וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

2 נקודות קריטיות למחירי הדיור בדו"ח בנק ישראל

אורי חודי

17.4.2016 / 8:49

בזמן שעיקר תשומת הלב במסגרת הדו"ח השנתי של בנק ישראל הופנתה לביקורת על תוכנית מחיר למשתכן, כמעט אף אחד לא שם ל-2 נקודות חשובות וקריטיות למחירי הדירות שנחשפו בדו"ח: הבעייתיות של תמ"א 38 והחשיבות של תיעוש הבנייה. צפו בווידאו

גלובס

בנק ישראל פרסם את הדוח השנתי שלו לשנת 2015. בזמן שעיקר תשומת הלב במסגרת הדוח הופנתה לתוכנית מחיר למשתכן ולחשש שהעלו בבנק ישראל שהתוכנית לא תצליח להשפיע על מחירי הדירות בכל הארץ, הדוח התייחס גם לעוד שני נושאים - תמ"א 38 וגם תיעוש ענף הבנייה וסוגיית העובדים הזרים. בשני הנושאים האלו מפתיעים אנשי בנק ישראל ומעניקים ניתוח מעניין של שני הנושאים מזווית קצת שונה.

נתחיל עם תמ"א 38, התוכנית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה. התוכנית, שחגגה לאחרונה עשור לא מצליחה בינתיים להוביל לחיזוק מספר רב של בנייני מגורים וכלכלית רק באזורי הביקוש. אבל, בשנים האחרונות נראה שיש מגמה של עלייה ביישום הפרויקט, אך עדיין לא מספיק.

בזמן שהפרויקטים החדשים האלו מוסיפים עוד דירות חדשות לשוק וגם מחזקים בניינים ישנים בהליך מהיר יחסית, בבנק ישראל מסבירים שבטווח הארוך התוכנית עשויה להתגלות כבעייתית. למה? כי בניינים שעוברים חיזוק במסגרת תמ"א 38 הם בדרך כלל בניינים בודדים עם תוספת קטנה של יחידות דיור. זאת לעומת פרויקטים של פינוי בינוי למשל שיכולים להתייחס לשכונות שלמות ולהגדיל את היצע הדירות החדשות בהיקף משמעותי הרבה יותר. בגלל זה בבנק ישראל מציעים כי תוכנית תמ"א 38 צריכה להיות מקודמת או לקבל אישור רק במקום בו נשללה האפשרות לביצוע פרויקט פינוי בינוי.

הנושא השני בו בנק ישראל טיפל במסגרת הדוח השנתי הוא עובדים זרים ותיעוש הבנייה. בבנק ישראל כבר שנים טוענים שהסתמכות הענף על עובדים מעבר לים היא טעות קשה ובדוח הנוכחי אף הדגישו כי בעוד הממשלה מדברת היום על תיעוש הבנייה, הסתמכות על עובדים זרים רק מרחיקה כל אפשרות לתיעוש ומנציחה את המצב הקיים. במקביל, בבנק ישראל דווקא משבחים את התוכנית החדשה של משרד האוצר להבאת חברות זרות לעבוד בישראל עם 1,000 עובדים זרים כל אחת מכיוון שמדובר בעובדים זמניים שמגיעים רק עם חברה זרה מחד וגם בגלל שזו דרך נכונה להכיר טכנולוגיות חדשות ולתעש הבנייה בישראל.

ומה אומרים בענף? בכל הנוגע לתמ"א 38 קיימת התנגדות גדולה לעמדת בנק ישראל וגורמים בענף תוהים מה פתאום נדרש הבנק המרכזי לסוגיית תכנון. ולגבי התיעוש והעובדים? הקבלנים ממשיכים לטעון שחייבים עובדים זרים ותיעוש הבנייה בארץ מספק. מי צודק? את זה כנראה נדע רק אחרי הגעת החברות הזרות, אם, אם בכלל יגיעו בסופו של דבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully