וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסטטיסטיקן הלאומי: "הציבור מבולבל מריבוי מדדי הדיור"

31.10.2016 / 15:58

בדיון בוועדת הכלכלה על החלטת משרד האוצר למנוע פרסום מדד מחירי הדירות של השמאי הממשלתי אמר דני פפרמן כי ריבוי המדדים יצר בלבול. גם אביגדור יצחקי תמך בהחלטה. ח"כ איתן כבל התנגד: "פירוטכניקה לא תשפר את מחירי הדיור"

תמונות מהגג של עזריאלי פברואר 2012. דרור עינב
תל אביב/דרור עינב

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, דנה היום בהחלטת משרד האוצר לאסור על פרסום נתוני השמאי הממשלתי, בין השאר על רקע ריבוי הנתונים בענף הנדל"ן. ח"כ כבל קרא לממשלה לשקול מחדש את ההחלטה ואמר כי "פירוטכניקה לא תשפר את מחירי הדיור, זה נראה שההחלטה נבעה מכך שהשמאי הממשלתי קלקל את השורה כי הנתונים עליהם דיווח היו שונים מנתוני הלמ"ס".

באשר להמשך עליית מחירי הדיור אמר היו"ר כבל כי "אם כל אחד עושה כל מאמץ בתחומו ועדיין המחירים לא יורדים, אז אולי לראש הממשלה אין עניין שהם ירדו. ראש הממשלה היה צריך לטלטל את הממשלה שלו על כל חלקיה כדי שזה יקרה".

ראש מטה הדיור אביגדור יצחקי, שנכח בדיון, אמר כי השמאי הממשלתי פרסם סקירה של השינוי במחיר דירת 4 חדרים ב-14 ערים בלבד. "זה לא מדד, הציבור לא יודע את ההבדל בין סקירה למדד ואנחנו לא רוצים שהוא יתבלבל. כדי לא לבלבל את הציבור ביקשנו שיהיה גורם מקצועי אחד שיפרסם נתונים על המחירים", אמר. הוא אף התייחס למצב הענף ואמר כי עקב אכילס העיקרי הוא המחסור בעובדים. לדבריו, יש תכנון של מעל 100 אלף דירות בשנה וזה ימשך כך גם בשנים הקרובות, אך מספר הדירות בבניה עומד על כ-55 אלף. "היום אין כוח ייצור מספיק שיכול לעבור את המספר הזה. אין עובדים", אמר.

הסטטיסטיקן הלאומי, פרופ' דני פפרמן, טען אף הוא כי ישנו בלבול ציבורי. "כמו שאין שלושה מדדי מחירים לצרכן כך צריך להיות גם מדד מחירי דיור אחד", אמר. היו"ר כבל העיר כי השאלה היא "האם מישהו מחק את הנתונים של השמאי הממשלתי מהלוח כי זה לא הסתדר לו".

פפרמן הוסיף כי בדיקת נתוני הלמ"ס ונתוני השמאי על פני 3 חודשים הראו תוצאות די דומות. עם זאת הוא הוסיף כי סוכם על שיתוף פעולה עם אנשי השמאי הממשלתי, והוא יוכל להעביר ללמ"ס אינפורמציה. באשר לנתוני התחלות הבנייה, שהתעדכנו לאחרונה כלפי מעלה, אמר פרופ' פפרמן כי הנתונים מתקבלים ממשרד הבינוי ונתוני המשרד לפני העדכון לא כללו את כל הבנייה החדשה בחריש.

ח"כ יעקב פרי, שנכח אף הוא בוועדה, אמר כי מקור הנתונים באשר למכירת הדירות היא רשות המסים, ושאל מדוע נציגיה לא הגיעו לדיון. היו"ר כבל התייחס גם להיעדרות השמאי הממשלתי ונציגיו ושאל "האם מישהו מנע מהם להגיע". יצחקי הגיב ואמר כי הוא לא חושב שמישהו מנע מהם להגיע לישיבה. עם זאת היו"ר כבל הודיע כי הוועדה תפנה לרשות המסים ולשמאי הממשלתי ותדרוש לדעת מדוע אף אחד מנציגיהם לא הגיעו לישיבה.

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, אוהד דנוס, מתח ביקורת חריפה על ההחלטה ואמר כי "הבעיות בענף הן ההבדל בין דמוקרטיה לדיקטטורה". השמאי מבצע סקירה של המוצר השכיח ביותר, והוא זה שצריך לסמן את המגמה. חשבו שלכאורה אם יטענו שהמחירים עומדים לרדת זה יקרה, אבל זה לא קורה והדבר הזה גרם לאנשים, שמכרו דירות ולא קנו או שנשארו על הגדר, להפסיד הרבה מאוד כסף. זאת הממשלה הראשונה שאומרת בריש גלי שהיא רוצה להשפיע על מחירי הדיור, וזאת שגיאה כי אנשים מחכים ואם השינוי לא מגיע הם הולכים וקונים דירות בכל מחיר. בקרוב יחלו להגיע נתוני מחיר למשתכן, שהמדינה החליטה לסבסד, והם נמוכים ב-20-30 אחוז ממחיר השוק – הדבר הזה ייתן מכה למדד כלפי מטה וזה לא משהו שצריך למדוד אותו", אמר דנוס.

מנהלת מכון גזית גלוב לחקר הנדל"ן, אפרת טולקובסקי, אמרה כי קשה לגופים הפרטיים להשיג את הנתונים, שצריכים להיות נגישים לכולם. היא קראה לפתוח את הנתונים לשימוש הציבור ואמרה: "אזרחי ישראל לא טיפשים ויודעים להתמודד עם מדד שמראה ירידה לצד מדד שמראה עלייה".

כבל סיכם ואמר כי "לא מדובר בסודות מדינה ופירוטכניקה לא תשפר את מחירי הדיור. זה נראה שמישהו חשב שהשמאי מקלקל את השורה כי הוא פרסם נתונים שונים מהלמ"ס, ואם כל אחד יורק דם בתחומו וזה מה שקורה, אז אולי לראש הממשלה אין עניין שהמחירים ירדו. ראש הממשלה היה צריך לטלטל את ממשלתו על כל חלקיה, אבל כנראה שלמישהו אין עניין שהמחירים ירדו אז אנחנו מתעסקים עם השמאי הממשלתי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully