וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר שנים של הזנחה: בית העצמאות שבו הוכרזה המדינה ישופץ ויהפוך למוזיאון

18.5.2016 / 12:26

הבית ברחוב רוטשילד 16, שהיה מעונו הפרטי של ראש עיריית תל אביב הראשון, מאיר דיזנגוף ורעייתו צינה, שימש במשך שנים מקום לפעילות עמותת התנ"ך – אך סבל מהזנחה ומחוסר נגישות לציבור. תוכנית שקידם משרד רה"מ תאפשר כעת לשפצו, לשמרו – ולהופכו למוזיאון

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בית העצמאות בשדרות רוטשילד בתל אביב/מערכת וואלה!, צילום מסך

המבנה בשדרות רוטשילד 16, ביתם הראשון של מאיר וצינה דיזנגוף, המקום שבו הוכרזה עצמאותה של מדינת ישראל ושבו שוכנת מגילת העצמאות – עמד במשך שנים מוזנח. תוכנית חדשה שאישרה הוועדה המקומית תל אביב, צפויה לחדש את המבנה בהתאם לתוכנית שימור – ולהפוך לראשונה זה עשרות שנים את קומותיו העליונות של המבנה למוזיאון פעיל.

לקריאה נוספת:
בתים עם בריכה – עד מיליון שקל
קמדן מרקט בידיו: טדי שגיא חושף את התוכניות לפיתוח מרכז לונדון
קונים בית חדש? כדאי שתמלאו קודם את השאלון

האתר ההיסטורי, שבו הוכרזה מדינת ישראל וששימש בעבר כמעונו האישי של ראש עיריית תל אביב הראשון, מאיר דיזנגוף, שימש בהמשך כמשכן למוזיאון תל אביב ומוזיאון התנ"ך. נכון להיום רק הקומה הראשונה, שבו הוכרזה הקמת המדינה, משמשת כמעין אולם תצוגה, אך הוא אינו פעיל באופן רציף.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

התוכנית החדשה קודמה על ידי משרד ראש הממשלה בהתאם לחוק בית העצמאות שנחקק בשנת 2009 – ובה יתאפשר שימור ושיפוץ הבניין הקיים בהתאם לתוכנית השימור העירונית. כחלק מכך יוסרו התוספות שנבנו עליו לאורך השנים והוא יותאם לתקופת ההכרזה ויהפוך למוזיאון פעיל. בנוסף, כוללת התוכנית מערך תנועה שישרת את תפקוד המקום כמוזיאון ויאפשר נגישות לכל מפלסי המבנה, כולל לבעלי מוגבלויות.

הבית ברחוב רוטשילד 16 היה אחד הראשונים בשכונת אחוזת בית, שממנה צמחה העיר תל אביב. כמו כן הוא שימש כביתם הפרטי של מאיר וצינה דיזנגוף. לאחר מות רעייתו החליט דיזנגוף להנציח את זכרה באמצעות הפיכת ביתם למוזיאון לאמנות ולתרבות, ובצוואתו ציווה את הבית כמוזיאון לעיר ולתושביה. הבית קיבל חשיבות לאומית כאשר בה' באייר תש"ח, 14 במאי 1948, הכריז בו דוד בן גוריון על הקמת מדינת ישראל, בכינוס מועצת המדינה הזמנית.

אולם לאורך השנים עבר הנכס ההיסטורי גלגולים רבים. בשלהי שנות ה-60 הועבר הבית לבעלות מדינת ישראל והושכר לעמותת בית התנ"ך, ששכנה בו עד לפני שנים ספורות. העמותה פעלה בקומות העליונות ואילו האולם בקומת הקרקע נמסר לניהול מוזיאון ארץ ישראל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בעיריית תל אביב ציינו כי "מתוך חוב של כבוד לדיזנגוף, שהיה חשוך ילדים, פעלה עיריית תל אביב-יפו בשנים האחרונות לתקן את העוול שנעשה לצוואתו ולהחזיר את הבית, שהוחזק במצב מוזנח מאוד, לידי העירייה, כדי לממש את צוואתו של דיזנגוף לשקם את הבית, כפי שראוי לבניין בעל ערכים היסטוריים כה חשובים". בין היתר, כללה העירייה את המבנה בתוכנית השימור שלה ואף יזמה תוכנית בניין עיר המשנה את ייעודו מייעוד מסחרי לייעוד ציבורי בתכלית של מוזיאון.

בשנת 2009 נחקק על ידי הכנסת חוק 'בית העצמאות' שהסדיר את מעמדו של הבית כנכס לאומי, וקבע כי הממשלה תפעל לשימור הבניין. חוק זה קבע כי בהיותו בעל חשיבות לאומית והיסטורית בתולדות העם והמדינה, הוא ישמש לקיום תצוגה מתמדת לטובת הציבור בנושא הכרזת המדינה ומגילת העצמאות, תולדות עם ישראל בארץ ישראל ופועלו של מאיר דיזנגוף.

בשנת 2011 זכתה עיריית תל אביב-יפו במכרז של גנזך המדינה לניהול והפעלת בית העצמאות, באמצעות מוזיאון ארץ ישראל. התוכנית שקודמה על ידי משרד ראש הממשלה צפויה להתבצע על ידי העירייה.

ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי, התייחס לאישור התוכנית ואמר כי "אישור וקידום התוכנית לשימור היכל העצמאות ברוטשילד 16 הוא צעד חשוב וכבוד ראוי לדיזנגוף ולביתו, ובמקביל הפיכת המקום לאבן שואבת, כיאה למקום היסטורי וחשוב זה. עיריית תל אביב-יפו הוכיחה בשנים האחרונות את יכולותיה בשיקומם, חידושם ואחזקתם של מבנים היסטוריים בעיר, כדוגמת בית ביאליק, בית העירייה הראשון, התחנה ושרונה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
  • עוד באותו נושא:
  • בן גוריון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully