וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מניו יורק ועד פריז: הרשויות נגד Airbnb

21.6.2016 / 13:49

הרשויות ברחבי העולם פועלות להגביל את פעילות אתר השכרת הדירות לטווח קצר לתיירים מחשש לפגיעה בשוק הנדל"ן המקומי. הצעת חוק שאישר הסנאט בניו יורק מאיימת לפגוע אנושות בפעילות האתר

ShutterStock

מדינת ניו יורק אישרה השבוע חקיקה שתאסור על משתמשי Airbnb מפרסום של חלק מההשכרות לטווח קצר, מתקפה חדשה מצד המחוקקים נגד החברה, באחד השווקים החשובים ביותר שלה. הצעת החוק אושרה לפני מספר ימים על ידי הסנאט של מדינת ניו יורק. המדינה אוסרת כבר עכשיו השכרות של פחות מ-30 יום אם הדיירים אינם נוכחים, אך פרסום השכרות שכאלו לא נאסר באופן מפורש. במסגרת החוק החדש, אנשים המפרסמים השכרות שכאלו ייקנסו בסכום של עד 7,500 דולר.

Airbnb מסרה כי אם הצעת החוק תהפוך לחוק, ניו יורק תהיה הסמכות השיפוטית הראשונה בעולם האוסרת על מודעות להשכרות לטווח קצר של אתרים לשיתוף בתים.

לטענת החברה שירותיה מסייעים לתיירים ועוזר לדיירים לשלם את שכר הדירה הגבוה אך הרגולטורים וענף המלונאות התלוננו בעבר על כך ש-Airbnb מובילה לצמיחה בכמות הבתים המשמשים בפועל בתור מלונות לא חוקיים, תוך הפרה של חוק רישוי העסקים, קודי הבטיחות ודרישות אחרות. לדברי Airbnb, היא הסירה מספר רב של דירות בניו יורק משום שנוהלו על ידי מפעילים מסחריים.

החברה עוררה התנגדות גם בקרב חלק מבעלי הבתים שלא מוכנים שהדיירים שלהם ישכירו את דירותיהם מחדש – זאת בעקבות הבלאי המוגבר. גם פעילים לדיור במחיר הוגן חוששים מכך שהשירות מפחית את כמות היחידות במלאי הדירות הרגילות.

לטענת Airbnb, הפועלת בקרוב ל-200 מדינות, אם הצעת החוק תהפוך לחוק, אלפי ניו יורקרים המשכירים את הדירה שלהם יתקשו "לשלם את החשבונות". על פי הערכת החברה, שנוסדה ב-2008 ומוערכת בשווי של 25 מיליארד דולר, תורמת כ-60 מיליון דולר במסים למדינת ני יורק.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

בינתיים בערים אחרות בעולם

החברה עמדה בפני מאבקים פוליטיים ומשפטיים בארצות הברית ובאירופה. בנובמבר האחרון, היא הוציאה יותר מ-8 מיליון דולר על מנת לבטל הצעה בסן פרנסיסקו שמטרתה היתה הגבלה של השכרה לטווח קצר. גם ברלין אסרה על השכרות לטווח קצר ואיימה בקנסות מוגדלים, כאשר בפברואר 2015, בית משפט בברלין חיזק את התקנות נגד השכרה לדייר משנה, והעניק לבעלי הבתים את הסמכות לפנות דיירים אשר נתפסו משכירים את הדירות שלהם למשתמשי Airbnb.

מגדל אייפל בזמן המשחק בין נבחרת צרפת לבין נבחרת רומניה. רויטרס
קנסות למשכירים של עד 25 אלף יורו. פריז/רויטרס

עיריית פריז, יעד החופשה הפופולרי ביותר של Airbnb, בה יש יותר מ-40 אלף דירות להשכרה באתר החברה, פעלה בשנים האחרונות נגד השכרות המשנה בעיר, באופן ספציפי להשכרות לטווח קצר, עם קנסות של עד 25 אלף אירו. בראיון לאתר בלומברג, אמר יועץ הדיור של עיריית פריז כי "אנחנו לא יכולים להפוך שכונות שלנות לדירות לתיירים. זו הסיבה לכך שאנחנו נאבקים לשמור על הפריזאים בפריז ולא ניתן להשכרות לתיירים לנגוס במקום שלהם".

גם בברצלונה, הרשויות המקומיות ניסו להילחם בתופעה עם קנסות גבוהים נגד בעלי בתים ב-Airbnb (בסכום של 24 אלף אירו) על "הפרה חמורה של החוק המקומי". ההפרות נבעו מכך שבעלי הבתים לא רשמו את היחידות בלשכת התיירות המקומית, ובנוסף ניסו להתחמק מהחוקים המקומיים האוסרים על השכרת חדשים בדירות מגורים פרטיות.

ומה קורה אצלנו בשוק של airbnb? לפני חצי שנה הציע מנכ"ל חברת התעופה אל על, דוד מימון, להגדיל את מספר התיירים באמצעות הקלות מיסוי על משכירי הדירות, ולעודד בארץ את הפעילות של אתר השכרת הדירות הבינלאומי המוביל airbnb באמצעות מס סמלי או פטור ממס למשך 10 שנים. "אנחנו צריכים תיירות זולה בישראל והשכרת דירות לתיירים מספקת זאת", אמר בכנס לשכת מארגני התיירות. מנכ"ל התאחדות בתי המלון בישראל, נועז בר ניר, מיהר להדוף את ההצעה ואמר: "אנחנו לא רוצים להרע עם airbnb אלא רק רוצים שהם יפעלו באותם תנאים כמונו"

כבר בתחילת 2013 פנתה התאחדות המלונות לרשות המסים בבקשה שתפעל לאכוף את חוקי המס גם על משכירי דירות לתיירים, כדי שאלה שמשכירים את בתיהם לתיירים ו"גונבים" לבתי המלון את הלקוחות יחשבו פעמיים. לפי נתונים של Airbnb, יותר מ-115 אלף תיירים לנו בישראל בדירות דרך האתר ב-2014. אם מביאים בחשבון כי בממוצע תייר שוהה בארץ כארבעה לילות מדובר בקרוב לחצי מיליון לינות. כלומר, 5% מהתיירים לישראל באותה השנה היו באמצעות airbnb.

כעת, הצעד הצפוי בניו יורק עשוי להוות תקדים עבור ערים ומדינות אחרות עם מחסור בדירות, החוששות כי Airbnb מפחיתה את מספר הבתים הזמינים להשכרות רגילות. על פי ההערכות בתחום, רשויות ומדינות ברחבי העולם יעקבו מקרוב על השתלשלות העניינים בניו יורק ויחליטו האם לחקות אותה.

  • עוד באותו נושא:
  • Airbnb

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully