וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קירוי נתיבי איילון: איזה שכונות ירוויחו מהמהפכה הנדלנית?

17.7.2016 / 11:28

בעתיד הלא כל כך רחוק יהפכו נתיבי איילון לשטח ציבורי פתוח שבמרכזו פארק ענק – בפרויקט שאפתני שיאפשר להוסיף לצדו אלפי יחידות דיור חדשות, מסחר ותעסוקה – וגם יחבר לראשונה שכונות שלמות שעד כה נותקו וסבלו מאפס שטחים ירוקים. איך יושפע הנדל"ן בתל אביב?

אתר רשמי

כ-750 אלף כלי רכב חולפים כיום בממוצע בכל יממה בנתיבי איילון – במה שנחשב אולי לעורק חמצן תחבורתי – אך מטיל על הערים הסמוכות לו, ובראשן תל אביב, אינספור בעיות שחונקות את התפתחותן. נכון להיום חוצצים נתיבי איילון בין חלקי העיר תל אביב-יפו באופן שמבודד שכונות רבות, מייצר זיהום אוויר ורעש רב באזורים שלמים, אינו מאפשר בניית מגורים בסמוך אליו וכמעט ואינו מאפשר מעבר של הולכי רגל לכל אורכו.

אולם תכנית האב לקירוי איילון, שאושרה בשבוע שעבר בוועדה המקומית בעיר, מתיימרת לחולל בעשור הקרוב מהפיכה אורבנית שתפתור את מרבית תחלואיו במה שמוגדר כפרויקט המוניציפלי הגדול בישראל. המהפכה האורבנית העתידית של פרויקט קירוי נתיבי איילון, תכלול בין השאר תוספת של אלפי יחידות דיור באזורים הגובלים עם ציר התנועה – וחיבור ראשון מסוגו בין שכונות שעד היו מנותקות, לצד תוספת של שטחי ציבור ושטחים פתוחים בשכונות אלו בהיקף של אלפי מ"ר.

תכנית האב של הפרויקט המאסיבי משתרעת על פי התוכניות על פני כ-2,500 דונם, ועל פי החזון שהציגה עיריית תל אביב, הרי שבעתיד יקורה כל השטח שבין מחלף ההגנה בדרום למחלף ההלכה בצפון באופן שיאפשר גם חיבור לפארק הירקון, צפונית למחלף ההלכה.

"החלק המרכזי של האזור המקורה יהיה שטח ציבורי פתוח, בדגש על פארק מטרופוליני, שיכלול ככל הנראה מתקנים לטובת ספורט ופנאי, דוגמת שבילי אופניים, גלריות, מוסדות חינוך כמו גני ילדים ובתי ספר, ומבנים לטובת הציבור. כל דבר שיכול להוות שימוש אורבני לטובת הציבור. משרדים וקניונים לא יהיו שם", מצהיר בשיחה עם וואלה! NEWS איתי פנקס, חבר מועצת העיר תל אביב-יפו ויו"ר ועדת ההיגוי לפרויקט.

מי שהופקד על תכנון הפרויקט הוא משרד לרמן אדריכלים ועל אף שקשה להעריך בנקודת הזמן הנוכחית את עלותו המדויקת, הרי שעלותו עשויה על פי אומדנים שונים להגיע לכדי 20 מיליארד שקלים. מה שנראה בשלב זה כחזון עתידני, יקודם לאחר אישורו הסופי בוועדה המחוזית באמצעות מקטעים - הראשון שבהם כבר מקודם בשטח באמצעות תב"ע חדשה שאותה גיבשה העירייה.

המקטע החדש, מהווה כעשירית מהפרויקט כולו ומשתרע על פני כ-240 דונם בין רחוב ערבי נחל מצפון, רחוב יגאל אלון ממזרח, דרך בגין ממערב ושדרות יהודית מדרום. עלות הקמתו של מקטע זה עומדת על פי ההערכות על כ-2 מיליארד שקלים.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
קירוי נתיבי איילון. עריית תל אביב, אתר רשמי
הדמיית הפרוייקט/אתר רשמי, עריית תל אביב

אלו שכונות ירוויחו מהמהלך?

אז אלו שכונות צפויות להרוויח מהמהלך? פנקס מבהיר כי שכונות המזרח יהיו המרוויחות הגדולות מהפרויקט: "המרוויחות הגדולות יהיו שכונות המזרח, אלו למעשה השכונות שבהן מחירי הנדל"ן נמוכים כיום משמעותית, בין השאר בגלל הניתוק שלהן ובגלל העובדה שאין להן שטחים ירוקים בהיקפים מספיקים: שכונת נחלת יצחק, ביצרון, יד אליהו, שכונת התקווה – כל אלו יזכו לחיבור המחודש למרכז העיר. היום הן גובלות בנתיבי איילון ומקבלות בעיקר רעש וזיהום אוויר ופתאום יזכו לתוספת משמעותית בשטחים פתוחים וירוקים והמטרה היא להכניס אותן למרכז העיר".

אזור נוסף שירוויח מהמהלך העתידי לדבריו הוא אזור התחנה המרכזית החדשה ואזור רחוב המסגר. "כל האזור של יצחק שדה למשל, שהיום הוא אזור מוזנח שיש בו הרבה מאוד פעילות של תעשייה או מוסכים, ירוויח מאוד מהמהלך. נכון להיום לא נוטים לאשר בנייה למגורים על נתיבי איילון אך ההערכות הן שתוכנית האב תאפשר הגדלה של מספר יחידות הדיור בתוכניות העתידיות על גבול איילון באלפי יחידות דיור, לכל הפחות", הוא מדגיש.

אדריכל גיא נרדי מצוות המחקר של אתר מדלן מוסיף כי "הגשמת הפרויקט, לכשתתרחש, תשפיע באופן עקיף על השכונות הנמצאות בקרבת הפארק: שכונות הצפון החדש ושרונה, מונטיפיורי, נחלת יצחק, ביצרון, רמת ישראל, לצד שכונות גבעת רמב"ם ובורוכוב בגבעתיים וגם אזור מערב רמת גן. יש להניח כי במהלך הזמן יחול תהליך דומה לזה שקרה סביב הסנטרל פארק בניו יורק ומבנים ישנים ונמוכים יהרסו לטובת בניה חדשה ואינטנסיבית".

מי יממן את הפרויקט?

אם נשים בצד את ההדמיות המפתות, הרי שקירוי איילון נחשב לא רק לפרויקט שאפתני, אלא גם לפרויקט מורכב מבחינה הנדסית ולפרויקט יקר. "מדובר אכן בפרויקט מאוד יקר ולעיריית תל אביב אין ולא יהיה את הכסף לממן דבר כזה. ברור לחלוטין שכספי הארנונה של תושבי העיר לא יילכו לטובת מימון קירוי נתיבי איילון", מבהיר פנקס. מי שכן יממן את הפרויקט יהיו על פי התוכניות היזמים שייבנו בסמוך לציר המתחדש וייהנו מתוספת זכויות משמעותית – באופן שיטיל עליהם מטלות ציבוריות ויאפשר את מימון הפיתוח.

כך למשל, תכנית הקמתו של מגדל עזריאלי החדש שייבנה במקום בית ידיעות אחרונות, נכללת בתוכנית האב של קירוי איילון ואושרה על ידי הוועדה המחוזית בתל אביב בתוספת זכויות ובאופן שמטיל על היזמים מטלות ציבוריות שונות. תכנית זו, שבמסגרתה צפוי קניון עזריאלי בעיר להתרחב צפונה לכיוון רחוב נח מוזס עם מגדל נוסף בן 85 קומות, משתרעת על פני שטח של כ-40 דונם וכוללת מגדל בהיקף זכויות של כ-112,000 מ"ר עיקרי. רובו ישמש אמנם לטובת מסחר לצורך הרחבת הקניון הקיים, אך חלק משמעותי בו יוקדש לתעסוקה, לצד כ-200 יחידות לדיור מוגן וכ-300 יחידות דיור קטנות ובינוניות.

"הסיבה שלא יהיו קניונים ושטחי מסחר על איילון נעוצה בכך שבכל האזור שגובל באיילון יש מספיק שטחים כאלה – והשטח מעל נתיבי איילון אמור לספק את מה שכיום חסר. למשל, בערים גדולות בעולם יש גשר לטובת הולכי רגל כל 300 מטרים ומעל איילון יש גשר כל 1.2 קילומטר. זו חשיבה שמתוכננת לכלי רכב, לא להולכי רגל – והדבר הזה ישתנה בעזרת הפרויקט, שיאפשר הליכה ושבילי אופניים לכל אורכו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully