וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קריסת החברות הקבלניות: "בשנים הבאות תהיה קטסטרופה בנדל"ן"

25.10.2016 / 13:31

לא פחות מעשר חברות קבלניות קרסו בשנה וחצי האחרונות - ומומחים בענף הנדל"ן מזהירים כי עוד לא ראינו הסוף: גם ספקים, קבלני משנה וחברות יזמיות, צפויים להיפגע. צפו בראיון באולפן וואלה! NEWS

עריכה: ניר חן

הקריסה של חברת אורתם סהר ושל חברת האחים שגראוי בשבועות האחרונים, מצטרפת לעשר חברות קבלניות מוכרות נוספות שקרסו. מומחים בענף הנדל"ן מזהירים כי לא מדובר בבעיה נקודתית, וכי המעגל של חברות קבלניות ומעגלים נוספים של ספקים, קבלני משנה - וגם חברות יזמיות, צפוי להיפגע אף הוא.

המדינה מבטיחה כוח אדם, אבל עוד לא ראיתי דירה אחת שנבנתה מהבטחות

"אנחנו לא מופתעים מהקריסות האחרונות של החברות הקבלניות. מי שצריך לפקוח את עיניו זו צמרת משרד האוצר ובראשה שר האוצר וראש מטה הדיור שלו. אנחנו מתריעים על המצב בענף תקופה ארוכה אבל הם מעדיפים לטמון את ראשם בחול", כך אמר בדיון באולפן וואלה! NEWS עמוס דבוש, סמנכ"ל השיווק בחברת י.ח דמרי.

דבוש מציין כי "תשומות הבנייה עלו מאוד בתקופה האחרונה ואין כוח אדם מקצועי בענף הזה. המדינה מבטיחה כוח אדם, אבל עוד לא ראיתי דירה אחת שנבנתה מהבטחות. דירה צריכה להיבנות בפועל על ידי פועלים ועובדים מיומנים. בניין הוא מערכת מורכבת, ואני צופה שיהיו פה עוד הרבה נפגעים".

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
"מכרזי מחיר למשתכן יחריפו את המצב בשוק. למכרזים ניגשו גם קבלנים קטנים, בלי רקורד"

בדיון נכח גם עו"ד דודו ג'והן, ראש מחלקת הנדל"ן ושותף במשרד עורכי הדין וינרוט, שציין כי אחת הבעיות המרכזיות בתחום הוא הרווחיות הנמוכה של חברות הביצוע בענף. "מדברים על 10% רווח, אבל בפועל הרווחים הגולמיים נמוכים יותר ויש גם פרויקטים הפסדיים. מצד שני, גם הבנקים מגבילים את האשראי שהם נותנים, כי יש מגבלה ענפית שחלק גדול מהבנקים מצויים בה וכל הגלגל הזה מביא את חברות הביצוע להעלות מחירים כדי לא לקרוס. מאחורי כל זה יש גם קבלני משנה וספקי משנה שגם הם חייבים להעלות מחירים כדי לא להגיע לסיטואציה כזו".

ג'והן הבהיר כי מכרזי מחיר למשתכן יחריפו את המצב בשוק. "למכרזים ניגשו גם קבלנים קטנים, בלי רקורד. המהלך הזה לא הצליח להביא לפריצת דרך, אלא בעיקר הגביר ביקושים, לפעמים מצד אנשים שבכלל לא תכננו לרכוש דירה".

עיוות שיצרה המדינה

"קבלני הביצוע הם החיילים של ענף הנדל"ן. אם המגמה תמשך לא תהייה בנייה בישראל"

מי שהתייחס היום למצבן של חברות הקבלן הוא גם ערן רולס, יו"ר מרכז הבנייה הישראלי שאמר כי "אני חושב שזו טרגדיה נוספת בתחום חברות הביצוע בישראל. זו כרוניקה ידועה מראש שחברות הביצוע קורסות זו אחר זו בגלל עיוות שיצרה מדינת ישראל. המדינה מרוויחה 60% ממכירת דירה חדשה בישראל, וב-40% הנותרים היזמים, הקבלנים, האדריכלים והמהנדסים צריכים להתפרנס - זהו מצב חולה שיצרה המדינה".

רולס הוסיף כי "משה כחלון ואביגדור יצחקי צריכים להבין שקבלני הביצוע הם החיילים של ענף הנדל"ן. אם המגמה תמשך לא תהייה בנייה בישראל. כבר היום אין כמעט חברות ביצוע ושר האוצר יתקשה להוציא אל הפועל את התכניות שלו. הוא חייב להתחיל לשמור על קבלני הביצוע. החובות של החברות שפשטו את הרגל מסתכם בכ-2-2.5 מיליארד שקל. זה חוב שנוצר בעקבות אותו עיוות שיצרה המדינה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully