וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק השכירות חוזר עם טוויסט: לא יפוקחו המחירים - הטבות למשכירים

1.6.2016 / 13:47

התנגדותה הממושכת של שרת המשפטים, איילת שקד, לסוגיית הפיקוח על שכר הדירה בשוק השכירות בישראל עיכבה את חוק השכירות ההוגנת – וכעת הביאה לפשרה: מתווה חדש של ח"כ פולקמן, משרד המשפטים והאוצר אינו כולל פיקוח על שכר הדירה – אלא תמריצים בתחום הביטוח

מערכת וואלה!

פשרה בדרך להסדרת חוק שכירות הוגנת? מתווה חדש שמתגבש בין יו"ר סיעת כולנו, ח"כ רועי פולקמן, לבין משרד המשפטים ומשרד האוצר צפוי להגיע בשבוע הקרוב לכנסת במתווה מרוכך – שלא יכלול פיקוח על המחירים בשוק השכירות. הצעת החוק להסדרת השוק התעכבה בשנתיים האחרונות בעיקר בשל התנגדות שרת המשפטים, איילת שקד, לסוגיית הפיקוח על שכר הדירה בשוק – וכעת יגיעו להליך חקיקה שתי הצעות חוק נפרדות שימוזגו בהמשך. ההצעה הראשונה תוגש ביום ראשון הקרוב על ידי ח"כ פולקמן לוועדת שרים לענייני חקיקה ואילו כשבוע לאחר מכן תגיע הצעת החוק הממשלתית לשולחן הממשלה והן צפויות להתמזג.

על פי המודל המתגבש, במקום פיקוח על המחירים ייבחנו מתן תמריצים למשכירי הדירות הן בהיבטים של ביטוח והן על ידי הקמת חברות ניהול שיופעלו באמצעות מכרזים ממשלתיים – ויספקו שירותי ניהול לשוכרי הדירות. החידוש הנוסף במתווה טמון בבחינת הקמתו של בית דין ייעודי לנושא שכירות, שיוכל לפסוק במקרים של הפרות חוזיות. כאמור, מתווה זה נחשב למרוכך ואינו כולל פיקוח על שכר הדירה בצמוד למדד .

שוק השכירות בישראל מונה כ-600 אלף משקי בית החיים בשכירות, והיקפו הכספי נאמד בכ-20 מיליארד שקל בשנה. שיעור המתגוררים בשכירות עלה בשני העשורים האחרונים, כאשר בשנת 1995 עמד על כ-16.5% ונכון לשנת 2013 עמד על כ- 28%. זאת גם ביחס לכמות הדירות שנכנסה לשוק זה. עליה זו נובעת בעיקר מעליה בשיעור השוכרים בגילאים הצעירים (20-39). שוק השכירות מתרכז בערים הגדולות, כאשר ארבע הערים המטרופוליניות הגדולות נמצאות במקומות הראשונים בטבלת שיעורי השוכרים.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אני מקווה כי המתווה המתגבש יגיע לכדי יישום על מנת שנפרוץ דרך להסדרת הנושא בישראל". רועי פולקמן/מערכת וואלה!, צילום מסך

כאמור, המתווה החדש מתמקד במספר עקרונות חדשים: הראשון, מקדם תמריץ ביטוח אשר יציע פוליסת ביטוח מסובסדת לבעלי דירה אשר יציעו חוזה שכירות לתקופה שלא תפחת מחמש שנים, שבמהלכן לא יעלה מחיר השכירות מעבר לעליית מדד המחירים לצרכן. כאשר תיבדק אפשרות להכללה של ביטוח נזקים בסיסי לדירה וכן הגנה על המשכיר במקרה שבו שוכר עוזב בטרם סיום החוזה מבלי לעמוד בתשלומים המוטלים עליו.

השני, הקמת הרכב שיפוטי ייחודי אשר יעסוק באופן ייעודי בענייני שכירות ושאליתות כחלק מעיסוק ייעודי בענייני נדל"ן כגון תכנון ובנייה, פיתוח ברשויות מקומיות, בתים משותפים, רישום זכויות ועוד. וזאת לטובת ייעול הפעילות העסקית בשוק הדיור ככלל, ובשוק השכירות בפרט. דבר שלא קיים היום כלל.

בנוסף לכך, מוצע לבחון הטבת תמרוץ נוספת למשכירים ולשוכרים שיבחרו במסלול של שכירות הוגנת וזאת באמצעות סבסוד של גוף שיספק שירותי ניהול חוזה מול הדיירים. בסביבתו של פולקמן ציינו כי בשל הסבסוד, הדבר לא ישפיע על המחיר כיוון וגם את שירותי הניהול המדינה.

הצעת החוק של ח"כ פולקמן כוללת בין השאר גם הקמה של מרשם שכירויות וכוללת גם חובה לצרף לחוזה השכירות את חוזה השכירות הקודם. סעיף זה ככל הנראה לא ייכלל בנוסח הסופי עקב התנגדות משרד המשפטים והרשויות המקומיות. "שוק השכירות בישראל מתאפיין בכך שהרוב המוחלט של הנכסים המושכרים הינם בידי משקיעים פרטיים, זאת להבדיל מחלק ניכר ממדינות ה-OECD אשר בהן, לצד השוק הפרטי, מתקיים שוק שכירות מוסדית מפותח. חשוב לזכור שמעולם נושא השכירות לא טופל בחקיקה ועד היום אין חוק אחד המטפל בנושא השכירות. אני מקווה כי המתווה המתגבש יגיע לכדי יישום על מנת שנפרוץ דרך להסדרת הנושא בישראל", אמר פולקמן.

יצוין כי לפני כשנה עברה הצעת החוק של פולקמן וח"כ סתיו שפיר כאשר החוק המקורי דיבר על פיקוח על משכירי הדירות וכן הסדרה בין יחסי שוכר משכיר, מהי דירה ראויה וכיוצא בזה. היום, בנוסף להצעת החוק המדוברת, במקום סעיף הפיקוח - מתגבש מתווה שיוגש כהצעה ממשלתית בו יש רצון לתמרץ משכירים לטובת חתימה על הסכמי שכירות ארוכי טווח ולגרום ליציבות בשוק השכירות בישראל.

חברת הכנסת סתיו שפיר אמרה: "בשנה האחרונה ניהלנו מו"מ הארוך מול משרד המשפטים על ההצעה שהגשתי ביחד עם ח"כ פולקמן ואני שמחה שהגענו להסכמה על חלקים גדולים ממנה, ושלראשונה בישראל יהיה חוזה שכירות מסודר שיתן לשוכרים ביטחון בדירה, יגדיר תנאים שפויים להשכרה, ימנע תשלומים של עשרות אלפי שקלים בערבויות, ובעיקר ישנה את תרבות השכירות בישראל. המחקר הקיים בעולם מוכיח שהסדרת שוק השכירות ועידוד שכירות ארוכת טווח מפחיתה מהביקוש לדירות לרכישה, מה שבעתיד יביא לירידה במחירי הדיור. אני מאוד שמחה על ההתקדמות, ובהמשך אדרוש צעדים נוספים להגדלת היצע הדירות להשכרה וליצירת מודלים אפקטיביים של שכירות הוגנת וארוכת טווח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully