וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחיר למסתכן: הבנק דורש 40% ממחיר הדירה כתנאי למשכנתא

25.4.2016 / 12:59

זוכים בדירה במכרז מחיר למשתכן בעפולה גילו בימים האחרונים מכשול חדש בדרך לדירה. הבנק דורש בנייה של שלד הדירה לפני קבלת המשכנתא - אך הם נדרשים לשלם 40% מסכום הרכישה עוד לפני

לשכת העיתונות הממשלתית

המהלך הממשלתי שמיועד לאפשר לחסרי דירה לרכוש דירות בהנחה משמעותית, טומן בחובו בעיות רבות – המרכזית שבהן היא סוגיית המשכנתא. זכאי משרד הבינוי והשיכון שהצליחו לזכות בהגרלה לדירה מוזלת בעפולה גילו בימים האחרונים כי עליהם לשלם 40% ממחיר הדירה – בטרם יקבלו משכנתא מהבנק – תנאי שמגביל רבים מהם.

נספח ב' שצורף לאישור העקרוני לנטילת המשכנתא שנשלח על ידי בנק הפועלים, הבנק המרכזי שנתן את הסכמתו לליווי הרוכשים, לרוכשי הדירות מגלה כי מתן ההלוואה מותנה בשלב סיום השלד על ידי הקבלן. כך, בסעיף "שלב הבנייה" במסמך, נכתב כי ההלוואה מותנית בכך שייגמר שלב בניית השלד בבניין "ובכל מקרה, לא לפני גמר שלד הקומה שבה נבנית הדירה". בהמשך צוין כי "לאחר שלב זה, תשוחרר ההלוואה בשלבים בהתאם לחוק המכר ולהון העצמי המשולם על ידי הלווה".

נכון להיום, כאמור, בנק הפועלים הינו הבנק המרכזי שנתן את הסכמתו לליווי הרוכשים. הבנקים הגדולים במשק מסרבים להעניק משכנתאות, מחשש שחלק מהקבלנים שזכו במכרזים אלו אינם זוכים לליווי בנקאי וחשופים להערכתם לסיכון כלכלי. בנספח הנוכחי שאותו קיבלו רוכשים שזכו בהגרלה וביקשו לקבל משכנתא מבנק הפועלים, צוין בין השאר כי פרויקט זה אינו זוכה לליווי בנקאי וכי הרוכשים מוגנים רק על ידי הערת אזהרה - לא על ידי ערבות חוק מכר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
מחיר למשתכן בעפולה. הדמיות, ניר אוחיון, עיבוד תמונה
כך צפוי להיראות הפרוייקט/עיבוד תמונה, הדמיות, ניר אוחיון

עו"ד יוסי גוילי, שזכה בהגרלה לדירה מוזלת בפרויקט "מחיר למשתכן" בעיר עפולה, ציין בפני וואלה כי "בנק הפועלים אמנם אישר משכנתא לרוכשי הדירות במסגרת מחיר למשתכן בעפולה וזאת בהתבסס על שווי השוק של הדירה אבל, ויש פה אבל גדול, הוא מתכוון להזרים כספים ללווים רק כששלד הדירה יהיה מוכן וזאת שעה שעפ"י ההסכם עם היזם (ועפ"י חוק המכר) הרוכשים נדרשים לשלם 40% בסיום שלד קומה ראשונה. מהיכן יביאו הרוכשים 40% ללא קבלת כספי המשכנתא?"

"זכיתי במחיר למשתכן בעפולה ובחרנו דירת 4 חדרים בקומה השנייה בבניין במחיר של 710 אלף שקלים. הקבלן כבר התחיל לעבוד וסיים את החפירות בחלק מהבניינים, מה שאומר שבעוד כחודש הוא מגיע לשלב השלד של הקומה הראשונה. כשהוא יגיע לשם אני צריך לשלם כבר 40% מסכום הדירה אבל הבנק ייתן לי את הכסף רק מספר חודשים אחרי - על פי הערכות של אנשי מקצוע כחודשיים לאחר מכן (הפער בין השלד של הקומה הראשונה לשלד של הקומה השנייה, שבה נרכשה הדירה – י"ד). אני מעריך שאצטרך לקחת הלוואה לתקופת הביניים הזו – בריבית גבוהה יותר – ולא תהיה לי ברירה. אבל מי שרכש דירה בקומות הגבוהות –יספוג פערים ארוכים יותר. אנחנו קבוצה של כ-60 רוכשים שלכמעט כולם יש בעיה עם העניין הזה. אם זה לא יסתדר בשבועות האחרונים, תהיה פה קטסטרופה, כי הקבלן חייב לקבל את הכספים כדי להתקדם".


בעפולה מתוכננות להיבנות בעתיד הקרוב 337 דירות, בבניינים בני 7-6 קומות, ובשטח ממוצע של כ-120 מ"ר. על פי תוצאות המכרז, ההצעה הנמוכה ביותר היתה 4,554 שקל למ"ר, כלומר 546 אלף שקל לדירת 120 מ"ר, ואילו הגבוהה ביותר הייתה 5,255 שקל למ"ר, כלומר 630 אלף שקל לדירת 120 מ"ר.

זכאי תכנית מחיר למשתכן הם זוגות נשואים או ידועים בציבור, יחידים מעל גיל 35, הורים חד הוריים עם ילד אחד לפחות ונכים בני 21 ומעלה. בנוסף, עדיפות תינתן למתגוררים בשלוש השנים האחרונות או בארבע מתוך עשר השנים האחרונות, בתחומי הרשות בה ייבנה הפרויקט. בשלב זה מתוך 337 דירות, רק 238 יחידות דיור זכו להיתר בנייה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully