וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 11 שנה: השיטה שתעשה סדר בפרויקטי תמ"א 38

1.11.2016 / 13:29

תיקון חדש שאושר במועצה הארצית לתכנון ובנייה ינהיג מעתה שיטת חישוב חדשה עבור הזכויות בפרויקטי תמ"א 38 – במסלול של הריסה ובנייה מחדש. החישוב קובע כי תוספת הקומות תינתן בהתאם למדרג של הקומות הקיימות כיום, ולא על פי תב"עות ישנות

יח"צ - חד פעמי

סאגת חישובי הזכויות בפרויקטי תמ"א 38, שהובילה בשנה האחרונה לקיפאון בפרויקטים רבים של הריסה ובנייה הגיעה לקיצה: המועצה הארצית לתכנון ובנייה בראשות אביגדור יצחקי אישרה היום את התיקון החדש (תיקון 3 א') במסגרת תמ"א 38. התיקון קובע לראשונה שיטה פשוטה וברורה לחישוב זכויות הבנייה במסלול של הריסה ובנייה מחדש, לפיו תוספת הקומות במבנה החדש תיקבע על פי הקומות הקיימות במבנה הנוכחי.

החישוב החדש שאושר יעשה באופן הבא: תוספת של 3.5 קומות לבניינים של 3 קומות ומעלה, תוספת של 4.5 קומות לבניינים מעל 4 קומות, תוספת של 2.5 קומות לבניינים מעל 2 קומות ותוספת של 1.5 קומות לבניינים בני קומה אחת.

עד היום, השיטה הנהוגה יצרה מגוון פרשנויות מצד הרשויות המקומיות והיזמים בגלל תחשיבים מסובכים ומורכבים וכעת, בניגוד לשיטה הקודמת, השיטה החדשה קובעת כי תוספת הקומות תחושב על בסיס שטח המבנה הקיים בפועל, ולא על תב"עות ישנות החלות במגרש. במסגרת התיקון נקבעו גם הוראות אשר מרחיבות ומחזקות את שיקול הדעת של הרשויות המקומיות במתן היתרים מכוח תמ"א 38.

אביגדור יצחקי, יו"ר המועצה הארצית לתכנון ולבנייה: "סוף סוף הגענו להחלטה מאוזנת ובלתי ניתנת לפרשנות של תמ"א 38 ועכשיו פנינו לעבודה".

החלטה זו מגיעה כ-11 שנים לאחר שתוכנית המתאר הארצית לחיזוק מפני רעידות אדמה יצאה לדרך לראשונה בשנת 2005. במהלך השנים אושרו בה שלושה תיקונים וכן תקנות וחוקים משלימים. במנהל התכנון ציינו כי אישור התיקון צפוי לגרום לשינוי מגמה בשוק שתביא להגדלת כמות הבקשות ואישור היתרים של פרויקטים במסלול הריסה ובנייה מחדש.

יצויין כי השיטה החדשה לא מצריכה הפקדה מחדש של התוכנית, ובהמשך לאישור היום במועצה הארצית, תובא לאישור קבינט הדיור בהקדם.

נשיא התאחדות בוני הארץ רוני בריק מסר בתגובה להחלטה כי "התאחדות בוני הארץ מברכת את המועצה הארצית והעומד בראשה, מר אביגדור יצחקי, על קבלת ההחלטה באשר לפרשנות בדבר אופן חישוב הזכויות בתמ"א 38, אשר תפשיר את הקיפאון שחל בשנה האחרונה בתחום. לכל אורך הדרך ההתאחדות בחנה לגופה כל הצעה שעלתה לדיון במסגרת המועצה הארצית, על בסיס ניסיון רב שנים של הקבלנים שעוסקים בתחום, וניסתה לסייע ככל יכולתה בגיבוש שיטת חישוב זכויות בנייה שתבטיח התכנות הכלכלית לביצוע תמ"א 38 במתכונת הריסה ובנייה מחדש".

עם זאת בריק מתח ביקורת על הרשויות המקומיות ואמר: "צר לי, כי נציגי השלטון המקומי בחרו להתנגד לאורך כל הדרך לכל פתרון שהוצע, מתוך ראייה צרה ולא מתוך ראייה לאומית וציבורית רחבה, והמועצה נהגה נכון כשפעלה למרות זאת לסיום הסאגה המיותרת הזו. מה גם שהפרשנות שניתנה היום אינה מרחיבה את היקף זכויות הבנייה מעבר למה שהיה נהוג בעבר, אלא מצמצמת אותו במעט, במקרים מסוימים. בוני הארץ ימשיכו לפעול להגשמת המשימה הלאומית לקידום פרויקטי תמ"א 38 החשובים כל כך לביטחון הציבור, להגדלת היצע הדיור ולרווחת תושבי מדינת ישראל".

עו"ד איתן אטיה, מנכ"ל פורום ה-15 אמר כי "המועצה הארצית אכן הלכה היום כברת דרך והגדירה באופן מפורש יותר את עדיפות שיקול הדעת התכנוני של העיריה ביישום של תמ"א 38. עם זאת, לדעתנו יש מקום לשיפור וחיזוק נוסף בגזרה זו, ובכוונתנו לפעול ולקדם זאת בתקופה הקרובה. בנוסף, בכוונתנו לפעול יחד עם הממשלה ומטה הדיור לקדם הצעת חוק לביטול הפטור מהיטל השבחה על הזכויות הנוספות שקובע התיקון הנוכחי בתמ"א 38, ועל כל זכות נוספת אם וכאשר תינתן בעתיד. היטל ההשבחה הוא המקור התקציבי היחיד של העיריות באמצעותו הן תצטרכנה לשדרג תשתיות, להוסיף כיתות לימוד, גני ילדים, גינות ציבוריות ומבני ציבור. אין כל הצדקה לכך שיזמים וקבלנים המוכרים את דירות תמ"א 38 במחיר של מיליוני שקלים לכל דירה ייהנו מפטור מהיטל השבחה, כאשר מן הצד השני העירייה תצטרך להוסיף מבני ציבור ותשתיות לצורך קליטת הדיירים החדשים, וזאת ללא מקור תקציבי, ועל ידי נטילת הלוואות עתק מהבנקים - הלוואות שימומנו בסופו של דבר על ידי הציבור הרחב של תושבי העיר. ראש מטה הדיור הביע היום הבנה לדרישתנו זו במסגרת הדיון במועצה, ואמר שיש לקדם זאת במסגרת הגשת הצעת חוק. במקביל משרד האוצר בוחן גם אפשרות של שיפוי תקציבי לעיריות בגין הפסד היטל ההשבחה הזה".

ח"כ אלי כהן, יו"ר ועדת הרפורמות התייחס אף הוא להחלטה ואמר כי "הסרת אי הודאות והגדלת זכויות הבנייה בתמ"א 38 על פי החלטת המנהל היא צעד משמעותי להמשך צמיחת ההתחדשות העירונית ותסייע להגדיל את היצע הדיור מעבר לאזורי הביקוש". לדבריו, "ההתנגדות של פורום ה-15 אינה במקומה, שכן אין בנוסח המוצע פגיעה בסמכויות הועדה המקומית לאשר את תוספת הבניה כולה או חלקה לפי השיקולים התכנוניים המקומיים. יחד עם זאת יש לתת פיצוי לרשויות המקומיות, חלף היטל השבחה, בסך של 20 אלף שקל בגין כל יחידת דיור. עלות הפיתוח למדינה בגין כל יחידת דיור במתחמים חדשים עומדת על כ-50 אלף שקל ומעלה, בהתאם פיצוי על סך 20 אלף שקל יענה על צרכי הרשויות המקומיות וישתלם למדינה. פרוייקטים של תמ"א 38/2 מסייעים להגדלת ההיצע באזורי הביקוש על בסיס התשתיות הקיימות. מסייעים ליצור איזון בין המרקם הוותיק בישוב לשכונות החדשות שנבנות ומעבר לחשיבות הנדל"נית, הם מהווים בשורה חברתית לשדרוג ופיתוח השכונות הוותיקות בכל ישוב וישוב".

  • עוד באותו נושא:
  • תמ"א 38

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully