וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיטות כחלון לטיפול בשוק הדיור עובדות - אבל הפוך

11.9.2016 / 16:18

הכלכלן הראשי של משרד האוצר והלמ"ס מאותתים על האטה בשוק הדירות. הבעיה היא שבמקום להגביר את ההיצע כפי שהבטיח, גירש כחלון מהשוק את הקונים. פרשנות

שר האוצר משה כחלון. מרץ 2016. ראובן קסטרו
משה כחלון/ראובן קסטרו

הפעם משרד האוצר ללשכה המרכזית לסטטיסטיקה דווקא מתואמים: שוק הדירות נכנס להאטה. על פי נתוני הלמ"ס ירדו מכירות הדירות כמעט ב-20% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, וגם הביקוש לדירות צנח. על פי הכלכלן הראשי במשרד האוצר, המתייחס לנתונים הרבעוניים, צנחו המכירות של הדירות החדשות ב-21% לעומת הרבעון המקביל. הנתונים האלה עשויים להשתקף גם בנתונים שיתפרסמו בהמשך על מחירי הדירות.

כזכור, הצביעו נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה על ירידה של 1.3% במחירי הדירות. אולם נתונים אלה לא תאמו את נתוני השמאי הממשלתי שדיווח באמצע אוגוסט על המשך העליה במחירי הדירות. המחלוקת על מצב השוק גררה ויכוח סוער בשאלה למי מוטב להאמין. נתוני המכירות היורדות מטים כעת את הכף לטובת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה: הירידה במכירות, שככל הנראה אינה נובעת מירידה בהיצע, מעידה על ירידה בתנועת הקונים, ולכן יש לצפות כי הנתונים הבאים יצביעו על האטה ניכרת בעליית המחירים ואולי אף לירידה. במשרד האוצר אומרים שהנתונים מצביעים על ירידה נמשכת ברכישת דירות על ידי משקיעים. זה הגיוני למדי נוכח מלחמת החורמה שמנהל משרד האוצר נגד רוכשי הדירות להשקעה, והכוונה להטיל מס על רוכשי דירה שלישית. גם מי שאינו מאויים ישירות על המס החדש חושש שמגמת ההכבדה על ההשקעה בדירה תתרחב ותפגע בו בסיבוב הבא.

הבעיה היא שהמהלכים שהוביל שר האוצר כחלון להורדת מחירי הדירות פועלים הפוך מהכוונות עליהן הצהיר כשנכס לתפקידו: כחלון זיהה את הבעיה בהיצע הדירות. אולם כל מהלכיו גרמו עד כה לירידה בביקוש. כלומר: להדרתם של רבים מהנזקקים לדיור. המהלכים האלה גרמו במקביל, על פי הנתונים, גם לירידה בהיצע. התוצאה עשויה להיות הרסנית.

משהו מאוד לא חיובי קורה בשוק

נתוני הכלכלן הראשי של משרד האוצר מצביעים על ירידה במספר רוכשי הדירות למגורים. הצורך בדירות למגורים לא פחת ככל הנראה, ואם כמות העסקות יורדת, סימן שמשהו לא מאד חיובי קורה בשוק. בענף הבניה טוענים שרוכשים רבים נכנסו לעמדת המתנה, בתקווה לזכות באחד המכרזים הבאים של "מחיר למשתכן" או שהם מאמינים לשר האוצר שהמכרזים יביאו בסופו של דבר לירידה בשוק. כלומר: הביקוש לדירות לא ירד באמת אלא רק נדחה. אפשר היה לברך על הדחייה, אם היינו מניחים שכאשר הביקוש הנדחה יחזרו לשוק, הם יפגשו היצע גדול יותר, ולא יגרמו להתחדשות מגמת עליות המחירים.

המגמה המסתמנת, למרבה הצער, היא בדיוק הפוכה. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ירדו התחלות הבניה של דירות חדשות בשיעור ניכר. והמשמעות היא שהיצע הדירות צפוי להתחיל לרדת כבר בשנה הבאה. הנזקקים לדיור שדחו את החלטתם עלולים לגלות שהדחייה היתה בעוכריהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully