וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כחלון לחץ – החוק שונה: לא תותר בנייה ברצועת החוף

1.8.2016 / 18:18

אחרי לחץ ציבורי שהופעל נגד הכוונה לאשר בניית מלונות סמוך לחופים באמצעות הליך מזורז שונה הסעיף בחוק. כעת בנייה בטווח שבין 100 ל-300 מטרים מחוף תאושר על ידי הוועדה המחוזית - כפי שנהוג היום

מערכת וואלה!

בוידאו: המאבק על חוף אכזיב

הלחץ הציבורי המאסיבי כנגד חוק המלונאות, אותו יזם חבר הכנסת יריב לוין, השפיע: ברגע האחרון לפני הבאתו של החוק לאישור במליאה, תוקן החוק ושונה באופן שישמור על רצועת החוף, ובעיקר על תחום ה-300 מטרים, מפני בנייה מאסיבית למגורים.

על פי הצעת החוק בתי מלון יוכרו כתשתיות לאומיות ותוכניות לבנייתם יאושרו באופן מהיר בוועדה לתשתיות לאומיות – כלומר במסלול מואץ. הסעיף השנוי במחלוקת בחוק – סעיף מספר 6 - מאפשר ליזמים להוסיף שטחים למגורים למלונות בהיקף שלך 20% מהתוכנית – ועל פי התוכנית המקורית הכוונה היתה לאפשר את תוספת המגורים הזו גם בתחום קו ה-300 מטרים מהים. כעת הוחלט כי תוספת הבנייה למגורים לא תתאפשר במגרשים הנמצאים בקו הבינוי הראשון מול הים ולא בתחום חוף הים.

בחברה להגנת הטבע ובעמותת אדם טבע ודין ניהלו בשבועות האחרונים קמפיין ציבורי נרחב בנושא, ובין השאר הפעילו לחץ ישיר על יו"ר מטה הדיור, אביגדור יצחקי, ראש מינהל התכנון במשרד האוצר, בינת שוורץ, ושר האוצר משה כחלון – שזכו לקבלת מאות הודעות מפעילי ארגוני הסביבה בנושא.

ברגע האחרון החליט שר האוצר להתערב בנושא, והיום אישרה ועדת הפנים והגנת הסביבה בראשות ח"כ דודי אמסלם את שינוי החוק באופן שישמור על רצועת החוף. החוק בנוסח המתוקן אושר בוועדת הפנים והסביבה של הכנסת לקריאה שנייה ושלישית ויעלה למליאת הכנסת להצבעה. במשרד האוצר ציינו לפני זמן קצר כי "הסעיף הוסף ללא ידיעתו של שר האוצר כחלון ובניגוד לדעתו וכי מהרגע שנודע לשר האוצר על הסעיף החל לנהל מאבק בכדי לוודא שלא תהיה פגיעה בסביבה החופית".

כחלון בעבר על התנגדותו לבנייה בחופים

תקשיבו לדברי השר כחלון בכנס אשדוד לקיימות בנובמבר 2015 - ולנוחותכם גם כתבתי את הדברים – כל מילה בסלע, הגיעה העת שהשר כחלון ירסן את מנגנון הותמ"לים שפועל תחת משרדו שלו ויעצור את הפגיעה הבלתי הפיכה בתושבי מדינת ישראל ונופי הארץ, וכך הוא אומר שם: "ואני אומר לכם בצורה הכי גלויה .אני בגילאים הצעירים ...היינו כל החופש בים היום אני לא הולך לחוף. לא יכול לראות את המפלצות שבנו שם מטר וחצי מהמים פשוט כואב הלב.בכל זאת מקום שגדלת בו בילית בו היה חלק מהחיים שלך. ..... ופשוט כואב הלב. התחתנו בשנת 84 עברנו לחיפה ברחתי מהמפלצת של אולגה והגעתי למפלצת של חיפה וגם שם ברוך השם מפלצות . אנחנו רואים פה גסות רוח שאני לא יודע אם יש מדינה בעולם שהייתה יכולה להרשות דבר כזה" לא צריך להוסיף דבר....

Posted by ‎מצילים את הבית שלנו- מטה המאבק של יישובי ים חפר‎ on Thursday, February 25, 2016

מהלך זה מגיע לאחר שבמסגרת התיקון לחוק התכנון והבנייה הוענקה סמכות לוועדות המקומיות לאשר תוכניות בהן מוקצה אחוז מתוך שטח המיועד למלונאות לטובת בנייה למגורים. במשרד האוצר הבהירו הערב כי "כדי לוודא שהבנייה המיועדת למגורים לא תפגע ברצועות חוף קיימות, נקבע כי התיקון לא יחול במסגרת 100 מטר מקו הים וגם בקו הראשון שצופה לים".

יו"ר הוועדה ח"כ אמסלם התייחס לתיקון שבוצע ברגע האחרון ואמר כי "לא תתאפשר בניה על החוף. המשמעות היא שב-100 מטר הקרובים לחוף לא תותר בניה כלשהי (מלכתחילה לא הייתה כוונה כזו). בתחום שבין 100 מטר ל-300 מטר מהחוף, אם מדובר בקו ראשון לחוף, ואין שם היום בינוי, העניין יועבר לדיון בוועדה המחוזית, כפי שהחוק היה עד היום".

ח"כ אמסלם ציין כי "ניהלנו 3 דיונים ארוכים על החוק הזה. זהו אחד החוקים שהקדשנו להם הכי הרבה זמן. יש תקנון בכנסת. היה פה תיקון טכני קטן. הדיון היום איננו על החוק בכללו. הדיון הזה הסתיים. היום דנים רק על הסעיף ששונה. בגרסה הקודמת נאמר שאיפה שיש ועדות מיוחדות, הוועדה המיוחדת תדון ואז זה יעבור לולחו"ף. (הוועדה לשמירה על הסביבה החופית – י"ד) - איפה שאין ועדה מיוחדת, הוועדה המחוזית תדון. הקימו ועדה קבינטית שזה ועדה מחוזית מצומצמת. ההחמרה שקיבלנו בתיקון הנוסח היא שבסביבה חופית, בין ה-100 מטר ל-300, בקו ראשון, במקום לוועדה המיוחדת, זה יעבור ישר לוועדה המחוזית או לקבינטית, כמו היום. הכבדנו בקטע החופי. לא תתאפשר בניה על החוף".

עם זאת, גם לאחר התיקון, שאושר ברוב של 9 נגד 5, נשמעה ביקורת. חברת הכנסת יעל פארן התייחסה לשינוי של הרגע האחרון ואמרה: "פניתי ליו"ר הכנסת. הדיון הזה נקבע שעתיים וחצי לפני הדיון. זה לא תקין. זהו נושא בלב תשומת הלב הציבורית. זו התנהגות אנטי דמוקרטית". בחברה להגנת הטבע מתחו ביקורת גם כן והבהירו כי למרות הסעיף ששונה, הרי שעיקר החוק הוא לאפשר הקמה של מלונות במסלול מואץ באמצעות וועדה שמיועדת להקמת מתקני תשתית, בצורה שתשרת את בעלי ההון ולא את הציבור.

*שר התיירות, ח"כ יריב לוין אמר כי "השלמת חקיקת חוק המלונות היא הצעד המשמעותי ביותר שנעשה אי פעם במטרה להוזיל את מחירי הנופש בישראל. החוק יאפשר הקמה מידית של אלפי חדרי מלון, ועם כדאיות כלכלית. החוק שומר בקפדנות על ערכי הסביבה והחופים, ובכלל זה שומר על מעמדה של הוועדה לשמירת הסביבה החופית כאחראית למנוע פגיעה בחופים. כל הניסיונות לטעון כאילו ישנו חשש לפגיעה בחופים או שנעשו תיקונים שמנעו פגיעה כזאת, הם לא יותר מדמגוגיה חסרת בסיס. הגדלת ההיצע והדגש שניתן על הקמת מלונות עממיים יביא סוף סוף להורדת מחירי הנופש ויהפוך את ישראל לאטרקטיבית הן לתיירים המגיעים מחו"ל והן לאזרחי ישראל. אזרחי ישראל זכאים לנפוש במחיר השווה לכל נפש ואני נחוש להמשיך לפעול להגברת התחרות ולהורדת מחירים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully