וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוד פועל בניין נהרג: ההרוג ה-40 מתחילת השנה

25.10.2016 / 9:19

מצבם של פועלי הבניין בישראל ממשיך להיות מופקר: הבוקר נהרג פועל בניין כבן 30 באתר בנייה בשכונת נאות פרס בחיפה. זהו ההרוג ה-40 מתחילת השנה. לאחרונה תוקן החוק באופן שמאפשר לסגור אתרי בנייה שבהם התרחשו תאונות שגבו חיי אדם

זירת קריסת החניון, רמת החייל, תל אביב. ספטמבר 2016/ניב אהרונסון

בוידאו: זירת קריסת החניון ברמת החייל בספטמבר

בטיחותם של פועלי הבניין בישראל תופסת בשנה האחרונה את תשומת הלב הציבורית, עקב נתונים עגומים על מספר ההרוגים הגבוה בענף – והבוקר מצטרף הרוג נוסף לרשימה: מדיווח של מד"א עולה כי הבוקר בשעה 08:23 נפצע קשה פועל כבן 30 מחפץ כבד שנפל מגובה באתר בנייה בשכונת נאות פרס הסמוכה לאיצטדיון סמי עופר בחיפה. צוותי מד"א שהגיעו למקום קבעו את מותו. ההרוג הבוקר הוא ההרוג ה-40 מתחילת השנה.

כאמור, מצב הבטיחות בענף הבניין בישראל נחשב עגום, עם עשרות פועלי בניין שמקפחים את חייהם מדי שנה באתרים, בשל פיקוח מועט ותנאים מסוכנים. בעקבות המצב תוקן לאחרונה החוק באופן שמאפשר לסגור למשך יומיים אתר בנייה שבו התרחשה תאונה שגבתה חיי אדם. יוזמי הצעת החוק, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו) וחברי הכנסת איל בן ראובן (המחנה הציוני) ועבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת), מקדמים במקביל גם הצעת חוק נוספת בנושא – לפיה תוקם בישראל רשות לאומית שתרכז את הטיפול בבטיחות בענף הבנייה, ותהיה כפופה למשרד הבינוי והשיכון ולא למשרד הכלכלה המופקד כיום על הנושא.

אולם הנתונים שמוסרת המדינה מצביעים על כך שאם לא די בפיקוח האפסי – הרי שגם הקנסות על אתרי בנייה זניחים עד אפסיים. על פי הנתונים הרשמיים מספר הקנסות שהוטלו במהלך 2015 על אתרי בנייה ללא פיקוח הסתכם ב-8 בלבד בהיקף זעום של 24 אלף שקל בלבד.

נתונים אלו נחשפו בחודשים האחרונים על ידי משרד הכלכלה, לבקשת הקליניקה של התנועה לחופש המידע במכללה למנהל. על פי הנתונים הללו, 8 הקנסות שניתנו ב-2015 חולקו לאחר ביקורת שבוצעו בכמעט 5,000 אתרי בנייה בכל הארץ. על פי נתוני משרד הכלכלה, בשנת 2015 בוצעה ביקורת ב-2,039 אתרי בנייה באזור המרכז, ב-636 אתרי בנייה בירושלים, ב-1,478 בחיפה והצפון וב-810 אתרים בבאר שבע.

בכל הביקורות שבוצעו בכ-5,000 אתרי הבנייה – מצאו לנכון הפקחים לחלק רק 8 קנסות בהיקף כולל של כ-24 אלף שקל. זאת, על אף שבמהלך 2015 נהרגו בישראל 34 פועלי בניין – 18 מהם בתל אביב והמרכז, 11 בחיפה והצפון, 4 באתרי בנייה בירושלים והרוג אחד בבאר שבע והדרום.

נתוני הקנסות מצטרפים לפיקוח האפסי השורר באתרי בנייה בישראל. על פי נתוני משרד הכלכלה, בכל 13 אלף אתרי בנייה פעילים באזור תל אביב והמרכז, ירושלים, חיפה והצפון, באר שבע והדרום – עובדים כ-17 פקחים בלבד. בירושלים מועסק מפקח בנייה בודד שאחראי על קרוב לאלף אתרים, בתל אביב והמרכז עשרה מפקחים בלבד על למעלה מ-5,300 אתרים, ובבאר שבע והדרום כולו יש שני מפקחי בנייה בלבד, על למעלה מ-1,300 אתרי בנייה.

ח"כ איל בן ראובן (מחנ"צ)הגיב בטוויטר על התאונה הבוקר: "תאונת בניין קשה בחיפה הבוקר. הרוג נוסף. ברגעים אלו מפקח בדרך לסגירת האתר, עפ"י חוק שהעברנו במושב האחרון. עוד ארוכה הדרך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully