וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאסר ותביעות מרוכשים? מה מצפה לענבל אור

24.2.2016 / 9:54

בכיר לשעבר ברשות המסים מסביר באולפן וואלה! NEWS כי העבירות בהן נחשדת אשת הנדל"ן שנעצרה הן עבירות נפוצות בתחום הנדל"ן. לדבריו אם יוכחו העבירות בבית המשפט העונש עליהן נע בין שנתיים לארבע שנות מאסר

ערייכה: ניר חן

"ענף הנדל"ן הוא הענף בישראל שמציית הכי פחות לדיני מסים והיקף העלמות המס וההון השחור בו הוא גבוה מאוד. על פי אומדני הכלכלה השחורה בישראל, זהו תחום שמגלגל כ-200 מיליארד שקלים בשנה, ולנדל"ן יש חלק משמעותי בתופעה הזו. העבירות שתוארו על ידי רשות המסים בפרשה הנוכחית הן עבירות של דיווחים כוזבים – ולכן מדובר בעבירות חמורות שדינן מאסר. העונש נע בין שנתיים לארבע שנים מאסר בפועל ואני מעריך שאין סיכוי לצאת מעבירה כזו, אם אכן תוכח בבית משפט, ללא מאסר בפועל", כך אומר רו"ח ועו"ד אלי אור, בכיר לשעבר ברשות המסים, בהתייחס לפרשה במסגרתה מארגנת קבוצות הרכישה ענבל אור וסמנכ"ל הכספים שלה רונן גלעדי נעצרו בחשד לדיווחים כוזבים והעלמות מס בשווי עשרות מיליוני שקלים.

ענבל אור. אלכס ליפקין,
חשד לדיווחים כוזבים והעלמות מס בשווי עשרות מיליוני שקלים/אלכס ליפקין

אור, המכהן כיום כראש המחלקה לחשבונאות בבית הספר למנהל עסקים במכללה למנהל היה בעברו תובע בעבירות מס מטעם רשות המסים ולאחר מכן במשך למעלה מעשור סנגור ציבורי המגן על עברייני מס בבתי המשפט. אור התייחס לעבירות שדווחו בהודעת רשות המסים בנוגע לפעילות קבוצת הנדל"ן, במסגרתה פועלות כיום 16 חברות שונות ואמר כי "השימוש במונח דיווח כוזב יכול לרמז על אחת מכמה אפשרויות: אפשרות אחת היא שחברות בתוך הקבוצה הוציאו חשבוניות מבלי שהייתה עסקה בפועל, או שהסכום שדווח בחשבוניות היה שגוי. אפשרות נוספת היא שפרטיו של מקבל החשבונית, או של נותן החשבונית היו שקריים. במקרה הנוכחי, הואיל ומדובר בפעילות של 16 חברות, ישנה אפשרות סבירה שבוצע תיאום כוזב בין הפעילויות של החברות השונות. למשל, חברה אחת ביצעה עסקה וחברה אחרת הוציאה את החשבונית. עסקאות פנימיות בתוך הקבוצה מבוצעות לעיתים על מנת לשפר את עיתוי תשלום המס או על מנת לשפר את תזרים המזומנים של אחת החברות בקבוצה – במקרים בהם לחברה מסוימת יש הוצאות רבות אך מעט עסקאות והכנסות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

אור הדגיש כי מבחינת חוק המע"מ חומרת העבירה במקרים כאלו נגזרת מעצם העובדה שהדיווח היה כוזב, ולא בהכרח מסכום העסקאות שהועלמו. "עבירה כזו דינה בין שנתיים לארבע שנים מאסר בפועל וזו עבירה שכמעט תמיד מסתיימת במאסר, במידה והיא מוכחת בבית המשפט כמובן".

בכל הנוגע לריבוי עבירות המס בענף הנדל"ן ציין כי "זוהי עבירה מאוד נפוצה בענף הנדל"ן, שכן יש שוק שלם של חשבוניות פיקטיביות ודיווחים כוזבים ובמובנים רבים המדינה אשמה בכך. המדינה היא זו שלא מספקת כוח אדם, לא מאפשרת הבאת עובדים לענף וזוהי הסיבה למשקל הגבוה של ענף הנדל"ן בתחום ההון השחור והעלמות המס. המחסור התמידי בכוח אדם דוחף קבלנים להעסיק עובדים לא חוקיים באופן שלא מאפשר להם לדווח על הוצאות השכר שלהם. כאן מתחיל בדרך כלל מעגל שבו מרכיב הוצאות השכר לא מדווח ואז קבלנים רבים מחפשים כיסוי, באמצעות חשבוניות פיקטיביות – ויש ענף שלם של מוכרי חשבוניות פיקטיביות, כך שזוהי תופעה נפוצה

עו"ד יוסי מילר, שותף מייסד במילר ושות' עורכי דין, התייחס בשיחה עם וואלה! NEWS לשאלה האם חברי קבוצות רכישה שהתקשרו עם החברה צריכים לחשוש, ואמר כי "בהחלט ישנה סיבה לחשוש ולבדוק, שכן לחברות המתמחות בארגון קבוצות רכישה אין חובת עמידה בחוק ערבות מכר דירות ומנגד החברה היא זו שמנהלת את כספי הרוכשים, בין השאר מול רשויות המס. בשלב זה פרטי חקירת רשות המסים אינם ידועים במלואם ולכן יש להיות זהירים בנוגע לפרשנות, אך חברי קבוצת רכישה שטרם קיבלו ליווי בנקאי חשופים בהחלט מבחינת ההשקעה שלהם עד כה". מילר ציין עוד כי "מוקדם לדעת מה תהיינה ההשפעות הכלליות של הפרשה על פעילות החברה, אך ישנו תרחיש מסוים שבמסגרתו החברה לא תוכל להמשיך את פעילותה – ואז ההשלכות על פרויקטים שרק החלו להתגבש עלולות להיות קשות".

עורכי הדין רונן רוזנבלום ואודי ברזילי המייצגים את ענבל אור וקבוצת אור סיטי נדל"ן מסרו, "מן הראו להמתין לסיום החקירה עד יתבררו העובדות לאשורן. נדגיש כי מעולם לא נטענה שום טענה במסגרת החקירה כלפי ענבל אור והקבוצה הקשורה ליסוד של מרמה או הונאה. החקירה מתמקדת אך ורק בהיבט מאוד ספציפי בהתאם לחוק מע"מ. אנו סמוכים ובטוחים שכפי שהחקירה החלה בעקבות הליך ביקורת אזרחי , כך יסתיים העניין בהיבט האזרחי בלבד מבלי הצורך בהליך פלילי. חשוב להדגיש אין קשר בין הפעילות הנדל"נית השוטפת של הקבוצה לבין היבטי החקירה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully