וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בת חפר מתרחבת בהליך מזורז - בלי הקצאת דירות להשכרה

6.7.2016 / 10:02

בימים אלה מקודמת במסלול מואץ הרחבת היישוב בת חפר – ללא דיור להשכרה – ועל חשבון שטחים פתוחים. במשרד להגנת הסביבה טוענים כי התוכנית נוגסת במעט השטחים הפתוחים במרכז ובחברה להגנת הטבע מדגישים: המסלול המואץ נועד לפתור את מצוקת הדיור לא להרחבת יישובים מבוססים

מערכת וואלה!

הוועדה לקידום מתחמי דיור מועדפים – אותה ועדה שהוקמה על ידי קבינט הדיור במשרד האוצר על מנת לפתור את מצוקת הדיור בישראל ולקדם במהירות תכניות לשכונות ענק – צפויה לדון בקרוב בתוכנית המעוררת ביקורת: על שולחן הוועדה מונחת בימים אלה תכנית להרחבת היישוב בת חפר, יישוב של בתים צמודי קרקע שבו מתגוררות כיום 1,300 משפחות במועצה האזורית עמק חפר.

התוכנית החדשה כוללת תוספת של כ-1,000 יחידות דיור בבנייה נמוכה ובניגוד למטרות החוק המקוריות – הדורשות להקצות כ-30% מהדירות להשכרה ארוכת טווח – אין בתוכנית ולו יחידת דיור אחת לטובת השכרה. זאת ועוד, מי שמתנגד באופן נחרץ לתוכנית הם המשרד להגנת הסיבה וארגוני הסביבה – ממספר סיבות.

בחוות דעת שהגיש המשרד להגנת הסביבה בנושא נכתב בין השאר כי "האזור‏ מוגדר ‏כבעל ‏רגישות ‏סביבתית‏ גבוהה וכי במסגרת ‏הכרזת‏ השטח‏ לתוכנית‏ ותמ"ל, ההמלצה של המשרד היא שלא לקדם את התוכנית. "לטעמנו ‏פיתוח ‏מסיבי ‏של ‏יחידות ‏דיור ‏כפי‏ שמקודמות‏ בוותמ"ל ‏צריך ‏להפנות ‏לערים. כך‏ ניתן ‏לייצר ‏מתחמים‏ בצפיפות ‏גבוהה‏ לייעל ‏את ‏השימוש‏ בקרקע‏ ולאפשר‏ ספי‏ כניסה‏ גבוהים ‏לשרותים ‏ותשתיות ‏נדרשות. ‏הפיתוח‏ המוצע‏ בהרחבת ‏בת‏ חפר‏ נוגס‏ בשטחים‏ הפתוחים‏ המעטים ‏של ‏מחוז ‏המרכז ‏ומייצר ‏למעשה ‏הרחבה ‏של ‏יישוב‏ שהינו ‏כשכונה ‏פרברית ‏במרחב הכפרי‏-חקלאי".

גם בחברה להגנת הטבע מתנגדים נחרצות לתוכנית וטוענים כי המסלול המואץ של הוועדה נועד על מנת לפתור את מצוקת הדיור בישראל ולא על מנת להרחיב יישובים צמודי קרקע לאוכלוסיות מבוססות במרכז הארץ, וכן מותחים ביקורת חריפה על העובדה כי המטרה החברתית שלשמה הוקמה הוותמ"ל – אינה ממומשת בהיעדר דיור להשכרה בתוכנית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

"המהלך הזה לא יתרום להורדת מחירי הדיור "

היישוב בת חפר, המונה כיום כ-6,000 תושבים, בנוי כולו בבתים צמודי-קרקע ומשתרע על פני כ-950 דונם. צביון הישוב הוא חילוני, כאשר כ-10% מהאוכלוסייה הנה בעלת צביון דתי. על פי התוכנית החדשה, המקודמת על ידי רשות מקרקעי ישראל בימים אלה בהליך מואץ - היישוב צפוי להכפיל את אוכלוסייתו ולזכות בתוספת של כ-1,000 בתים צמודי קרקע, לצד כ-200 יחידות לדיור מוגן שיתפרשו על פני כ– 800 דונם.

התוכנית החדשה כוללת גם אזור תעסוקה בשטח של כ-60 דונם ליישוב הקהילתי המוגדל, לצד מערכת חדשה של כבישים ושדרוג של שטחי המסחר ביישוב, הוספת אולם כנסים בן כ-350 מקומות, וכן הוספת שטחים לטובת הוספת קריית חינוך אזורית. התוכנית גובלת בצידה הצפוני עם נחל וקיבוץ בחן.

בת חפר. דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע,
הכניסה ליישוב בת חפר/דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע

"מדובר במהלך המנוגד לחלוטין למדיניות התכנון הארצית. במקום לעודד עיבוי וייעול השימוש בקרקע ביישובים העירוניים – מרחיבים ישובים פרבריים שכוללים בנייה צמודת קרקע. המהלך הזה לא יתרום להורדת מחירי הדיור ובנוסף, הוא איננו תורם להגדלת היצע דיור בהישג יד", ציינו בחברה להגנת הטבע.

בחברה טוענים עוד כי "תופעת הפרבור מעמיסה על התשתיות האזוריות והארציות והתוכנית הנוכחית מייצגת ניצול לא יעיל של הקרקע ותפיסת שטחים פתוחים נרחבים. זהו שימוש במנגנון המואץ של הוותמ"ל כדי לקדם תכניות פרבריות צמודות קרקע, בלי קשר לפתרון משבר הדיור".

"היישוב בת חפר מבוסס בחלקו הגדול על אנשי היי-טק, ובאופן כללי ניתן לאפיין את המקום כיישוב במעמד סוציואקונומי בינוני ומעלה. זהו יישוב של צמודי קרקע בהתפתחות מתמדת, שניתן למצוא בו בעיקר קוטג'ים ובתים דו משפחתיים במחירים ממוצעים של 1.6 מיליון שקלים. בשנים האחרונות ישנו ביקוש למגורים ביישוב מצד תושבי תל אביב ואזור מרכז הארץ, אוכלוסייה מבוססת שמחפשת טווח מחירים נוח יותר ונגישות לכביש 6", מסביר בשיחה עם וואלה! NEWS שלמה מרמלשטיין , יועץ נדלן באנגלו סכסון כפר יונה ומושבים.

ממינהל התכנון הגיבו בשם הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים ואמרו כי "הוותמ"ל פועל במסגרת חוק הוותמ"ל, ולפי החלטות קבינט הדיור וכך גם במקרה הזה. בעניין המקרה הנדון, סוגיית צמידות הקרקע אינה רלוונטית כלל, היות ורוב יחידות הדיור לא ייבנו כצמודות קרקע במתחם, וסוגיית השכירות נקבעה בהחלטת הקבינט אשר הכריזה על המתחם".

ברשות מקרקעי ישראל התייחסו להיעדר הדיור להשכרה בתוכנית ומסרו כי "קבינט הדיור קבע כי מס יחידות הדיור להשכרה יעמוד על 0% כיוון שמדובר בשטחי השבה במסגרת הסדר הקיבוצים". בנוגע לצביון הבנייה ביישוב, ברשות ציינו הבנייה צמודת הקרקע מהווה רק 10% מהתוכנית ושאר הבנייה תהיה נמוכה בגובה של כ-4 קומות.

  • עוד באותו נושא:
  • בת חפר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully