וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרופ' אסא כשר יכתוב "קוד אתי" לשוק השכירות בישראל

9.10.2016 / 14:01

לאחר שניסח את הקוד האתי של צה"ל עובר פרופ' כשר לנסח קוד אתי עבור שוק השכירות הישראלי. "אפשר לקיים את הקשר בין שוכר למשכיר אלא באווירה של סולידריות חברתית", הוא אומר. הועדה היא חלק ממיזם 'קוד השכירות' שמטרתה להסדיר את שוק השכירות

קרדיט תמונה: ראובן קסטרו

האם מי שניסח את הקוד האתי של צה"ל גם יפתור את בעיית שוק השכירות בישראל? כ-2 מיליון שוכרי דירות יש בישראל, אך רובם ככולם תלויים בידיהם של בעלי דירות פרטיים, במה שמוגדר כשוק בלתי מפוקח ופרוץ. מיזם חברתי חדש שהוקם לאחרונה תחת השם 'קוד השכירות', מבקש להסדיר את שוק השכירות למגורים בישראל וכעת סוכם כי פרופ' אסא כשר יעמוד בראש ועדה שתנסח סדרה של קודים אתיים שתסדיר לראשונה את הקשר בין שוכרים למשכירים.

הוועדה החדשה שבראשה יעמוד כשר תכלול בין השאר גם את האדריכל דניאל מינץ, האדריכל דוד גוגנהיים, חברת מועצת העיר כפר סבא ענת קלומל, שי נחושתאי מהמכללה לאיכות השלטון, דניאל מילוא מנהל האתיקה במשכנות שאננים וגיא כהן-טוהר העומד בראש מיזם קוד השכירות.

פרופ' כשר התייחס למיזם ואמר כי "אזרחים רבים מספור היו רוצים שתהיה להם דירה משלהם, לרשותם בבעלותם, אולם רבים אינם יכולים להרשות זאת לעצמם והם שוכרים דירות מן המשכירים אותן. הקשר בין שוכר ומשכיר הוא קשר חברתי רווח, מורכב ומשמעותי. יש אפשרות לקיים אותו לא באווירה של עסק ותו לא, אלא באווירה של סולידריות חברתית של המשכיר, בשיתוף פעולה עם השוכר".

כשר הוסיף כי "כדי לקיים אווירה כזאת ראוי לפתח את תפיסת השכירות ואת האתיקה שלה. אני מברך את 'קוד השכירות' על הצעדים החשובים שהם עושים בכיוון הפיתוח והטיפוח של האתיקה של השכירות, על יסוד תפיסה חברתית טובה".

במיזם "קוד השכירות" מציינים כי מטרתו לבסס נורמות חברתיות חדשות שיהיו מקובלות על המשכירים והשוכרים ויסדירו את צורת ההתנהלות הראויה ביניהם. "כיום אין סטנדרטים שקובעים אילו מהדברים הם באחריות השוכרים בין אם מדובר על שמירה תקינה של הדירה, תחזוקה מונעת, אחריות על התכולה שבדירה, השכרת הדירה או חלקים ממנה לצד שלישי בשכירות משנה (סאבלט), ביקורים בנכס, ומהצד השני אין סטנדרט ברור לגבי שירותים שבעל הדירה צריך לספק במסגרת השכירות".

אדריכל דניאל מילוא ציין כי "בניגוד לחוק או רגולציה המגדירים מה אסור לעשות, קוד אתי מגדיר מה ראוי, את ההתנהגות הראויה, את ההתנהגות הערכית, מה הוגן, מה שקוף. שוק השכירות מאופיין בכך שהתחום האפור גדול מאוד - ולא מעט הם המקרים בהם המשכיר אינו רואה גם את טובת השוכרים".

בראש המיזם עומד הוא גיא כהן טוהר, יזם היי-טק ואיש נדלן בעברו "הקמנו את 'קוד השכירות' אחרי שהרגשתי על בשרי, כמו ישראלים רבים, את הקשיים גם כשוכר וגם כמשכיר. אנחנו נתונים בשוק פרוע שהפך עם השנים לכמעט בלתי אפשרי. החזון הוא לקבוע סטנדרט חברתי של מהי שכירות הוגנת באמצעות דיאלוג. שיח כזה יכול להיות לא פחות ממהפכה חברתית אמיתית בשוק הדיור הישראלי ובכלל".

  • עוד באותו נושא:
  • אסא כשר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully