וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תכנית שאפתנית של כחלון: 145 אלף דירות - עוד השנה

אורי חודי

6.3.2016 / 14:20

על פי התוכנית של כחלון, מוסדות התכנון ידרשו להביא השנה לאישור תכניות מפורטות למגורים של כ-22 אלף יחידות דיור במרכז, כ-14 אלף יח"ד בת"א וכ-13.5 אלף יח"ד בצפון

משה כחלון כנס נדלן גלובס. ניב אהרונסון
משה כחלון/ניב אהרונסון

שר האוצר, משה כחלון, יציג בקבינט הדיור מחר (ב') את יעדי התכנון, השיווק והעסקאות בתחום הדיור לשנת 2016, העומדים על כ-145,000 יח"ד.

ע"פ התוכנית של כחלון, בשנת 2016, מוסדות התכנון ידרשו להביא לאישור תכניות מפורטות למגורים של כ-22 אלף יחידות דיור במרכז, כ-13,500 יח"ד בצפון ו-14 אלף יח"ד בתל אביב.

ע"פ התוכנית, משרד האוצר מציע כי מינהל התכנון יגבש רשימת תכניות מפורטות למגורים שיובאו לאישור בשנת 2016 על מנת לעמוד ביעדים שנקבעו נידונה. יחד עם זאת, מנהל התכנון ומטה הדיור ירכזו את המעקב והבקרה על יעדי התכנון שקבעה הממשלה ולדווח לממשלה בסוף שנת 2016 על התקדמותם בהתאם ליעדים.

יעדי בנייה של כחלון. גלובס
יעדי בנייה של כחלון/גלובס

חשוב לציין שהודעת האוצר המתייחסת ליעד של 145 אלף יחידות דיור עד סוף 2016 מתייחסת לכמה פרמטרים שונים שלא באמת ניתן לסכום אותם יחד. כך, מדובר למעשה בשלושה שלבים שונים בשרשרת הייצור של דירה בישראל: תכנון קרקע, שיווק קרקע ומכירת הקרקע ליזם או לקבלן. אם נפרק את שלושת השלבים הללו נקבל יעדים שונים הנמוכים באופן משמעותי מ-145 אלף יחידות דיור.

כך, נתוני האוצר כפי שיעלו מחר לאישור קבינט הדיור בכל הנוגע ליעדים שהציב לעצמו המשרד מתייחסים לאישור מוסדות התכנון של 50 אלף יחידות דיור על קרקע מדינה עד סוף 2016. אם נוסיף לזה את יעד מינהל התכנון המתייחס גם לקרקע מדינה אך גם לקרקע פרטית נגיע ליעד של 100 אלף יחידות דיור מאושרות בסוף 2016. אלו הם יעדי התכנון.

בנוסף, הנתון של 145 אלף יחידות הדיור מתייחס גם לשיווק קרקע. מדובר בשיווק קרקע על ידי מכרז או בפטור ממכרז ובמסגרת היעדים של משרד האוצר מדובר בשיווק 55 אלף יחידות דיור עד סוף 2016. רק נבהיר שבמשרד האוצר כמו גם ברשות מקרקעי ישראל ובמשרד הבינוי והשיכון מחשיבים שיווק כמכרז שפורסם, ללא קשר האם בסופו של דבר נסגר. הכוונה היא שמשרד האוצר הציב יעד לפרסום מכרזים ל-55 אלף יחידות דיור עד סוף 2016 ולא מן הנמנע שמכרזים אלו גם ייסגרו אי שם בשנת 2017.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
יעדי בנייה של כחלון. גלובס
יעדי בנייה של כחלון/גלובס

עוד נתון שנמצא בתוך אותן 145 אלף יחידות דיור, היעד הכולל של 2016, הוא עסקאות מאושרות. נתון זה משקף יחידות דיור ששווקו ליזמים וקבלנים על ידי המדינה ונרכשו על ידי האחרונים. במסגרת היעד של משרד האוצר בכל הנוגע לעסקאות מאושרות מדובר על 40 אלף יח"ד עד סוף 2016. עם זאת, לא מן הנמנע שחלק מאותן 40 אלף יח"ד שנרכשו על ידי קבלנים או יזמים יצאו במכרז כבר בשנה שעברה או אף לפני כן, ותכנונם הסתיים כבר לפני שנים.

כך, ההודעה המבשרת על יעד של 145 אלף יחידות דיור עד סוף 2016 משקפת חיבור של שלושה נתונים שלא בהכרח "מדברים זה עם זה". באותה המידה היה ניתן לכתוב כי היעד המדובר הוא 195 אלף יחידות דיור בתכנון, שיווק ועסקאות מאושרות באם מוסיפים גם את היעד של מינהל התכנון לאישור תוכניות על קרקעות פרטיות. יש להתייחס לכל נתון באופן נפרד כדי להבין את משמעותו לענף כמו גם את הדרך שיש לאותה יחידת דיור לעשות בטרם תהפוך לדירה אמיתית, כזו שניתן לגור בה. יעד התכנון משקף דירות שיאושרו במוסדות התכנון ורק אז יגיעו לשלב שיווק הקרקע או הוצאת היתרי בנייה באם מדובר בקרקע פרטית. יעד שיווק הקרקע משקף מכרזים שיצאו בלי וודאות לגבי מתי ייסגרו בפועל. ויעד העסקאות המאושרות, שהוא המדד הטוב ביותר להגדלת ההיצע, הוא זה שמשקף יחידות דיור שאכן נרכשו על ידי מי שבונה את הדירות ומרגע זה צפוי בדרך כלל כשלוש שנים עד שתהיה דירה בנויה, כזו שניתן להיכנס ולגור בה.

  • עוד באותו נושא:
  • משה כחלון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully