וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיפה החלה לחייב דירות רפאים בארנונה כפולה

15.3.2016 / 8:47

לפני שנתיים החליטה עיריית חיפה לחייב בכפל ארנונה דירות רפאים, אלא שבשנתיים שחלפו אז – דבר לא קרה. העירייה לא גבתה שקל מבעלי הנכסים – ואף לא טרחה להודיע כי המהלך צפוי להיות מיושם. בשבועות האחרונים הופתעו בעלי נכסים בעיר לגלות כי עליהם לשלם ארנונה כפולה

רחובות העיר חיפה. ShutterStock
בפועל אין לעירייה דרך מדויקת לאמוד את מספר דירות הרפאים/ShutterStock

בעלי נכסים רבים בחיפה קיבלו בשבועות האחרונים הודעה מפתיעה מעיריית חיפה על כך שעליהם לשלם – רטרואקטיבית מינואר 2016 – ארנונה בשיעור כפול על נכסים בבעלותם שעומדים ריקים. ההחלטה לחייב בעלי "דירות רפאים" בארנונה כפולה התקבלה על ידי עיריית חיפה כבר בינואר 2014 – אלא שעד היום לא גבתה העירייה תשלום כפול עבור אותם נכסים ואף לא הודיעה לבעליהם כי בכוונתה להתחיל בגבייה כפולה. במרבית המקרים, מדובר באלפי שקלים יותר לשנה עבור כל נכס.

"בשבועות האחרונים קיבלנו הודעה מטעם האגף לחיובי ארנונה בעירייה על כך שהנכס שברשותנו יחוייב בארנונה כפולה – והחיובים כבר יושמו", מספרת בשיחה עם וואלה! NEWS תושבת העיר שבבעלותה נכס שאינו בשימוש בשנה האחרונה. "המשמעות של החיובים הללו הוא זינוק של תעריפי הארנונה השנתיים בנכס מכ-10,000 שקלים בשנה לכמעט 20,000 שקלים בשנה – מבלי שניתנה לנו האפשרות להיערך לכך".

המהלך לצמצום "דירות רפאים" (על פי ההגדרה דירת רפאים היא דירה שבה לא נעשה שימוש לפחות 9 חודשים בשנה) – הינו מהלך ארצי שאושר כבר בשנת 2013 על ידי הכנסת. על פי תקנות שאושרו על ידי ועדת הכספים של הכנסת, רשויות מקומיות הוסמכו לגבות ארנונה כפולה החל משנת 2014.

על פי נתונים שהוגשו בעבר לקבינט החברתי-כלכלי, בישראל ישנן כיום 46,855 דירות שאינן בשימוש והתופעה נפוצה בעיקר בתל אביב, חיפה וירושלים. במסגרת מהלך זה, הודיעה בדצמבר עיריית ירושלים כי תתחיל בשנת 2016 לגבות ארנונה כפולה מבעלי דירות ריקות בעיר – וכי מרביתם הם על פי ההערכות דירות השייכות לתושבי חוץ. בעירייה העריכו כי בירושלים יש כיום כ-9,000 דירות העומדות ריקות במהלך רוב תקופת השנה.

"על פי הידוע לנו יש בחיפה כ-4,500 דירות רפאים, אולם בפועל אין לעירייה דרך מדויקת לאמוד את מספרן. המהלך שקידמנו בעיר חיפה נועד בראש ובראשונה לפנות דירות מגורים עבור השוק המקומי, משום שישנו ביקוש גבוה לדירות בעיר – והדירות הללו עומדות לעתים מוזנחות והופכות למפגע בסביבתן", מספר בשיחה עם וואלה! NEWS חבר מועצת העיר, ירון חנן, שיזם בינואר 2014 את ההחלטה במועצת העיר.

חנן ציין כי "הרקע להחלטה הגיע מתוך רצון לסייע במצוקת הדיור בעיר, וראש העיר בזמנו הסכים למהלך וההחלטה התקבלה – אלא שלצערי הנושא לא קודם על ידי העירייה, עד לאחרונה. משיחות עם תושבים הבנתי כי רבים מהם קיבלו הודעות על תחילת החיוב, מבלי שידעו על כך – על אף שהיה לעירייה זמן רב להודיע להם על כך".

בעיריית חיפה טוענים מצדם כי דווקא התריעו בפני בעלי נכסים במהלך התקופה והסבירו כי החיוב החל בפועל רק בשנת 2016 כיוון שלא אושר קודם לכן על ידי שרי האוצר והפנים. "אין מדובר בהפתעה, הואיל והודעות על הכוונה לאמץ את התקנות נשלחו כבר בחודש יוני 2014 לכל בעלי הדירות שאותרו בזמנו כמי שעשויים להיות מחויבים על פי תקנות אלה. הודעות נוספות נשלחו פעם נוספת ב- 2015 לכל בעלי הדירות שאותרו במהלך אותה שנה. כמו כן, אין מדובר ביוזמה עירונית אלא בתקנות שהתקבלו ע"י ממשלת ישראל במסגרת התמודדות המדינה עם משבר הדיור במטרה לעודד השכרה או מכירת דירות ריקות ולהביא בכך להגדלת היצע הדירות בארץ. החלטת מועצת העיר אושרה על ידי שרי הפנים והאוצר, כשנדרש על פי התקנות, רק ביום 15.12.2015 ועל כן לא יושמה קודם לכן. מדובר בהוראת שעה המתייחסת לצו המסים לשנת 2016 בלבד ועתידה לפקוע בחודש דצמבר. לאחר אישור השרים כנדרש בתקנות נשלחו הודעות נוספות וחיובי ארנונה מעודכנים לשנת 2016 לכל בעלי הדירות שאותרו ללא שימוש", נמסר מהעירייה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully