וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתיחת פנים לוואדי סאליב: יהפוך לנווה צדק של חיפה

15.5.2016 / 11:10

השכונה שנחרטה בתודעה כמעוז מאבקם של המזרחיים נדחקה בעשרות השנים האחרונות מהזיכרון – ונזנחה. בעיריית חיפה מתכוונים להניע מחדש את מתיחת הפנים שמגיעה לשכונה עם פרויקט מגורים חדש שיוקם לראשונה במקום, ואמור להיות יריית הפתיחה בדרך להפיכתה לנווה צדק החיפאית

יח"צ - חד פעמי
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הדמיית הפרויקט בוואדי סאליב/מערכת וואלה!, צילום מסך

שכונת ואדי סאליב בחיפה, שכונה מוסלמית שהוקמה על מדרון ההר הצופה למפרץ חיפה, נחרטה בזיכרון הישראלי בעיקר עקב סדרה של הפגנות רחוב, שפרצו במסגרת מאבקם של המזרחיים. ואולם בעשרות השנים שחלפו מאז, נדחקה השכונה מהתודעה הציבורית, וסבלה מנטישה, עזובה והזנחה. סיבוב ברחובות ואדי סאליב כיום מגלה מבנים נטושים רבים, חלקם נאטמו או נהרסו כליל – ותוכניות עירוניות לשיקומה של השכונה נותרו בחלקן "על המדף" במשך למעלה מ-20 שנה.

לקריאה נוספת:
עיר בעלייה: 1 מכל 10 עולים בוחר לגור בנתניה
בתים עם בריכה – עד מיליון שקל
קונים בית חדש? כדאי שתמלאו קודם את השאלון
אתם בחרתם: השכונות הכי משפחתיות בישראל

כעת מקווים בעיריית חיפה לנער את האבק מעל התוכניות הישנות, לשנות את הדימוי השלילי שדבק בשכונה לאורך השנים ולהפוך את האזור למוקד חדש של מגורים, יצירה ומסחר. בפרויקט התחדשות עירונית נרחב, אמור להפוך ואדי סאליב למעין תאומה של שכונת "נווה צדק" בתל אביב. החזון, שקידומו החל כבר לפני שנתיים, קורם עור וגידים בחודשים האחרונים, אך זוכה השבוע לדחיפה משמעותית: הבוקר יתקיים בשכונה טקס הנחת אבן פינה לפרויקט המגורים החדש הראשון שנבנה בשכונה זה עשרות שנים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
העבודות בפרויקט המתוכנן בוואדי סאליב/מערכת וואלה!, צילום מסך

"אנחנו רואים את האזור הזה כמעין נווה צדק החיפאית. ואדי סאליב תשוקם כהמשך ישיר לשיקום הציר ההיסטורי של רחוב נתנזון ורחוב יפו, ובהמשך להקמת קריית הממשלה ולמתיחת הפנים של כל אזור השוק התורכי. החזון המקורי היה להפוך את האזור לרובע אמנים, אבל הקונספט הזה התיישן לאורך השנים, וכיום המטרה היא לשמר את היתרונות הקיימים שלו, כולל שוק הפשפשים שפועל בו – שהוא כיום שוק הפשפשים הטוב ביותר בארץ – המאפיינים הייחודיים שלו, ולתת לו חיים חדשים", אומר בשיחה עם וואלה! NEWS מהנדס העיר, אריאל וטרמן.

הפרויקט החדש שאותו יחנכו היום בעירייה משתרע על פני כ-6 דונם וכולל כ-13,000 מ"ר בשימושים מעורבים של מגורים ומסחר, שירוכזו בשלושה בניינים, לצד מרחב ירוק בשטח של כ-700 מ"ר ושטחי חנייה תת קרקעיים. הפרויקט החדש, יכלול 198 דירות – החל מ-2 חדרים ועד 5 חדרים, שייהנו בחלקן מנוף לים. הפרויקט כולל חזית מסחרית המלווה את הרחוב ובעיריית חיפה מקווים כי הקמתו תסמן תנופת בנייה חדשה לאזור, שעברו האדריכלי-ערבי הולך לפניו.

"200 יחידות דיור זה כבר משמעותי. לא הייתי מציעה לזלזל במספר הזה. במונחים של שכונה זה כבר מאסה והמטרה היא בסופו של דבר לבנות 500 יחידות דיור חדשות בשכונה ולבצע שימור לשורה של מבנים ישנים שננטשו ונאטמו – כדי להחזיר גם אותם למגורים", מפרט וטרמן. "הנוכחות האמנותית באזור נשארה במבנה הפירמידה, שבו פועלות סדנאות אמנים, שגם אותו חידשנו – והפרויקט הבא באזור יהיה מתחם התחנה החיג'אזית שיסייע ליצור פה רצף. הציבור עדיין לא קורא את הרצף הזה, אבל השינוי בשכונה כבר מורגש".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתי אבן מוקפים בעצי פרי

אחד המאפיינים החשובים שאותם מבקש הפרויקט לשמר הוא בתי האבן המוקפים גינות בשכונה, חלקם מוקפים עצי פרי וגפנים וביניהם מעברים ציבוריים רחבים עם פינות ישיבה וגנים קטנים. אותם בתי אבן שימשו מודל להתפתחות אדריכלות ערבית אורבנית בחיפה – במסגרתה נבנו בתי "ליואן" – בתי חלל מרכזיים עם שלוש קשתות בחזית הראשית, עם מרפסות זיזיות משיש ומעקות מסוגננים.

טקס הנחת אבן הפינה הבוקר אמנם מסמל צעד ראשון וחשוב עבור השכונה, אך במובנים רבים לא מדובר במהלך חדש. שיקום ואדי סאליב ישב על שולחן העירייה כבר כ-20 שנה, בתוכנית בניין עיר מאושרת שהתוותה כבר לפני למעלה משני עשורים על ידי ראש העיר המנוח אריה גוראל. המהלך של גוראל כלל בזמנו היבטים תשתיתיים, ובו הוטמנו בעבר תשתיות מתחת לקרקע, הוכשרו מקומות חנייה ושוקמו מהלכי המדרגות הציבוריים העשויים מאבן האופיינית לוואדי.

לפני כשנתיים החלה העירייה לקדם את שיקום השכונה עצמה כחלק ממהלך נרחב יותר שמטרתו שיקום שכונות מקיף בכל מתחמי העיר התחתית. מהלך זה כולל את המושבה הגרמנית, את פרויקט קמפוס הנמל, את שיפוץ אזור כיכר פאריז ואת פרויקט השוק התורכי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"אטרקציה תיירותית בינלאומית"

ראש העיר, יונה יהב, מתייחס להנחת אבן הפינה בפרויקט כלא פחות מרגע היסטורי בתולדות העיר חיפה. "השכונה שהייתה בעבר סמל למצוקה וקיפוח חברתי תחזור ותתפוס את מקומה כאבן חן ארכיטקטונית יחד עם שורה של פרויקטים המתבצעים במתחמי העיר ההיסטוריים בעיר התחתית, לאחר שעמדו שוממים ומוזנחים לאורך עשרות שנים. עם השלמתם תיווצר מציאות אורבנית חדשה שתהפוך את חיפה למוקד מטרופוליני ואטרקציה תיירותית בינלאומית".

חידוש התוכנית והתאמתה לצורכי העיר חיפה בשנת 2016 הופקד כעת בידי משרד "גרינשטיין הר-גיל, אדריכלות נוף ותכנון סביבתי. דפנה גרינשטיין ציינה כי האזור נחשב לאחד החשובים בעיר מבחינת מרקם הבנייה בו: "ואדי סאליב מהווה אבן חן ארכיטקטונית שהשתמרה כאחד ממרקמי הבנייה הייחודיים והחשובים בחיפה. כדי לשמר את כל אלה כוללת התוכנית הנחיות מפורטות לשימור אופייה הייחודי של השכונה הציורית והבנייה הקיימת בה. לצד השימור אנו מבקשים לעורר לחיים את השכונה, כאזור תרבות ובילוי הכוללת תכנון מפורט של השטחים הציבוריים הפתוחים, ביניהם פארק מרכזי".

בהתייחסה למאפיינים הייחודיים של ואדי סאליב אומרת גרינשטיין כי "בתכנון מערכת השטחים הפתוחים ראינו הזדמנות להשיב את השכונה לימי הזוהר שלה כשכונה ים-תיכונית תוססת, עם בתי אבן מוקפים גינות בוסתן קטנטנות עם עצי פרי וגפנים ומעברים להולכי רגל. פרטי הגמר בפרויקט תוכננו מחומרים מסורתיים ומסותתות, פרטי נפחות מתכת בעבודת פרזול מסורתי".

מתכנני הפרויקט, ניר ונילי חן ממשרד חן אדריכלים, אומרים כי "הגישה העיצובית מודעת לחשיבותו של האתר כבעל ערך היסטורי וייחודו הטופוגרפי והאורבני. חלקו התחתון של המבנה כבד, מחופה אבן ומחובר לאדמה - ואילו חלקו העליון מודרני, קל ושואף כלפי מעלה. זהו סוג של דו שיח בין דורות, בין תרבויות ובין שכבות של זיכרון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully