וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רון חולדאי: הפתרון למחירים בתל אביב – דיור שיתופי

2.3.2016 / 11:02

ראש עיריית תל אביב הציע מודל חדש של דיור שיתופי ומתח ביקורת על הממשלה. "פעם ניתן היה להשיג דיור במחיר סביר כי היתה החלטה ערכית שקורת גג היא זכות". אלדד פרשר, מנכ"ל בנק מזרחי טפחות שנכח בכנס ציין כי ביחס לשנת 2000 ההחזר ביחס להכנסה הממוצעת כיום נמוך יותר

רון חולדאי ועידת נדלן גלובס. ניב אהרונסון
"לפני 35 שנה היה פה דיור כמעט לכל אחד. אפשר היה להשיג דיור במחיר סביר והסיבה היתה ערכית". רון חולדאי/ניב אהרונסון

"מה זה גט טקסי? מה זה WEWORK? זה מודל שיתופי, אנשים חולקים שירותים וחללים. אפשר לעשות את זה גם בדיור. בעיר של צעירים ומשפחות צעירות, היכן שיוקר המחיה כל כך גבוה יהיה פתרון רק בפתרונות יצירתיים של שיתופיות במגורים. הראו לי בסינגפור פרויקט שיתופי וכשנכנסתי לדירת 3 חדרים שגרים בה שלושה דורות, הבנתי שכולנו צריכים לשנות את הלך הרוח ולחשוב יצירתי איך לייצר דיור זול במרכז העיר, לצעירים בראשית דרכם – אז אני קורא לכולם להרים את הכפפה", כך אמר ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, בוועידת הנדל"ן של גלובס שהתקיים בתל אביב.

חולדאי העריך כי במצב הנוכחי מחירי הדיור בתל אביב ימשיכו להאמיר, בעיקר בשל הביקוש ופריחת העיר. "המחירים גבוהים וימשיכו להיות גבוהים. קיבלתי עיר שהחוב שלה היה גדול יותר מפעם וחצי התקציב השנתי שלה – והפכנו אותה לעיר פורחת. כל הצעירים רוצים לגור בתל אביב. אני בונה כל שנה עוד עיר שלמה, בלי הסכמי גג. הדבר הזה קורה במדינה שהכריעה שהיא חיה בשוק חופשי – וברור שהמחירים בתל אביב יהיו גבוהים יותר מבכל מקום אחר", ,אמר.

"לפני 35 שנה היה פה דיור כמעט לכל אחד. אפשר היה להשיג דיור במחיר סביר והסיבה היתה ערכית. החברה הישראלית הכירה בעובדה שגם בתקופה שבה כולם היו עניים, אם המדינה מחליטה שקורת גג היא ערך, אז היתה אפשרות לרכוש דירה, כי היו גם פתרונות סוציאליים. היום המדינה לא עושה זאת. השאלה היא מה החברה הישראלית רוצה? אני שמח שלמרות שהמדינה מאמינה בשוק חופשי – המדינה חייבת להתערב בשוק. אז יש לנו סיכוי".

חולדאי התייחס לפרויקטי התחדשות עירונית ומתח ביקורת על האופן שבו המהלכים הללו מקודמים כיום. "אני בעד פינוי בינוי אבל תמ"א 38 הוא סרח עודף רע – ועדיין בעיריית תל אביב יפו עושים הרבה מאוד פרויקטים של תמ"א 38 כי אנחנו שומרי חוק אבל אם אתם שואלים אותי אם אני רוצה פרויקטים של חיזוק מבנים? התשובה היא לא. העובדה היא שבחצור הגלילית ובמקומות שבהם יש צורך בחיזוק מבנים לא נבנה אף פרויקט. רוצים שנבנה פרויקטים על 'שטחים חומים' (שטחי ציבור), אבל כבר עשינו את בעבר והיום אני חסר אונים מול צרכים של תושבים כי אני במחסור של שטחים להקמת בתי ספר. לבנות מגורים בשטחים חומים זו גישה שלא מסתכלת על העתיד".

"יחסית לשנת 2000 לא קשה יותר לרכוש דירה"

בכנס נכח גם מנכ"ל בנק מזרחי טפחות, אלדד פרשר, שהתייחס לשאלת המימון של הדירות המוזלות ואמר: "מאחורי הדירות המוזלות עומד בנק – והבנק לא מתעניין במחיר הדירה. זה נכון שתוכנית מחיר למשתכן מאפשרת לבנקים לתת 90% משכנתא אבל לא בטוח שהבנקים ינצלו את האפשרות הזו כי מה שעומד מול עיניהם היא יכולתו של הלקוח להחזיר את המשכנתא ולא מחיר הדירה".

כנס הנדלן של גלובס. ניב אהרונסון
"אני לא אומר שצריך לתת 90% משכנתא אבל צריך להסתכל על יכולתם של הלווים להחזיר את המשכנתא". אלדד פרשר/ניב אהרונסון

פרשר התייחס לעליית המחירים בשוק הדיור ואמר: "האם באמת קשה יותר היום לרכוש דירה? בין 2000-2015 התייקרו המחירים בכ-86%, אבל ההחזר ביחס להכנסה הממוצעת כיום נמוך יותר היום לעומת שנת 2000. אם בודקים את זה מול 2010 זה נכון שקשה יותר לרכוש דירה היום לעומת 2010 – אבל לעומת שנת 2000 לא קשה יותר לרכוש דירה. אלא שהיום גם עשירון 9 לא יכול לקנות דירה לא בתל אביב, לא בירושלים, לא בהרצליה – ולמעשה כמעט בכל אזור המרכז. האזורים הצטמצמו. במדינת ישראל יש תיק משכנתאות הכי בטוח בעולם ובכל זאת בנק ישראל משית על המערכת הבנקאית 60% הון ביחס לכל משכנתא הכי בטוחה בעולם. זוג צעיר בהולנד יכול בקלות לקבל 85% ובאנגליה 90%, ובנקים אירופים מקצים בין 10-15 אחוז הון על כל משכנתא פחות בטוחה. האם זוהי תחרות הוגנת? אנחנו יכולים להתחרות אל מול מערכות בנקאיות בעולם? התיאוריות על תחרות הן נהדרות אבל כדאי לשים לב למה שקורה בעולם – ולא רק על מה שקורה בישראל".

לדבריו, "זוג רופאים בתל אביב שדירתם עולה 2.853 מיליון שקל והמשכנתא המרבית שהם לוקחים עומדת על 75% כלומר על 2.139 מיליון שקל – יחס ההחזר שלהם מההכנסה עומד על 40%. לעומתם, זוג רופאים בבאר שבע שם דירה ממוצעת עומדת על 1.034 מיליון שקל וייקחו משכנתא של רק 775 אלף שקל ויחס ההחזר שלהם מההכנסה יעמוד רק על 15%. אני לא אומר שצריך לתת 90% משכנתא אבל צריך להסתכל על יכולתם של הלווים להחזיר את המשכנתא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully