וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדינת ת"א: האם מכרז בשרונה יוסב למחיר למשתכן?

21.2.2016 / 13:40

הממשלה הצהירה כי כל מכרזי הבנייה הרוויה למגורים על קרקעות מדינה יפורסמו בשיטת מחיר למשתכן, אלא שהצהרות לחוד ומציאות לחוד – כשזה מגיע לתל אביב. פניה ששוגרה לשר האוצר דורשת להקפיא מכרז ל-324 יחידות דיור בשרונה ולהסב אותו למכרז 'מחיר למשתכן'

מתחם שרונה, תל אביב. דצמבר 2015. ראובן קסטרו
מתחם שרונה/ראובן קסטרו

הצהרות הממשלה בנוגע להקצאת 100% מהמכרזים למגורים על קרקעות המדינה לטובת מכרזי מחיר למשתכן נעצרות, כך מתברר, בתל אביב. פנייה ששוגרה בימים האחרונים לשר האוצר דורשת כי הממשלה תעמוד בהתחייבויותיה גם באזור הביקוש הלוהט ביותר – ותקפיא מכרז לשיווקן של מאות יחידות דיור במתחם שרונה המבוקש – לטובת דיור מוזל בשיטת מחיר למשתכן.

במכרז הפנייה, שנשלחה בשבוע האחרון לשר האוצר, משה כחלון, המכהן גם כיו"ר מועצת מקרקעי ישראל, מצוי מכרז במסגרתו אמורות להיות משווקת 324 יחידות דיור לשוק החופשי. על פי ההערכות, מכרז זה, שצפוי להיסגר בקרוב, יכלול הצעות גבוהות מאוד עבור הקרקע – בשל מיקומה האטרקטיבי.

על מגרש זה כבר החלו להתגבש הצעות – בהן התארגנות של קבוצות רכישה מטעם קבוצת חג'ג' – שגיבשה תכנית להקמתו של פרויקט שיכלול 3 מגדלים בני 24 קומות, שייבנו מעל 3 קומות של מלון 5 כוכבים בשטח של כ-8,000 מ"ר וקומת מסחר בשטח של 2,300 מ"ר. המכרז כאמור טרם נסגר ולא הוכרזו בו הזוכים אך לשם השוואה, רק לאחרונה נסגר באזור סמוך מכרז "כנרית", שתמורתו שילמו החברות הזוכות, אקרו נדל"ן וקנדה ישראל, סכום עתק של כ-821 מיליון שקל.

תגובת משרד האוצר לא נמסרה עד מועד פרסום הידיעה.

בפנייה הנוכחית, אותה שיגר לשר האוצר עו"ד עומר קריסטל המתמחה בתחום התכנון והבנייה, צוין כי המהלך להוצאת מכרז זה בשיטת המכרזים הסטנדרטית (במסגרתה הזוכים הם המתמודדים שמציעים את ההצעות הגבוהות ביותר) - מעלה את השאלה המהותית האם המדינה באמת מעוניינת להוזיל את מחירי הדיור בישראל.

במכתב נכתב בין השאר כי "הקביעה הבלתי פורמלית לפיה תל אביב היא עיר 'לעשירים בלבד' מקבלת חיזוק משמעותי לנוכח העובדה כי מכרזים לבנייה רוויה של מאות יחידות דיור אינם מוקצים בה במכרזים של מחיר למשתכן". עוד נכתב כי "המדינה ממשיכה לפגוע (שלא במתכוון) בשכבות הביניים, בעודה דוחפת יזמים להעלאה מתמשכת של מחירי הקרקע והדיור בליבת אזורי הביקוש, דבר אשר בהכרח גורר עליית מחירים – לא רק באזורי הביקוש... ישנו טעם לפגם בשיווק מאסיבי של דירות במסגרת 'מחיר למשתכן' בפריפריה והיעדר יישום תכנית מחיר למשתכן בתל אביב עלולה ליצור פגיעה דווקא בציבור מוחלש".

בשיחה עם וואלה! NEWS ציין עו"ד קריסטל כי "הואיל ואין למדינה עוד עתודות קרקע זמינות לבנייה מידית בהיקפים משמעותיים בלב אזורי הביקוש הרי שאין ספק שמונחת כאן הזדמנות פז שלא תחזור. הקצאת הקרקע בשרונה במתווה של 'מחיר למשתכן', תוביל לחישוב מסלול מחדש מבחינת הגורמים בענף וזהו המבחן האמיתי של השר. הרי ממש לאחרונה טען כחלון כי יש 'אינטרסנטים שמספרים שמחירי הדירות לא יירדו - ראיתם פעם תרנגול רץ לשוחט?' אבל המציאות מוכיחה שלמדינה עצמה אין אינטרס להתערב במחירים בלב אזורי הביקוש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully