וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נאחז באוויר: כך עובד פועל באתר של שיכון ובינוי

14.8.2016 / 10:48

סרטון שהגיע לידי וואלה! NEWS חושף את הקלות שבה מתרחשות תאונות באתרי בנייה: עובד באתר בנייה של שיכון ובינוי ותדהר, צולם כשהוא עומד על דוד בטון המחובר למנוף – ללא כל מיגון. שיכון ובינוי: "הנושא תוחקר, חודדו הנהלים וננקטו הליכים משמעתיים"

ספק 500

הפרויקט המשותף של החברות תדהר ושיכון ובינוי נדל"ן בקריית אונו, במסגרתו בונות החברות 4 מגדלי יוקרה ובהן 180 דירות, יצא לדרך כבר לפני למעלה משנה וחצי ונמצא בעיצומן של העבודות. סרטון שצולם בשבוע שעבר באתר הבנייה ברחוב המייסדים בעיר חושף את הקלות שבה מופקרים חייהם של פועלי בניין, גם באתרי הבנייה של החברות הגדולות ובעלות המוניטין בישראל. בסרטון, אשר צולם על ידי מנופאי שהועסק באתר, נראה אחד הפועלים כשהוא עומד על דוד בטון הממוקם במקום גבוה, בניגוד להוראות הבטיחות, וכשהוא נטול ציוד מגן אישי שאמור לכלול בין השאר קסדה.

הסרטון, שהגיע לידי וואלה! NEWS, צולם בשבוע שעבר באתר הבנייה ובו נראה אחד הפועלים באתר כשהוא עומד על דוד הבטון באתר, המחובר למנוף ומרוחק כשלושה מטרים מהקומה שתחתיו. במצב כזה, על פי חוק, מחויבים הפועלים לעבוד באמצעות משטחי עבודה תקניים או ציוד מגן אישי ייעודי לעבודה בגובה. בכל מקרה, בכל מצב, מחויבים העובדים בחבישת קסדה למניעת פגיעת ראש.

בעקבות פניית וואלה! בוצע תחקיר מפורט בנוגע להשתלשלות האירוע ובחברה ציינו כי בעקבותיו חודדו נהלי העבודה בחברה.

מתחילת השנה נהרגו בישראל 26 פועלי בניין, והנתונים בענף הבנייה מעידים על כך שמצב הבטיחות באתרי הבנייה בישראל – בכי רע. כך למשל, בשנת 2015 מתוך 54 הרוגים כתוצאה מתאונות עבודה בישראל - 34 היו מענף הבנייה. בימים האחרונים נכנס לתוקף התיקון לחוק אשר מחייב סגירת אתרי בניה בהם התרחשו תאונות קשות. התיקון לחוק, גובש על ידי חברי הכנסת אלי אלאלוף, יו"ר וועדת העבודה והרווחה, איל בן ראובן (המחנה הציוני) ועבד אל חכים חאג'-יחיא (הרשימה המשותפת), ובסיוע הקואליציה למאבק בתאונות בניין והפורום למניעת תאונות עבודה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
אתר בנייה קריית אונו. ראובן קסטרו
האתר בקריית אונו/ראובן קסטרו

החוק מחייב את מנהל הבטיחות להוציא צו לסגירת אתרי בניה, בהם התרחשו תאונות קטלניות או קשות מאד למשך פרק זמן של 2 ימי עבודה, וזאת מבלי שמפקח המנהל נדרש להגיע שם כך להגיע לאתר. כמו כן הוא מחייב את התייצבותו באתר של מפקח מטעם המנהל בתוך פרק זמן זה, כדי לבחון את מצב הבטיחות בו, ובמידת הצורך להאריך את משך הסגירה עד 5 ימים. סעיף נוסף בחוק מעניק כעת למפקחי מנהל הבטיחות סמכות לסגור אתרי בניה בשלמותם בשל ליקויי בטיחות, אף אם לא נגרמה תאונות.

פרויקט חלומות קריית אונו הינו פרויקט התחדשות עירונית בקריית אונו, במסגרתו בונות החברות את הבניינים החדשים ורק לאחר מכן ייהרסו שני מבני הרכבת הישנים ובהן 60 דירות קטנות. בשטח בו ייהרסו הבתים הישנים, ישקיעו החברות בהרחבת תשתיות. הפרויקט, הנבנה בשכונת פארק רייספלד בעיר, מוערך בעלות של למעלה מחצי מיליארד שקל ונבנה בסמוך לפרויקט היוקרתי "חלומות קריית אונו" – שנבנה על ידי שיכון ובינוי ברחוב הכפר בעיר. פרויקט זה, שכבר אוכלס לפני מספר שנים, סבל מאז אכלוסו מליקויי בנייה שהתגלו בו והובילו למאבקים ממושכים של הדיירים.

אתר בנייה בקריית אונו 14.8.2016. ראובן קסטרו
האתר בקריית אונו/ראובן קסטרו

אלי כהן מנהל הפורום למניעת תאונות עבודה מתח ביקורת חריפה על הנראה בסרטון ואמר כי "חבל שחברה כמו שיכון ובינוי שבעבר חרטה על דיגלה את נושא הבטיחות מתנהגת ומתנהלת כמו אחרון הקבלנים. בקצב הזה נמשיך לקבור את פועלי הבניין על מזבח מגדלי היוקרה והרווחים של הקבלנים".

ביקורת חריפה נמתחה גם מצדו של רועי ויינשטיין דובר ארגון מפעילי עגורן צריח: "הסרטון הוא תולדה של ההפקרות והמציאות היומיומית של המון מנופאים אשר מתריעים בפניי אוזניים אטומות ומאבדים בתמורה את מקום עבודתם. במצב היום של חוסר תפקוד מוחלט של מערכת האכיפה. אין דין ואין דיין וכל קבלן הישר בעיניו יעשה. מצופה מהקבלנים ובפרט מחברה כמו שיכון ובינוי".

משיכון ובינוי נמסר: "מיד כשנודע לנו האירוע, התקיים תחקיר מפורט באתר בנוכחות בכירים מהחברה. מהבדיקה עלה כי מדובר בניסיון של עובד לפתור בעיה טכנית שהתגלתה בתוף הבטון שלא על פי הנהלים. כאמור, הנושא תוחקר, חודדו הנהלים וננקטו הליכים משמעתיים כנגד העובדים שפעלו בניגוד לנהלים של החברה. שיכון ובינוי פועלת בסטנדרטים הבטיחותיים המחמירים והמתקדמים ביותר ותמשיך לשים דגש מיוחד על נהלי הבטיחות ולהשקיע רבות בהדרכת העובדים וביטחונם".

הסרטון מתפרסם על רקע הדוח החצי שנתי של מנהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית, העוסק בתאונות הקטלניות לתקופה שבין ינואר-יוני 2016. מהדוח עולה כי בשבוע האחרון במסגרת מבצע אכיפה נרחב ב-34 אתרי החברות "אורתם סהר" ו"אסום" – הוטלו צווי הפסקת עבודה ב-13 אתרים וב-4 מתוכם נפתחה חקירה. ראש המנהל, ורדה אדוארדס, ציינה כי "הגיע הזמן שהמעסיקים יפסיקו להפריח סיסמאות ויתחילו לקחת אחריות על המחדלים שלהם. לא נאפשר עבודות באתרים מועדים לפורענות. בתקופה הקרובה יימשכו מבצעי האכיפה בחברות נוספות שהנתונים לגביהן מראים זלזול חמור בהוראות החוק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully