וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוגדל ההנחה על הדירות לזכאי הדיור הציבורי

31.1.2016 / 11:35

במשך 7 שנים לא שונתה תקרת ההנחה לרכישת דירה בדיור הציבורי, על אף שמחירי הדיור זינקו בתקופה זו בכ-70%. הצעת חוק שיזם ח"כ אלי כהן ותאושר מחר, תעלה את התקרה מכ-700 אלף שקל לכ-915 אלף שקל. ח"כ כהן: "חוסר ההלימה בין הזינוק במחירים לגובה ההנחה יצר אבסורד"

עריכת וידאו: גדי וינסטוק

בשורה משמעותית לדיירי הדיור הציבורי: הצעת חוק חדשה המבקשת להעלות את תקרת ההנחה לרכישת דירה בדיור הציבורי בכ-210 אלף שקלים, צפויה להגיע מחר (שני) למליאת הכנסת לקריאה שניה ושלישית. הצעת החוק, אותה יזם ח"כ אלי כהן, המשמש כיו"ר ועדת הרפורמות בכנסת, מהווה תיקון לחוק הדיור הציבורי – באופן שצפוי להגדיל את שיעור בעלותם של דיירי הדיור הציבורי על נכסים – ולתקן את העיוות הקיים לפיו גובה ההנחה לא השתנה ב-7 השנים האחרונות, על אף שמחירי הדיור זינקו בכ-70% .

בשנת 2008 נקבעה תקרת ההנחה המקסימלית למתגוררים בדיור הציבורי הזכאים לרכוש את דירתם על סכום של 705,000 שקל, ועבור דיירים נכים על 881,250 שקל. הנחה זו נותרה ללא שינוי עד היום, על אף שבתקופה זו זינקו מחירי הדירות בכ- 70%. על פי נתונים שנאספו לצורך גיבוש הצעת החוק, אם בשנת 2008 מחירה של דירה ממוצעת בדיוק הציבורי עמד על כ- 774,000 שקל, הרי שבשנת 2014 עמד מחירה הממוצע של דירה כ- 1,308,000 שקל.

בדברי ההסבר לחוק צוין כי חוסר ההלימה בין מחירי הדיור לתקרת ההנחה הביא למצב בו חוק זכויות הרכישה אינו מממש את תכליתו. שכן, העלייה האמורה במחירי הדירות מצמצמת באופן משמעותי את שיעור ההנחה ומחייבת את דיירי הדיור הציבורי להביא הון עצמי גבוה במיוחד, שבמרבית המקרים אינו מתאפשר – וכך נמנעת מזכאים רבים להעביר את הנכסים לבעלותם.

על פי הצעת החוק תקרת ההנחה לזכאי הדיור הציבורי תעלה מכ-705,000 שקל לכ-915,000 שקל. כמו כן, בהצעת החוק נקבע כי הכספים מהדירות שימכרו מעתה והלאה יופקדו בקרן שתנוהל על ידי משרד השיכון ושייעודה יהיה רכישת דירות לדיור הציבורי בלבד. הכספים בקרן זו יתווספו למדיניות הרכישה של הממשלה ולא יבואו במקומה.

"מצב אבסורדי"

"חוק הדיור הציבורי (זכויות הרכישה), מטפל בעיקרון הצדק החלוקתי ובצמצום פערים חברתיים, ונוגע במחולל העוני הגדול ביותר- הדיור. הגדלת ההנחה ב-210,000 שקל הוא צעד קטן לנו וצעד ענק עבור דיירי הדיור הציבורי אל עבר חלום רכישת הדירה", אמר ח"כ אלי כהן וציין כי חוק הדיור הציבורי ובעיקר זכויות הרכישה, בבסיסו, מקנה לדיירי הדיור הציבורי המתגוררים במשך תקופות ארוכות, לעיתים 30 שנה ואף יותר, את הזכות הטבעית להיות הבעלים של דירתם ותומך באופייה של ישראל כמדינת רווחה".

כהן הדגיש כי "הצידוק להצעה נשען על עקרון הצדק החלוקתי. זכותם של הדיירים נובעת מזכותם הטבעית על השקעת כל חייהם בביתם ובאחזקתו ואולם, חוסר ההלימה בין מחירי הנדל"ן שמשנת 2008 עלו בכ-70% לבין תקרת ההנחה שנשארה ללא שינוי, הוא מצב אבסורדי בו חוק זכויות הרכישה אינו מממש את תכליתו. תיקון החוק ועדכון תקרת ההנחה הוא מתבקש ויסייע בידיי הדיירים לרכוש את דירתם".

יצויין כי חוק הדיור הציבורי, שנחקק בשנת 1998 על ידי ח"כ רן כהן אפשר לדיירים הדיור הציבורי לרכוש את הדירות שבהן התגוררו בהנחה משמעותית, בהתחשב בעובדה כי במשך תקופות ארוכות שילמו עבורן שכר דירה. החוק המקורי קבע כי הכנסות המדינה מרכישת דירות ינותבו לטובת רכישת דירות חדשות והגדלת מלאי הדיור הציבורי – אולם במשך כ-15 שנה הקפיאה הממשלה את החוק והסתפקה במבצעי מכירות, אשר את הכנסותיהם – העבירה לתקציב המדינה ולא להגדלת מלאי הדיור הציבורי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully