וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיר בעלייה: 1 מכל 10 עולים בוחר לגור בנתניה

12.5.2016 / 7:18

העיר נתניה נושפת בעורפה של תל אביב במדד הפופולריות ומתברגת שנייה בטבלת הערים המבוקשות על ידי עולים חדשים בשנת 2016. אז מה סוד הקסם של עיר החוף, שגרם לה לעקוף בדרך את עיר הבירה ירושלים וגם ערים מרכזיות כמו חיפה, ראשל"צ ורעננה?

מערכת וואלה!

שוק הנדל"ן הישראלי מושפע מגורמים רבים - אחד מהם הוא הביקוש לדירות מצד עולים חדשים. בכל שנה פוקדים את ישראל אלפי עולים חדשים, שבאופן מסורתי בוחרים להתמקם באזורים מרכזיים – בעיקר בערים הגדולות – או באזורים שבהם יש ריכוז גבוה של קהילות ארצות המוצא שלהם. יום הולדתה ה-68 של מדינת ישראל מספק הזדמנות טובה לבחון היכן בוחרים להתמקם העולים החדשים בשנת 2016?

מנתוני משרד העלייה והקליטה נכון לאפריל 2016, עולה כי העיר הפופולרית ביותר מצד העולים החדשים השנה היתה תל אביב – בחירה לא מפתיעה במיוחד – אך מי שהתברגה במקום השני היא דווקא נתניה, שעקפה את עיר הבירה ירושלים וזכתה לביקוש מצד כ-10% מכלל העולים החדשים שעלו ארצה השנה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עלייה של 16% במספר העולים החדשים

נתוני משרד העלייה והקליטה מצביעים על כך שבין החודשים ינואר עד אפריל (הנתונים נכונים ל-20 באפריל) הגיעו לישראל 6,326 עולים – כ-16% יותר ממספר העולים שהגיעו לישראל בין החודשים הללו לפני כעשור ושהסתכם ב-5,464 עולים "בלבד". בסך הכל הגיעו לישראל מתחילת השנה 6,326 עולים חדשים, מתוכם 627 בחרו לגור בנתניה - (9.9%).

"הנתונים האלה לא מפתיעים אותי", אומרת ענת ריזנברג, זכיינית אנגלו סכסון נתניה, ציינה בשיחה עם וואלה! NEWS. "בשנים האחרונות נתניה נהנית מכמה יתרונות משמעותיים ביחס לירושלים וגם ביחס לערים אחרות באזור - הן בשל המחירים, הן בשל הקרבה לתל אביב והן בשל חוף הים, חיי התרבות המפותחים ומערכת הרווחה והקליטה המצוינת שפועלת בעיר. סיבות אלה לצד הקהילות הגדולות של העולים החדשים בנתניה, גורמות לעולים חדשים רבים להתמקם דווקא בעיר הזו".

מניתוח עסקות הנדל"ן שבוצעו בשנה האחרונה על ידי עולים חדשים בעיר נתניה עולה כי אחת האוכלוסיות שמגיעות ארצה בשנה האחרונה הם עולים מצרפת בני כ-60 ויותר, שבחלק מהמקרים ילדיהם כבר עלו לישראל. "העולים שמגיעים בשנה האחרונה לא בהכרח מחפשים את הקרבה לים, אלא מעדיפים נכסים באזור כיכר העצמאות – מדרחוב מרכזי שיש בו עסקים, שירותים ומוקדי בילוי ופנאי. לרוב הם מגיעים עם תקציב מוגבל ומחפשים בעיקר דירות 3 חדרים שמחירן הוא 1.5-1.7 מיליון שקל".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

"משפחות מעדיפות את אזורי החוף"

ריזנברג מציינת כי סוג נוסף של עולים המגיעים מצרפת הם משפחות עם ילדים. "משפחות מעדיפות את אזור החוף והשכונות המועדפות עליהן הן עיר ימים ורמת פולג. משפחות בעלות אוריינטציה יותר דתית-מסורתית מתמקמות גם בקריית השרון - שכונה חדשה וצעירה, שמוגדרת כשכונה השנייה בעיר ומתאימה לגידול ילדים. הנכסים המועדפים עליהם הן דירות 4-5 חדרים במחירים התחלתיים של 1.6-1.7 מיליון שקל – ועד מחירים של 2.5 מיליון שקל.

עם זאת, מנתוני סוכנות התיווך בעיר עולה כי לנתניה מגיעים עולים חדשים גם ממדינות אחרות: "לנתניה מגיעים גם עולים חדשים מבריטניה. על פי רוב הם מבוגרים יותר ומחפשים להתגורר בסמוך לקו החוף הצפוני, או הדרומי. חלקם רוכשים דירות בתקציב של 2.5 מיליון שקל לנכס. יש גם עולים אנגלו-סקסיים נוספים שמגיעים לנתניה מארצות הברית ודרום אפריקה ויש עולים שמגיעים ממדינות דרום אמריקה. עם זאת מרביתם מגיעים עם תקציב נמוך – והם רוכשים דירות על פי תקציבם", היא אומרת.

דברים דומים נשמעים גם מצד יזמים הפועלים בעיר. חנן סגל, סמנכ"ל השיווק בחברת דיזנגוף סחר המקימה את פרויקט LAGOON בנתניה, טוען כי "הגורם הראשון הוא מיצובה של נתניה כעיר חוף כמעט יחידה שיש בה עדיין קרקעות פנויות לבנייה בסמוך לים, שיהפכו בעוד שנים ספורות למצרך נדיר ויותר יקר. העולים החדשים מזהים את נתניה כמעצמת נדל"ן עם פרויקטים יוקרתיים שלא נופלים מאלה הנבנים בתל אביב, ובמרחק של כ-20 דקות נסיעה ממנה. במשרדי המכירות מורגשת מגמה מואצת של רכישת דירות בעיר על ידי תושבי חוץ שמחפשים את הקרבה לים ולקרובי משפחה המתגוררים בארץ".

מרדכי אוזן, יהודי מצרפת עולה לישראל, נתב"ג, 16 בנובמבר 2015. ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
עולה חדש מגיע מצרפת/ראובן קסטרו, ראובן קסטרו

נרתעים מההמצב הביטחוני בירושלים

גורמים בשוק מעריכים כי העובדה שהעיר נתניה ממוקמת גבוה מירושלים בבחירת מקום המגורים של העולים החדשים, נובעת מפערי המחירים בין עיר הבירה לעיר החוף וגם מהמצב הביטחוני שמרתיע חלק מרוכשי הדירות הפוטנציאליים.

לשאלה כיצד עקפה העיר גם ערים מרכזיות אחרות באזורי ביקוש, משיבה גריזנברג: "רעננה היא גם אופציה עבור רבים מהצרפתים ומהווה תחרות לנתניה, אבל חוף הים שמציעה נתניה, לצד הקרבה למרכז הארץ משחק תפקיד. באופן מסורתי גם הרצליה, שיש לה חוף ים מצוין, מתחרה בנתניה – אך היתרון של העיר הוא המחירים: דירות בשכונת עיר ימים, למשל, הממוקמות בקו הראשון לים וששטחן מגיע ל-130 מ"ר + מרפסת, יימכרו בכ-2.8 מיליון שקל (מחיר התחלתי) בנתניה, אבל בהרצליה פיתוח נכס כזה יעלה כפול".

גורמים רבים בענף מציינים כי אחד ממוקדי העניין המרכזיים בעיר הוא רצף הטיילות המתמתח בין טיילת ניצה בצומת המלכים ועד לטיילת המצוק שמסתיימת בקצה הדרומי של נתניה, ומוגדר כרצף הטיילות הארוך בישראל שאורכו כ-8 ק"מ.

אחרי נתניה ברשימה מופיעה העיר ירושלים עם 9.7% מכלל העולים החדשים השנה ובמקום הרביעי מדורגת חיפה עם שיעור של 8.5%. למקום החמישי הגיעה באר שבע עם 6% מהעולים החדשים ואשדוד המדורגת במקום השישי, עם ביקוש מצד כ-5.7% שהם 360 עולים חדשים. הנתונים מגלים כי רוב העולים השנה הגיעו לישראל מרוסיה, שנייה ברשימה מדורגת אוקראינה, במקום השלישי מדורגת צרפת ואחריה מדורגות ארצות הברית וברזיל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully