמשכיר

דירה למכירה , דירה להשכרה. ShutterStock
דירה למכירה , דירה להשכרה/ShutterStock

כחמישה חודשים מאז עבר חוק שכירות הוגנת במליאת הכנסת, צפוי מחר (שני) החוק להגיע להצבעה נוספת במליאה. הצעת החוק לשכירות הוגנת החלה את דרכה כהצעת חוק שנוסחה על ידי משרד המשפטים ומשרד האוצר, בתקופתם של ציפי לבני ויאיר לפיד, אולם בעוד הנוסח המקורי כלל פיקוח על עליית מחירי השכירות ויצירת מנגנון של רשם שכירויות ברשויות המקומיות – הרי שהנוסח שמקודם כעת עבר ללא מנגנונים אלו – בעיקר בשל התנגדות משרד המשפטים בראשות השרה איילת שקד.

הגרסה הנוכחית מתמקדת בעיקר בהסדרת מערכת היחסים בין שוכר ומשכיר ובהגדרתה של מהי דירה ראויה למגורים. החוק שיעלה להצבעה נוספת מחר צפוי לכלול בתוכו סעיפים על חובת תיקון פגמים וידוע המשכיר מראש על כל פגם בדירה. סעיף זה הורחב ומטיל על בעל הדירה את החובה לבצע תיקונים ושיישא בעלותם. החוק מגדיר במפורש את טווח הזמן בו המשכיר צריך לתקן את הליקויים בדירה. במידה ויש צורך בתיקון דחוף בדירה, על המשכיר לתקן הפגם לא יאוחר משלושה ימים.

בנוסף, החוק מגדיר את תהליך סיום ההתקשרות בין השוכר למשכיר כאשר מצד אחד לשוכר ניתן זמן סביר לחיפוש אחר דירה חדשה והמשכיר יקבל את דירתו חזרה במצב ראוי כפי שמפורט בחוק.

בהצעה נכתב כי בעקבות ריבוי מקרים בהם עומדים לשכירות מתחמים שאינם ראויים למגורים, ונחתמים חוזים שאינם הוגנים, החוק מגדיר במפורש תנאי מסגרת בסיסיים לקיום חוזה השכירות מבחינת צורה ותוכן וכן מהי דירה ראויה למגורים. כמו כן, דירה שלא יהיו בה פתחי אוורור, תאורה, אמצעי נעילה, מערכת ניקוז או גורם שיהווה סיכון בלתי סביר לבטיחות השוכר ולבריאותו ייחשב כדירה לא ראויה למגורים.

ח"כ פולקמן, ממקדמי החוק ציין כי "הגענו למצב בו יש משכירי דירות, במיוחד באזורי הביקוש, שמנצלים כל שינוי בשוק כדי להעלות את שכר הדירה. צעירים שעסוקים בלימודים, בניית הקריירה או בהקמת משפחה לא יכולים להמשיך לגור בחוסר ודאות במקום מגוריהם, הם זקוקים לביטחון שבו הם יודעים שיש להם קורת גג בטוחה מעל הראש ושכ"ד יציב" .

אל הצעת חוק זו מתווספת החלטת ממשלה נוספת המקודמת בנושא, בתמיכת שר האוצר משה כחלון, לפיה יינתן תמריץ לבעלי דירות שיחתמו על חוזה הוגן וארוך טווח – באמצעות סיבסוד ביטוח דירה לתיקון בעיות בנכס וכן סבסוד של חברת ניהול שתנהל את הקשר בין השוכר למשכיר ותפעיל מוקד עבורם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully