וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם היצע הדירות יגדל? כחלון רוצה להביא חברות בנייה זרות

6.3.2016 / 10:50

מחר תגיע לקבינט הדיור הצעה לאפשר לחברות בנייה בינ"ל לפעול בישראל, ולאשר לכל אחת מהן הבאת עד 1,000 עובדים זרים. בהתאחדות בוני הארץ מתנגדים למהלך ומציינים שורה של הבטחות בתחום הבאת עובדים זרים לענף הבנייה – שלא מומשו

ישיבת הממשלה, 17 בינואר 2016. עמית שאבי, פול צלמים
משה כחלון בישיבת הממשלה/פול צלמים, עמית שאבי

לאחר החלטות כושלות והבטחות שלא מומשו להבאת עובדים זרים לענף הבנייה בישראל, יביא מחר שר האוצר, משה כחלון, הצעת החלטה לפרסם קול קורא להבאת חברות בנייה בינלאומיות לשוק הישראלי. ההצעה, שתגיע מחר לקבינט הדיור, זוכה להתנגדות מצד התאחדות בוני הארץ.

בימים האחרונים התבטא בנושא, נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק ואמר: "אני לא אתן לסכן את הענף אדוני שר האוצר, חברות בנייה זרות יעלו את המחירים. המדינה לקחה על עצמה את האחריות והיא זו שצריכה להביא עובדים זרים. יש לנו אלפי חברות בנייה בארץ, ובתקופת אריאל שרון ידענו לספק 100 אלך דירות. תביאו לנו עובדים נבנה 100 אלף יחידות דיור – אבל אל תפגעו בקבלנים".

במשרד האוצר הגנו על ההחלטה וציינו כי מעורבותן של החברות הזרות בתחום הבנייה בישראל, היא חלק מהחלטת הממשלה להביא עובדי זרים לטובת האצת וקידום הבנייה ברחבי הארץ.

בהצעת המחליטים מוצע, בין השאר, להקים מאגר שיפעל במשך 5 שנים ויכלול 6 חברות בנייה זרות, שייבחרו בהליך של קול קורא, כאשר החברות הנבחרות הן בעלות ניסיון עתיר בתחום הבניה למגורים. בנוסף, לכל אחת מהחברות יינתנו האשרות להביא עד 1,000 עובדים זרים לצורך העסקתם בעבודות רטובות בלבד בפרויקטים של בנייה למגורים. חברות הנבחרות יוכלו לשתף פעולה עם חברות מקומיות.

"הצעת המחליטים משתלבת במדיניות הממשלתית להגדלת היקף הבנייה למגורים בישראל. זאת, לצורך הקטנת הפער בין הביקוש לדיור לבין היצע הדירות הקיים במשק. הכנסת חברות ביצוע בעלות ניסיון בבנייה איכותית וברמות פריון גבוהות צפויה להביא להגדלה של מספר הדירות הנבנות בישראל.

בנוסף, החברות עשויות להביא להעלאת רמות הפריון בענף, תוך שימוש באמצעים מתועשים. להצעה יש השלכה על משך הבנייה של דירה למגורים שצפוי להתקצר בשל השימוש בטכנולוגיות מתקדמות לבינוי מתועש", ציינו באוצר.

הצעתו של כחלון זוכה לביקורת גם מצד גורמים אחרים בשוק. ארז כהן, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין כינה את ההצעה "הזויה" ואמר: "מה יוכלו חברות מחו"ל לעשות במה שחברות ישראליות לא עשו? לבנות יותר? לקצר את זמן הבנייה? להוריד את מחירי הדיור? הלא הבעיה איננה כלל ועיקר חברות הבנייה המקומיות, אלא מבנה שוק הנדל"ן שהינו מעוות, עמוס בביורוקרטיה, הליכי הפשרה ותכנון סיזיפיים וממושכים ומחסור כרוני בעובדים זרים. אם הממשלה, למשל, תחליט לייבא עובדים ממדינות קרובות דוגמת טורקיה, בולגריה ורומניה, זאת במקום להפריח הצעות דוגמת יבוא עובדים יקרים מסין וכעת יבוא חברות זרות, זה יהיה הרבה יותר אפקטיבי. ייבוא חברות מחו"ל רק יכניס כאוס לענף, יוריד את המוטיבציה לבנות בקרב חברות ישראליות ויתרום בדיוק להיפך – לעליית מחירי הדיור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully