וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתמן: הפטור ממס שבח למשפרי דיור יקוצר לשנה וחצי

29.2.2016 / 16:37

הדיון בוועדת הכספים על הצעת החוק שנועדה לקצר בחצי את תקופת הפטור על מס שבח למשפרי דיור הסתיים שוב ללא הצבעה. עם זאת, כעת מסתמן כי הושגה פשרה לפיה הפטור יעמוד על שנה וחצי, במקום שנתיים. המשמעות מבחינת שוק הדיור צפויה להיות אפסית

בית ודירה בצפון. משה אסרף, ג'יליס
בית ודירה בצפון/ג'יליס, משה אסרף

ועדת הכספים דחתה היום (ב'), בפעם השנייה, את ההצבעה על הצעת חוק שנועדה לתמרץ משפרי דיור למכור את דירתם בפרק זמן קצר על-מנת להגדיל את היצע הדירות למכירה. הצעת החוק, שביקשה לקצר את הפטור ממס שבח משנתיים (פרק הזמן הקבוע כיום בחוק –י"ד) לשנה בלבד – עוררה ביקורת רבה במהלך הדיון בוועדה – על כך שהחוק לא ישנה באופן מהותי את היצע הדירות בשוק, אך יפגע בחלקים גדולים של הציבור. בעקבות הביקורת, במסגרתה נטען בין השאר כי החוק יפגע בשכבות החלשות, דרש יו"ר ועדת הכספים גפני מאנשי האוצר לרכך את החוק.

כעת מסתמן כי הושגה פשרה: בשיחות בין נשיא לשכת יועצי המס לבין רשות המסים והאוצר, לפיה משך הזמן למכירת דירה ראשונה יקוצר משנתיים לשנה וחצי. על פי הסיכום בין הצדדים, מסתמן כי מהלך זה יעוגן בהוראת שעה למשך מספר שנים.

מהלך חקיקתי זה, הינו חלק מצעדים נוספים שהממשלה מקדמת על-מנת להתמודד עם מצוקת הדיור. לטענת אנשי האוצר, מוכרי דירות רבים, ביניהם משפרי דירות רבים, מחזיקים בדירותיהם למשך תקופות ארוכות, לעיתים על-מנת לנצל את מלוא התקופה המזכה בפטור ממס שבח, שכיום עומדת על 24 חודשים.

הצעת החוק הנוכחית ביקשה לקצר בחצי את תקופת הפטור ל- 12 חודשים וזאת מתוך כוונה לעודד את בעלי אותן דירות להשלים את מכירתן בהקדם האפשרי. עם זאת, חברי האופוזיציה בוועדת הכספים מתחו ביקורת קשה על ההצעה וטענו כי תפגע קשות באזרחים רבים ובמיוחד במשפרי דיור שמתקשים למכור את דירותיהם בשל מיקום בעייתי או בשל בעיות אחרות. הללו, כך טוענים חברי הכנסת, יספגו הן מס רכישה מוגדל של 8%, עליו הוחלט בחודשים האחרונים והן מהפסד של 25% שישלמו כמס.

אחת המתנגדות לחוק המקורי היתה לשכת יועצי המס, שנציגה בדיון, ירון גינדי, העריך כי החוק יפגע בשכבות החלשות. "ההצעה לצמצם את הזמן שבו משפרי הדיור יצטרכו למכור את הדירה היחידה שלהם, כאשר הם רוכשים דירה חדשה , תפגע בשכבות הכי חלשות של הציבור בישראל . במידה ומשפרי הדיור לא יצליחו למכור בתוך שנה את הדירה היחידה שלהם יחול עליהם מס של 25 אחוז על השבח - על עליית ערך הדירה שהם מוכרים - ומס רכישה של 8 אחוז על רכישת הדירה החדשה. זה יכול להיות נזק בלתי הפיך לציבור שיש לו דירה יחידה, עד לכדי מצב של איבוד דירתו זו. לשכת יועצי המס מעריכה ומוקירה את מאמצי האוצר להגדיל את היצע הדירות ורואה כיצד הצעדים הננקטים על ידי שר האוצר כבר נושאים פרי ועל כך יש לברך. במקביל אסור לנסות לשפר את ההיצע על גבם של הציבור שיש לו דירה יחידה. הדבר אינו מידתי, אינו ראוי וכפועל יוצא בין השאר, יקטין את שוק השכירות, יצמצם אותו ושוב יפגע בשכבות החלשות".

רכזת בינוי ושיכון באגף התקציבים באוצר, מעיין נשר, שנכחה אף היא בדיון היום ציינה כי "דווקא כשיש גאות בשוק הדיור כשזמן המכירה אמור להתקצר, דווקא אז המלאים הולכים וגדלים והמשמעות, שאותם אלו שמחזיקים 'דירות בהמתנה', ממתינים עד לעליית הערך ורק ברגע האחרון לפני תשלום המס הם ממהרים למכור".

נציגת מנהל הכנסות המדינה, גלית בן-נאים ציינה מצידה כי אוכלוסיה זו מאופיינת דווקא בבעלי הכנסות גבוהות: "אנחנו יכולים להתחקות אחר האוכלוסייה הזו, שמחקה מעל שנה עד שמוכרת את דירתה הקודמת. ההכנסה של משקי בית האלה עומדת על 27 אלף ¤, כלומר מדובר באוכלוסייה חזקה לעומת משפרי דיור רגילים, שההכנסה הממוצעת שלהם עומדת על 16 אלף ¤ והם בד"כ יעדיפו למכור את דירתם הישנה בטרם ירכשו חדשה".

מי שמתח ביקורת חריפה על המהלך היה ח"כ מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני): "זו הצגה מוטעית. הצעת החוק תביא לכל היותר להגדלת היצע הדירות באלפים בודדים אם בכלל, בשנה הראשונה. לאחר-מכן, מספרי הדירות שייצאו למכירה ע"י משפרי דירות יתייצב על מספר קבוע. האפקט על שוק הדיור יהיה אפסי בעוד ייגרם נזק ממשי וקשה לאנשים רבים".

ח"כ משה גפני, כנס הרצליה, יוני 2015. ראובן קסטרו
"בהחלט יש מקום לבחון מה עושים עם אדם מסכן שבמשך שנתיים לא הצליח למכור את דירתו וכבר רכש דירה אחרת". משה גפני/ראובן קסטרו

ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) אמר מצידו כי "המהלך הזה יגרום נזק לאזרחים. אדם שגר בארמון הנציב, קשה לו למכור את דירתו וכך גם באילת ובעוטף עזה וכל מי שגר במשק חקלאי סמוך גבול ורוצה בערוב ימיו לגור בטבריה או בתל-אביב ולא מצליח למכור. זו מדיניות קומוניסטית".

נציגי הלשכות המקצועיות, בהם נציג לשכת רואי החשבון, התנגדו כולם להצעת החוק, אלא אם יוכנסו שינויים. נציג לשכת רואי החשבון, ג'ק בלנגה ציין כי "הגידול בהיצע הדירות בעקבות החוק יהיה חד-פעמי, כי יש ממוצע קבוע של משפרי דיור. אך הנזק הכספי יהיה קבוע. פוגעים באוכלוסייה הכי חלשה במי כדי להיטיב עם אוכלוסייה חלשה. סה"כ מדובר במי שרוצה לכמור את דירתו ולחכות עד רכישת הדירה הבאה. הבנאדם הזה עשוי למצוא עצמו מפסיד 250 אלף שקל על דירה בשווי 1 מיליון שקל. במקום לטפל במי שיש לו 3-4 דירות. ביקשנו להאריך את הקופה לשנה וחצי ועוד שנה בסמכות המנהל".

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) סיכם את הדיון היום ואמר כי "בהחלט יש מקום לבחון מה עושים עם אדם מסכן שבמשך שנתיים לא הצליח למכור את דירתו וכבר רכש דירה אחרת. אדם זה הוא לא משקיע. הועלו טענות קשות נגד הצעת החוק. יש להגיע להסכמות ולרכך את החוק, כך שלא יהיה כל-כך נוקשה וייקח בחשבון את הפרמטרים שעלו כאן. קורא לכם לבחון את החלת החוק בהוראת שעה. סתם אנשים לא מחזיקים דירות".

  • עוד באותו נושא:
  • מס שבח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully