וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"העלייה בריבית המשכנתא תתרום לירידת מחירי הדירות"

31.8.2016 / 14:31

בבנק המרכזי מתעקשים: על אף שהבנקים העלו את מחירי ריבית המשכנתא, השוק ממשיך לשמור על תחרות ערה עם מרווחי ריבית נמוכים של כ-1.6% על המשכנתאות

זוג צעיר לוחץ יד לפקידה. ShutterStock
זוג צעיר לוחץ יד לפקידה/ShutterStock

בנק ישראל פרסם היום (ד') קטע מתוך סקירת מערכת הבנקאות החצי שנתית שתפורסם בקרוב, העוסק בהתפתחויות האחרונות בריבית על משכנתאות.

ריבית המשכנתא חזרה לזנק בחודש אוגוסט השנה והשלימה עלייה של יותר מ-1% בכל המסלולים כמעט. הריבית הצמודה הממוצעת עלתה באוגוסט ל-3.19% לעומת 3.04% ביולי, בעוד שהריבית השקלית הממוצעת עלתה ל-2.89% לעומת 2.78% ביולי.

העלייה החדה ביותר נרשמה במשכנתאות הפופולריות, לטווחים הארוכים: ריבית המשכנתא הצמודה לטווח העולה על 25 שנה עמדה על 3.76% באוגוסט בהשוואה ל-3.58% ביולי. לפני כשנה הריבית היתה כ-2.6%. כלומר מדובר בעלייה של יותר מ-1%. ריבית המשכנתא לטווח של 20 עד 25 שנה עלתה ל-3.66% לעומת 3.45%, כאשר לפני כשנה הריבית היתה מתחת ל-2.5% - עלייה של כ-1.2%.

בבנק ישראל טוענים היום, כי "לאורך זמן, ייתכן שעליית הריבית תתרום למיתון הביקושים בשוק הדיור, ובמקביל למאמצים שעושה הממשלה להגדיל את ההיצע, גם לעצירת עליית המחירים ואף לירידתם".

כלכלני הבנק מנתחים את הסיבות לעלייה המואצת בריבית המשכנתא. "כתוצאה מעליית מחירי הדירות בשנים האחרונות, הציבור הגדיל משמעותית את היקף המשכנתאות שנטל, את גודל המשכנתא הממוצע ואת משך המשכנתא הממוצע", כותבים בבנק ישראל, "מערכת הבנקאות בישראל הגדילה את החשיפה לענף הדיור והבניה מכ-35% לכ-45% מהנכסים מ-2008 ועד היום".

העלייה בריבית המשכנתא מיוחסת אם כן לעליית הסיכונים בשוק האשראי לדיור, מדיניות הפיקוח על הבנקים והדרישות להלימות ההון שנועדו לשמור על יציבות המערכת הבנקאית בכללותה. עם זאת, בבנק ישראל טוענים כי שוק המשכנתאות ממשיך לשמור על תחרות ערה, המתבטאת במרווחי ריבית נמוכים של כ-1.6% על המשכנתאות. כמו כן טוענים בבנק המרכזי כי בראייה ארוכת טווח, הריבית על המשכנתאות נמוכה מזו ששררה במשק בשנים האחרונות, גם לאחר עלייתה.

■ לעיון במסמך המלא של בנק ישראל על ריבית המשכנתאות - קובץ וורד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully