וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כחלון בא עם כוונות טובות לתחום הנדל"ן – אבל הוא מפספס"

2.9.2016 / 1:38

"משבר הדיור לא ייפתר בלי שיטפלו במחירים בגוש דן", כך אומר יעקב אטרקצ'י, מנכ"ל חברת אאורה, שסבור כי המדינה מייסדת במו ידיה את המעברות החדשות. צפו בראיון באולפן! NEWS

מערכת וואלה!

"התחדשות עירונית בגוש דן – זהו הפתרון למשבר הדיור בישראל - וזה בדיוק המקום שהממשלה יכולה לעזור, ולא בכסף". כך אומר בראיון לוואלה! NEWS יעקב אטרקצ'י, מנכ"ל ובעלים של חברת אאורה. "המדינה צריכה לתת זכויות בנייה והיזמים יעשו את העבודה. נכון להיום יש ראשי ערים שמתנגדים בגלל הנושא הכלכלי – ולכן הפתרון הוא דרך הכיס. משבר הדיור לא ייפתר בלי שיטפלו במחירים בגוש דן. מאחר שמכרזי מחיר למשתכן יוצאים בפריפריה, הדרך היחידה לטפל במחירים באזור גוש דן היא פינוי בינוי. אין פה עתודות קרקע ופינוי בינוי יכול לייצר עשרות אלפי יחידות דיור".

פרט לביקורת על תוכנית מחיר למשתכן ועל יכולתו של המהלך להוריד מחירים, התריע אטרקצ'י כי המחיר של התוכנית יתבטא באיכות הבנייה הירודה של הפרויקטים שיוקמו: "אני בטוח ששר האוצר בא עם כוונות טובות, אבל לדעתי הוא לא פוגע במקום הנכון. רוב המכרזים של מחיר למשתכן הם בפריפריה והמהלך הזה לא מטפל בבעיה של גוש דן. מעבר לזה, מחיר למשתכן הפך להיות מפעל הפיס – ונראה שהמדינה לא משקיעה במקום הנכון את המיליארדים שהמהלך הזה עולה. אני חושש שהתוכנית הזו תוביל לאיכות בנייה לא טובה. בעוד עשר שנים יסתכלו על השכונות האלה ויגידו – אלו נבנו במחיר למשתכן - זה יהיה מעברות מודרניות - ובעיניי זה רע".

בראיון עמו מתח אטרקצ'י ביקורת גם על המס שמבקש שר האוצר להטיל על בעלי דירה שלישית ומעלה: "המס החדש הוא מס ברמת ההצהרה. זה לא יפתור כלום. אני לא מבין למה צריך להעניש אנשים שקנו דירות. הרי בסופו של דבר לא מגדילים פה את ההיצע ולא פותרים את הבעיה. אז אולי זה נשמע טוב להגיד שלוקחים מהעשירים ונותנים לעניים – אבל זה פופוליזם", אמר.

אטרקצ'י התייחס לסוגיית הבטיחות והפיקוח על הבנייה בענף כיום והודה כי כי המדינה אינה עושה די על מנת לפתור את המצב הבעייתי. "יש בהחלט בעיה של פיקוח. אנחנו כחברה פותרים את זה. יש לנו אגף הנדסה שבו אני מעסיקה מהנדסים שיפקחו על הקבלנים אבל מן הראוי להסדיר את זה גם בחקיקה. דניה סיבוס היא חברה מכובדת ואני לא רוצה להטיל בה דופי, או להתייחס לאירוע קריסת החניון. עם זאת רצוי שגם הרשות המקומית תפקח על הבנייה. אני חושב שצריך לגשת למכרזים ממשלתיים רק עם חברות שיש להן רקורד - ולא בטוח שמקפידים על זה. בסוף הולכים לגור במוצר שיש מעליו סימן שאלה. במחיר למשתכן, למשל, הקבלנים מתמחרים בחוסר את עלות הבנייה – וזה יוביל בסוף לתקלות".

אטרקצ'י העריך כי בתקופה הקרובה המחירים בשוק לא יירדו ואמר: "אנחנו כיזמים לא נהנים מעליות המחירים בשוק. אני דווקא אשמח למכור דירה יותר זולה, אבל כשמחירי הקרקעות רק עולים – המגמה נמשכת. צריך להבין שנדל"ן זה לא אינסטנט. אני בעד להגיד את האמת לציבור בפנים. בוא נגיד שיש תהליכים שייקחו כמה שנים – וזהו. אני נגד להגיד כל בוקר משהו אחר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully