וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר והלמ"ס: ירידה במכירת דירות חדשות - ודירות בכלל

אורי חודי

11.9.2016 / 13:27

האוצר: "הירידה - בעיקר בדירות חדשות ובעיקר בפלח השוק של הזוגות הצעירים. משקיעי הנדל"ן עסוקים יותר במכירה מאשר ברכישה"

בנייה בפתח תקווה, יולי 2016. ראובן קסטרו
בנייה/ראובן קסטרו

עלייה קלה במספר הדירות החדשות שנמכרו ביולי 2016 לעומת החודש הקודם, אך ירידה משמעותית במספר הדירות החדשות שנמכרו בהשוואה לחודש המקביל אשתקד. כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), אודות מכירת דירות חדשות על ידי קבלנים, שפורסמו היום (א').

הנתונים מעידים כי בחודש יולי 2016 נמכרו 2,421 דירות חדשות, וזאת לעומת 2,380 דירות חדשות בחודש יוני האחרון. מדובר בעלייה קלה של כ-1.7%. עם זאת, השוואה ליולי 2015 מעלה כי מספר הדירות החדשות שנמכרו בהשוואה לחודש זה ירד בשיעור משמעותי של כמעט 20% (19.3%), כאשר מספר הדירות החדשות שנמכרו ביולי 2015 עמד על 3,003 דירות.

במקביל, נתוני הלמ"ס גם מעידים על ירידה במספר הדירות החדשות שנמכרו מתחילת השנה, בינואר-יולי 2016, לעומת התקופה המקבילה אשתקד, ירידה בשיעור כ-6.7%.

בדיווח הלמ"ס נכלל גם נתון המתייחס לביקוש לדירות חדשות, כלומר שילוב של מספר הדירות החדשות שנמכרו בפועל בצירוף מספר הדירות שאינן עומדות למכירה (דירות שנבנות במסגרת קבוצות רכישה, בנה ביתך, בנייה להשכרה ועוד). על פי נתון זה, הביקוש לדירות נמצא בירידה כאשר ביולי עמד המספר על 4,004 דירות לעומת 4,173 דירות ביוני האחרון ו-4,456 בחודש מאי האחרון.

במקביל, נתון נוסף שממשיך להעיד על עלייה בחודשים האחרונים הוא מספר הדירות שנותרו למכירה בסוף התקופה שעל פי הלמ"ס עומד ביולי 2016 על 28,066 דירות חדשות. חשוב לציין שמדובר בדירות שנמצאות בשלבי בנייה שונים, ולאו דווקא דירות מוכנות שאינן נמכרות.

ירידה בחיפה ותל אביב

על פי החלוקה למחוזות, ירידה משמעותית במכירת דירות חדשות נרשמה במחוז הצפון, שם נמכרו 228 דירות ביולי לעומת 318 דירות בחודש יוני האחרון. במקביל, ירידה נרשמה גם במחוז תל אביב שם נמכרו 324 דירות חדשות ביולי הנוכחי לעומת 414 בחודש יוני. גם ביהודה ושומרון נמכרו פחות דירות כאשר הנתונים מעידים על 44 דירות חדשות ביולי לעומת 79 דירות חדשות ביוני. עם זאת, בשאר המחוזות ההשוואה בין יולי 2016 ליוני 2016 מעידה על עלייה במספר הדירות שנמכרו.

במקביל, בחינת מספר הדירות החדשות שנמכרו מאז תחילת השנה בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, על פי המחוזות, מעלה כי במחוז הצפון נרשמה ירידה של כ-15% במכירת דירות חדשות בתקופה זו, במחוז ירושלים וחיפה ירד מספר הדירות החדשות שנמכרו בכ-13%, במחוז תל אביב בכ-10% ובמחוז המרכז בכ-1%. מאידך, באותה התקופה עלה מספר הדירות החדשות שנמכרו במחוז הדרום בכ-12%.

האוצר: ירידה בהיקף העסקאות בענף הנדל"ן ברבעון השני

במקביל לפרסום הלמ"ס, מפרסם היום אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר סקירה בנוגע לרבעון השני, ממנה עולה כי חלה ירידה בהיקף העסקאות בענף הנדל"ן למגורים ברבעון השני, בעיקר בדירות חדשות ובעיקר בפלח השוק של הזוגות הצעירים.

עוד על פי הסקירה, שיעור המשקיעים ממשיך להיות נמוך ומספר הדירות שמוכרים משקיעים גבוה ממספר הדירות שנרכשות על ידי משקיעים.

ברבעון השני של 2016 נרכשו 28.5 אלף דירות, ירידה של 5% בהשוואה לרבעון הקודם וירידה חדה של 21% בהשוואה לרמת השיא בעסקאות שנרשמה ברבעון המקביל אשתקד, על רקע הקדמת רכישות של משקיעים, טרם הכבדת מס הרכישה, כך בסקירה.

בפילוח גיאוגרפי נמצא כי רק בשני אזורים, נצרת ורחובות, בהם התקיימו מכירות במסגרת "מחיר למשתכן" נרשם גידול במספר העסקאות, הנובע כולו מהמכירות במסגרת פרויקטים אלו. ביתר האזורים נרשמו ירידות במכירות, בכלל זה באזור המרכז, בו שווקו דירות במסגרת "מחיר מטרה", אשר גם בהם לא היה בכדי למנוע את הירידה בסך העסקאות.

בדומה לסקירות קודמות, גם בסקירה הנוכחית מציינים במשרד האוצר כי מי שהובילו את הירידה ברכישות היו המשקיעים, עם ירידה בשיעור 11%. עוד על פי הנתונים, רכישות משפרי הדיור ירדו ב-8% ואילו רכישות הזוגות הצעירים, בנטרול רכישות במסגרת "מחיר למשתכן" ו"מחיר מטרה", ירדו ב-5%.

  • עוד באותו נושא:
  • בנייה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully