וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המטרה היא שכל מי שיש לו 100 אלף שקל יוכל לרכוש דירה"

27.6.2016 / 10:04

יו"ר מטה הדיור במשרד האוצר, אביגדור יצחקי, הצהיר כי מטרת המדינה היא לשווק 100 אלף דירות במחיר למשתכן – אך התריע כי ישנם חסמים רבים בשוק הדיור. בשבוע הבא צפויים נציגי מטה הדיור, האוצר והבנקים לקיים ישיבה משותפת בניסיון לפתור את משבר האשראי בענף

לידר סטודיו לצילום

בוידאו: אביגדור יצחקי בוועידת הדיור - מזהיר מקטסטרופה

"אנחנו מורידים עוד ועוד את המחיר למ"ר – ומגיעים למצב שבחוזים במחיר למשתכן שבהם יש זוכים ההנחות מגיעות ל-400 ו-600 אלף שקל. זוהי הורדה של מחירי הדיור באופן משמעותי – וזה עולה מיליארדים למדינה שמוותרת על הכנסות מהקרקע, אבל אנחנו מקווים שכולם יקבלו דירות. המטרה היא לשווק 100 אלף דירות במחיר למשתכן. שכל אחד שיכול להביא 100 אלף שקל יוכל לקנות דירה, כך אמר יו"ר מטה הדיור, אביגדור יצחקי, בכנס הנדל"ן השנתי של ארנסט אנד יאנג המתקיים בשיתוף משרד עורכי הדין שטיינמץ הרינג גורמן שהתקיים בתל אביב.

עם זאת, יצחקי התריע כי ישנן בעיות רבות שהממשלה עוד מתמודדת עמן – בהן סוגיית האשראי וכוח העבודה בענף, המצוי במצוקה. יצחקי הבהיר כי בשבוע הבא צפויה ישיבה של מטה הדיור בשיתוף גורמי המימון במשק – בהם המפקחת על הבנקים, החשב הכללי באוצר והמפקחת על הביטוח – במטרה למצוא פתרון לסוגיית האשראי הבנקאי שנמצא בפני מיצוי. "יש לנו בעיה עם הבנקים, הם הגיעו למגבלת האשראי שלהם. רק 6% מכלל האשראי הבנקאי לענף הבנייה הולך למגורים – כל השאר הולך לקניונים, לתחום המשרדים ולנכסים מניבים. בשבוע הבא יתכנסו כל הגורמים העוסקים באשראי,, כולל המפקחת על הביטוח והפיקוח על הבנקים ואני מקווה שיהיו להם פתרונות".

יצחקי ציין כי "תפקידה של מדינה הוא לאפשר קורת גג לאזרחיה ובשנים האחרונות אנחנו לא כל כך מצליחים לעשות את זה. הגידול הוא של 55 אלף משקי בית בשנה וכרגע הצלחנו להגיע לכ-48 אלף התחלות בנייה על פי הלמ"ס וכל שנה יש פער של 10,000 דירות וכך יש לנו חוסר שאנחנו מעריכים אותו בכ-135 אלף דירות בשוק. יש אנשים שלא יכולים לקחת דירה. לא בבעלות ולא בשכירות. אנשים גרים יותר עם ההורים, מפצלים דירות ומוצאים פתרונות כדי להתגבר, אבל אם הוא יתעבה – אנחנו בבעיה".

"התפקיד שלנו זה לאפשר את גידול ייצור הדירות ואין שום דרך אחרת להתגבר על הבעיה. כולנו קצת מבינים בכלכלה ובכלכלה צריך 3 תנאים כדי לייצר: אדמה, עבודה וכסף. אנחנו צריכים לאפשר את התנאים האלה ועושים את כל המאמצים, אבל בינתיים יש לנו כמות מוגבלת של דירות שאנחנו יכולים לייצר, במיוחד דירות על קרקעות מדינה. אנחנו מצליחים לייצר כ-30 אלף בשנה – אבל המטרה שלנו זה להגיע לייצור של 65 אלף דירות בשנה, גם לטובת הצרכים הקיימים וגם לטובת כיסוי הפער. בינתיים צריך לעשות משהו".

יצחקי הצהיר כי "נכון להיום מטה הדיור במשרד האוצר מטפל במיליון יחידות דיור שיש לתכנן אותן. כבר יש לנו 60 אלף דירות ביד לשנת 2017". עם זאת, יצחקי ציין כי "יש גם הרבה מאוד חסמים – והחסם הגדול ביותר הוא תחבורה. יש פה עניין קנייני של פדיון קרקע, תשתיות, בעיקר ביוב, שיקולי סביבה וביטחון – ויש הרבה מאוד חסמים, אנחנו עובדים יום ולילה כדי להתגבר עליהם. בין השאר העבודה היא בעיה קשה - אין מספיק עובדים במדינה הזו. עד סוף החודש נביא עוד 7,000 עובדים פלסטינים ומקווים שמערכת הביטחון תאפשר לנו להביא מעזה. יש לנו היום 4 הסכמים, עם רומניה, בולגריה, מולדובה ואוקראינה. הדבר האחרון הוא הרשויות המקומיות שלא כל כך אוהבות תושבים. אנחנו בהסכמים גג ומצליחים לרכך את העניין הזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully