וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

15 שנות פינוי בינוי – רק 13% מהדירות בבנייה

24.5.2016 / 16:02

דו"ח מבקר המדינה מציג את חוסר ניצול הפוטנציאל הגלום בפרויקטי התחדשות עירונית להקלה על משבר הדיור - בעיקר בפריפריה. מתוך 19,612 דירות שהוכרזו במסגרת פינוי בינוי - רק 2,500 נמצאות בתהליך בנייה

פינוי בינוי, שכונת גפן רמת גן. ניב אהרונסון
פינוי בינוי ברמת גן/ניב אהרונסון

כשלון חרוץ: המדינה מצהירה על הצורך בהגדלת היצע הדיור ועל רצונה לעודד התחדשות עירונית, אלא שדו"ח מבקר המדינה, יוסף שפירא, שמתפרסם היום חושף את מספרי הדירות הזעומים שנוספו לשוק כתוצאה מפינוי בינוי ותמ"א 38 ואת אוזלת ידה של המדינה בעידוד פרויקטים אלו ביישובי הפריפריה.

אחד הנתונים העגומים בדו"ח חושף כי כ-15 שנה לאחר שמדינת ישראל החלה לקדם מסלול של פינוי בינוי רק כ-13% מהדירות במסלול זה נמצאות בתהליך בנייה בפועל. מתוך תוספת מתוכננת של 19,612 דירות במסלולי פינוי בינוי הנמצאות במתחמים מוכרזים, יצאו לדרך רק 2,500.

במסלולים אחרים המצב אינו שונה בהרבה: במתכונת עיבוי הבנייה ברשויות המקומיות חושף הדו"ח כי מתוך התוספת המתוכננת של 3,415 דירות הנמצאות במתחמים מוכרזים, רק 939 (כ-27%) נמצאות בתהליך בנייה. בתמ"א 38 חושף המבקר את הבעייה המרכזית - הרוב המוחלט של פרויקטי התמ"א יוצאים לדרך במרכז הארץ ובתל אביב – ומיעוט זעום בפריפריה, היכן שחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה נחשב לעתים לנחוץ ביותר.

נתוני הדו"ח חושפים כי בהיתרי הבנייה שניתנו ברחבי הארץ מכוח התוכנית (תמ"א 38) נכללו 18,437 יחידות דיור (בכל המסלולים) - מהם כ-55% במחוז תל אביב, כ-23% בחיפה, כ-17% במחוז המרכז ורק כ-5% במחוז ירושלים ובמחוזות הפריפריה, הדרום והגליל. המבקר מציין כי "התפוקות של שלושת המסלולים הממשלתיים לאורך השנים 2000 - 2014, כולם ביחד וכל אחד לחוד, דלות יחסית ומסתכמות בבניית כמה אלפים של יחידות דיור מדי שנה. תפוקות אלה אינן ממצות את הפוטנציאל הטמון בתהליכי ההתחדשות העירונית ולא היה בהן די על מנת לסייע למילוי הצרכים ההולכים והגדלים של שוק הדיור הלאומי".

"לנוכח הפוטנציאל הניכר הטמון בתהליכי התחדשות עירונית להגדלת היצע הדיור, הרי שיש בתהליך זה כדי למתן את משבר הדיור הנוכחי. אולם התפוקות הדלות של תהליכים אלה לא הביאו למיצוי הפוטנציאל הגלום בכלי זה", הוא מציין. מבקר המדינה מצא כי העובדה שהמדינה לא השכילה לאורך העשור האחרון להפעיל את המסלולים הללו באמצעות רשות אחת להתחדשות עירונית – אלא פעלה באמצעות מספר רב של מנגנונים – הקשתה על השגת היעדים בתחום.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

אוזלת יד ביישום החלטות ממשלה שהיא עצמה קיבלה

בין השאר כאמור, מציין המבקר כי תושבי הפריפריה אינם יכולים לנצל את ההטבות הגלומות בתוכניות ההתחדשות העירונית, בשל ערך הקרקע הנמוך ביישובים העירוניים שבהם הם גרים. "לכן, בסופו של דבר, הם ממשיכים להתגורר באותן דירות ומתחמים ישנים ללא שדרוגם; להמחשה, בשנים 2010 - 2013 מסך של 1,384 היתרי בנייה שניתנו במסלול תמ"א 38, אושרו במחוזות הצפון והדרום 36 היתרים בלבד", צוין.

עוד בדו"ח – אוזלת יד ביישום החלטות ממשלה שהיא עצמה קיבלה: בשנים 2012-1998 התקבלו מספר החלטות ממשלה שעוסקות בקביעת מסלול מיוחד לקידום תכניות להתחדשות עירונית באמצעות ועדות ייחודיות - אולם המבקר מוצא כי החלטות אלה עדיין לא יושמו. זאת ועוד, גם תכנית הממשלה לתמיכה במוסדות ללא כוונת רווח להעצמת דיירים בפרויקטים של התחדשות עירונית טרם החלה – וכך ממשיך להתקיים חסם נוסף בדרך ליעד הלאומי.

חקיקה שקידמו משרדי השיכון והבינוי והמשפטים כבר בספטמבר 2013 אמורה היתה להסדיר את פעילותם של גופים מארגנים בעסקאות פינוי-בינוי באמצעות התערבות בתנאי הכבילה בחוזי ההתקשרות בין המארגנים לדיירים. מטרת החקיקה היתה בין השאר להגדיר תקופת כבילה באופן קצוב ולאפשר לדיירים להשתחרר ממנה תמורת פיצוי כספי – אך נכון להיום החקיקה טרם הושלמה.

עוד כותב המבקר כי אין כיום למדינת ישראל את המידע המלא בנוגע להתנהלות המסלולים השונים ולכן לא מתבצע בפועל מעקב אפקטיבי בנושא. "במועד סיום הביקורת טרם השלים משרד הבינוי הקמת בסיס נתונים של תהליכי התחדשות עירונית. אי לכך אין בידי הוועדה להתחדשות עירונית בסיס נתונים מלא המתעדכן באופן שוטף, שבכוחו לספק תמונה מהימנה על התפוקות של מסלולי ההתחדשות העירונית השונים, ואין ביכולתה לבצע מעקב אפקטיבי אחר עמידה ביעדים הלאומיים. הביקורת העלתה כי בפועל הוועדה אינה עוקבת אחר עמידה ביעדים הלאומיים שקבעה הממשלה, וזאת בנימוק שאין בידיה מאגר נתונים שיאפשר מעקב באופן שוטף ואפקטיבי", לשון הדו"ח .

בדו"ח המבקר נמצאו ליקויים גם בעבודתן של הוועדות המקומיות, שרבות מהן לא מילאו את חובתן לכלול בתכניות מתאר מקומיות נספחים לחידוש ועיבוי המרקמים העירוניים הוותיקים.

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר בתגובה: "משרד הבינוי והשיכון לומד את דוח מבקר המדינה העוסק בפעולת ממשלות קודמות במהלך השנים האחרונות. בשנת 2015 הונפקו היתרי בנייה לבנייתן של כ-1,700 יח"ד בפרויקטי פינוי-בינוי, ובכך חצה המשרד את היעדים שנקבעו על ידי הממשלה לשנת 2019. יתרה מכך בשנת 2016 צפוי לעמוד היקף היתרי הבנייה על כ- 4,500 יח"ד, המהוות כעשרה אחוז מכלל התחלות הבנייה במשק. בנוסף, בשנים 2015-2016 ישנו גידול של פי 7 במספר הפרויקטים במסלול הרשויות המקומיות הנמצאים בהליכי בנייה וכן גידול של פי 15 במספר יחידות הדיור שבנייתן הושלמה באותו המסלול מאז 2010. כמו כן, במושב הכנסת הנוכחי יביא משרד הבינוי והשיכון לחקיקת החוק להקמת רשות ממשלתית להתחדשות עירונית שתהווה גורם ממשלתי מרכזי הפועל לקידום ההתחדשות העירונית והגדלת היצע יחידות הדיור במרקם העירוני הוותיק, תוך שחרור חסמים בתכניות להתחדשות עירונית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully