וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זיג-זג: ר"ג קידמה הבורסה כאזור מגורים – ותבעה רוכשים

23.6.2016 / 11:37

פרשה שנסגרה בבית המשפט לעניינים מקומיים חושף את התנהלותה התמוהה של עיריית ר"ג ששיווקה בהתלהבות את תכניותיה להפיכת הבורסה ליהלומים לאזור מגורים – אך תבעה את מי שרכשו באישור מהנדס העיר נכס במקום

מערכת וואלה!

בשבוע שעבר, הרחק מתשומת הלב התקשורתית, החליט בית המשפט לעניינים מקומיים ברמת גן לבטל כתב אישום שהגישה עיריית רמת גן נגד אדם שרכש נכס במתחם הבורסה ליהלומים בעיר. העירייה הגישה את כתב אישום נגדו ונגד אדם נוסף, שגם כתב האישום נגדו בוטל לאחרונה, בטענה כי השניים רכשו מלטשת יהלומים ריקה שייעודה הוא לתעשייה - אך עשו בה שימוש למגורים.

החלטה זו עשויה להישמע לכאורה כעניין קטן ומקומי בתחום אפרורי למדי – אך למעשה היא סוגרת פרשה שתחילתה לפני מספר שנים ובמידה רבה חושפת את התנהלותה התמוהה של עיריית רמת גן תחת כהונתו של ראש העיר לשעבר, צבי בר, ולאחר מכן ראש העיר ישראל זינגר, ומהנדס העירייה לשעבר, חיים כהן.

צבי בר, שהורשע לפני שנה, מרצה כיום עונש מאסר בגין עבירות של שוחד והלבנת הון בפרשות נדל"ניות. ישראל זינגר, שנכנס לתפקידו בשנת 2013, צפוי אף הוא לעמוד לדין לאחר שהמשטרה החליטה לאחרונה להגיש נגדו כתב אישום. מהנדס העיר לשעבר, חיים כהן, איש מקצוע מוכר ומוערך, עבד כ-30 שנה בעיריית רמת גן, אך עם פרישתו הועסק למשך תקופה קצרה כדירקטור בקבוצת החברות של ענבל אור. כהן הודיע על התפטרותו מקבוצת אור סיטי, בעקבות הלחץ התקשורתי.

תחילתה של פרשה עוסקת באלון פורת וזאב בוטינגר?שפר, שרכשו בשנת 2008 מלטשת יהלומים ברחוב הרקון 9 במתחם הבורסה ברמת גן, במטרה להסב אותה ללופט למגורים. החלטתם של השניים לרכוש נכס במתחם התעשייתי התקבלה לא מעט על רקע קמפיין עקבי וממושך שניהלה עיריית רמת גן, במסגרתו פרסמה העירייה את כוונותיה לקדם את האזור כאזור בייעוד למגורים.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
רקון 9 רמת גן. ניב אהרונסון
הבניין ברחוב הרקון 9 ברמת גן/ניב אהרונסון

במסגרת המהלך, שאותו הובילו ראש העיר צבי בר ומהנדס העיר, חיים כהן, ביקשה העירייה לשקם ולחדש את מבני התעשייה הישנים באזור בורסת היהלומים והעירייה אף אישרה תב"ע חדשה המאפשרת להסב 30% ממבנה תעשייה ישן למגורים. בעירייה הצהירו אז כי התוכנית תהיה מהלך שישנה את פני האזור והבטיחו כי הבורסה ליהלומים תתחרה בקלות באזור רמת החי"ל בתל אביב ותשמש השראה לערים אחרות.

בטרם נרכשה הדירה פנו השניים אל מהנדס העירייה חיים כהן, וקיבלו את אישורו להסב את המלטשה הישנה לטובת מגורים. לאחר קבלת האישור, רכשו השניים את הנכס, שיפצו אותו, והסבו אותו לשתי דירות מגורים. אלא שלאחר הרכישה, החליטה העירייה לשלוח פקח לדירה ובהמשך אף הגישה כנגד השניים כתב אישום. במהלך המשפט טענה עיריית רמת גן כי לאחר רכישת הנכס הובהר לרוכשים כי אישורו של מהנדס העיר איננו מהווה אישור או היתר לשימוש הייעוד או לשימוש בנכס.

אולם פורת העיד כי לולא האישור שקיבל מכהן לא היה רוכש את הנכס או מבצע בו שיפוץ. הוא הציג את המכתב ממהנדס העיר, שבו נכתב במפורש: "עיריית רמת גן רואה בחיוב שימוש במבנה מלטשת היהלומים שרכשת כלופט למגורים. יוזמתך להפיכת אולם תעשייתי למגורים מקובלת עלינו ומשתלבת עם תכניות העירייה למתחם הבורסה כמתחם משולב של משרדים ומגורים. לאור זאת נאפשר את שינוי השימוש במבנה".

מאז שינתה העירייה את דעתה – שכן בשנת 2011 נשלח פקח עירוני לנכס והבהיר לרוכשים כי המגורים אינם מותרים בו. בשנת 2014 הגישה הוועדה המקומית גם כתב אישום בגין שימוש חורג בנכס. באופן תמוה, על אף הליכי האכיפה שנקטה עיריית רמת גן כנגד השניים – הרי שבפועל, גביית הארנונה מהם בוצעה על פי תעריף של ארנונה למגורים.

מי שייצג את הרוכשים בפרשה הם עורכי הדין ורד כהן ורענן בר-און, שהציגו במהלך המשפט הוכחות לכך שהעירייה עצמה עשתה שימוש בנכס כדי לקדם את סוגיית שינוי הייעוד של המתחם, הן באמצעות כתבות בעיתונות ובטלוויזיה, והן בעזרת יחסי הציבור של העירייה.

כאמור, לפני כשלושה חודשים קיבל בית המשפט לעניינים מקומיים ברמת-גן את גרסת הרוכשים וביטל את כתב האישום נגד הנאשם הראשון. בימים אלה כאמור, בוטל גם כתב האישום נגד הנאשם השני. עורכי הדין טענו כי יש לבטל את כתבי האישום על סמך טענת הגנה מן הצדק – כלומר כאשר כתב האישום פוגעת בתחושת צדק.

התנהלותה התמוהה של העירייה בפרשה לא נעלמה מעינו של בית המשפט שקבע כי כתב האישום שהגישה העירייה הוא "בבחינת פרי ביאושים שביסודו התנהלות קלוקלת מצד הרשות". "בנסיבות העומדות לדיון, אין הדעת סובלת התנהגות מקוממת כגון זו, שנקטה המאשימה, שכן גלומה בה מידה גדושה של חוסר תום לב ושימוש לרעה בסמכות. הרשות פעלה בצורה עקבית ולאורך שנים לשם הכשרת המתחם למגורים, עודדה את פורת ושינתה את הייעוד במקום. העירייה אף הקפידה לפרסם את מהלכיה בציבור וכעת טוענת שאין לה נגיעה בדבר", נכתב.

"ההתנהלות של חיים כהן בתקופה ההיא היתה רשלנית והיום מגלים עד כמה הוא פעל ללא מעצורים וללא סמכות במקרים רבים", אומר עו"ד רועי ברזילי, חבר הנהלת העיר ברמת גן וחבר ועדת המשנה בעירייה. ברזילי טוען כי מקרה זה אינו המקרה היחידי, אך כי המהלך להפיכת מתחם הבורסה ליהלומים לאזור בייעוד חלקי למגורים ממשיך להיות מקודם על ידי העירייה ועד כה הוגשו כ-170 בקשות לשינוי ייעוד של נכסים באזור. עם זאת, ברזילי מציין כי פוטנציאל השינויים באזור מתקרב לכדי מיצוי. "במרבית הנכסים שבהם קיים פוטנציאל למגורים – כבר הוגשו בקשות ובמקביל כל הסבת התשתיות אינה סוגיה קלה. מכבי האש, מערך פינוי האשפה ותאגיד המים מערימים קשיים על הסבת המבנים למגורים".

בשיחה עם וואלה! ציינה עליזה זיידלר גרנות, מהנדסת העיר רמת גן כי כיום מקדמת העירייה תוכנית מתאר לכל אזור הבורסה, במסגרתה יתאפשר תמהיל של מגורים באזור. "נכון להיום התוכנית מצויה בדיונים בוועדה המחוזית ועוד לא נקבעו אחוזי המגורים באזור, אך המטרה היא לשנות את פני האזור בעתיד, בין השאר גם באמצעות התרת מסחר פעיל בשעות הערב".

מעיריית רמת גן נמסר בתגובה כי "התביעה העירונית הגישה עשרות כתבי אישום בגין שימוש חורג במלטשות למגורים, שנעשה ללא היתר. ברובם המוחלט של המקרים הורשעו הנאשמים בדין. יודגש, כי האישור שהובא בבית המשפט בתיק הנדון, ניתן בתקופתו של מהנדס העיר הקודם, חיים כהן, ולא יכול היה להינתן בימים אלה לאור גדרי בטיחות ופעילות אינטנסיבית בתחום התכנון, הבנייה ואכיפת חוקי התכנון והבנייה בעיר".

  • עוד באותו נושא:
  • רמת גן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully