וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפקט כחלון: "מחירי הקרקעות הפרטיות זינקו ב-15%-20%"

22.5.2016 / 9:03

בראיון באולפן וואלה! NEWS מותח מנכ"ל א. זיתוני, אבי זיתוני, ביקורת חריפה על מחיר למשתכן וטוען כי המהלך מביא להתייקרות בשאר שוק הדירות. "הזוגות הצעירים הם רק 30% משוק הדיור - מה עם השאר?"

עריכה: ניר חן

שר האוצר משה כחלון החליט להקצות את כל קרקעות המדינה למכרזי "מחיר למשתכן" – אך התוצאה הישירה של המהלך צפויה להביא לעלייה דרסטית במחירי הדירות בשאר חלקי השוק. בראיון לוואלה! NEWS העריך אבי זיתוני, מנכ"ל ובעלים של חברת א. זיתוני, מי שנחשב לשותפם המרכזי של משה ויגאל גינדי בעסקאות רבות, כי מחירי הקרקעות הפרטיות זינקו בתקופה האחרונה בשיעור דרמטי של בין 15% ל-20% - שכן כל היזמים והקבלנים שאינם מעוניינים להתמודד במכרזי "מחיר למשתכן" – פונים עתה לרכישת קרקעות פרטיות – ובעקבות הזינוק בביקוש נרשם גם זינוק במחיריהן.

הואיל ושרי האוצר והבינוי והשיכון הצהירו כי בכוונתם להמשיך עם המהלך הגורף של "מחיר למשתכן" גם במהלך 2017-2018 – המשמעות היא שכל מי שאינו זכאי לדירות בתוכנית זו ייאלץ לפנות לדירות שנבנות על קרקע פרטית או לשוק הדירות יד שניה. לא רק משפרי דיור שיבקשו לרכוש דירות חדשות יידחקו לרכישת דירות בקרקעות אלו – אלא גם זכאי "מחיר למשתכן" שלא הצליחו לזכות בהגרלות שבהן התמודדו. במילים אחרות, פלח נרחב משוק הדיור הישראלי שיבקש בשנים הקרובות לרכוש דירה חדשה שאיננה במסגרת מחיר למשתכן – ייאלץ לחפש את מבוקשו בפרויקטי מגורים שמחיריהם צפויים להיות גבוהים בכ-15% כבר בתקופה הקרובה.

בראיון עמו מתח זיתוני ביקורת על מכרזי מחיר למשתכן, ציין כי להערכתו הם כלל לא יסייעו להוריד את המחירים בשוק – והבהיר כי מבחינת החברה שבראשה הוא עומד אין כל כוונה לקחת חלק במכרזים הללו. "אנחנו לא שוקלים בכלל להתמודד במכרזים האלה כי הרווחיות בהם מאוד קטנה, אנחנו גם לא מאמינים במכרזים האלה. אני מאמין בבניית דירות עם אפשרות לעשות שינוי במפרט שלהם. היום כשהממשלה מוציאה את כל הקרקעות שלה למכרזי מחיר למשתכן – מה קורה עם שאר הציבור? עם משפרי דיור? אין קרקע לשוק הכללי. הזוגות הצעירים מהווים רק כ-30% מהשוק – מה קורה עם השאר? כולם פונים לקרקעות הפרטיות. היום כל קרקע פרטית שיוצאת לשוק – מתחרים עליה עשרות יזמים וככה מחירי הדירות עולים".

זיתוני ציין כי עד כה התמקדה החברה באזור מרכז הארץ – והוא אינו צופה שינוי מגמה או ניסיון של החברה לרכוש קרקעות למגורים באזורים פריפריאליים. "השוק האמיתי הוא במרכז, יש גם בנייה בפריפריה אבל השוק האמיתי הוא כאן. כולם רוצים לגור במרכז, האנשים עובדים פה ומבחינתנו אנחנו מעדיפים לבנות באזורים הללו", אמר.

זיתוני העריך כי באופן ההתנהלות הנוכחי אין סיכוי כי המחירים בשוק הדיור יירדו, ואמר כי להערכתו – בין השאר נוכח היעדר תשובה מצד הממשלה לסוגיית מצוקת כוח האדם – המחירים אף צפויים להמשיך ולעלות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully