וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מחיר למשתכן יעלה את המחירים – לכו לקנות דירה"

18.1.2016 / 14:23

בעל השליטה בחברת י.ח דמרי תקף בחריפות את צעדי הממשלה והעריך כי מחיר למשתכן תגביר ביקושים מצד משפרי דיור – ותעלה מחירים. "להוציא היתר בנייה היום לוקח יותר זמן מלבנות את הבניין, עד שלא ישנו את מדיניות ועדות התכנון – כלום לא ישתנה", הבהיר

פרויקט הבנייה של גינדי בתל אביב, שוק הסיטונאים. אוגוסט 2015. ראובן קסטרו
פרויקט הבנייה של גינדי בתל אביב, שוק הסיטונאים. אוגוסט 2015/ראובן קסטרו

יגאל דמרי, בעל השליטה בחברת י.ח דמרי, מעריך כי תכנית "מחיר למשתכן" שמוביל משרד האוצר לחסרי הדיור בשוק – תוביל דווקא לעליות מחירים ומותח ביקורת חריפה על הבירוקרטיה והסחבת במוסדות התכנון. דמרי, שנכח היום בפורום שוק החוב של חברת מדרוג בבורסה, אמר: "תכנית מחיר למשתכן מעלה את המחירים כי היא מיועדת רק לזוגות צעירים ולא לכלל השוק. המדינה אומרת למשפרי הדיור – אתם לא יכולים לקנות דירה - ואז יש לחץ יותר גדול בשוק והמחירים יעלו. הביקוש לדירות גדל בגלל מחיר למשתכן. עכשיו גם מי שלא רצה לקנות דירה המדינה נתנה לו מתנה, אז הוא יקנה. הממשלה הולכת להרוס את המדינה. זה לא 'הוקוס פוקוס' כמו שעשו בשוק הסלולר, אז לכו לקנות דירות כי לא יקרה כלום בשוק".

דמרי ביטל את דבריו של סגן הממונה על התקציבים באוצר, ערן ניצן, שנשא אף הוא דברים בכנס ועסקו בתוכניות הממשלה להורדת המחירים בשוק ואמר כי הבעיה המרכזית של השוק קשורה בהתנהלות מוסדות התכנון: "ערן ניצן ממשרד האוצר דיבר לפני כן הרבה שטויות. אם תשמעו מה שבעלי תפקידים קודמים אמרו תצחקו. עד שלא ישנו את המדיניות של ועדות התכנון שום דבר אל ישתנה. יש לנו לדוגמא תכנית פינוי בינוי באשדוד שעברה בדיון אחד, אבל כשיצאנו מהחדר באה מנהלת המחוז והעבירה בקשות חדשות. ההיתרים לוקחים יותר זמן מבניית הבניין. הזמן להשיג היתר הבנייה בלתי סביר. יש מקומות שאני רץ אחרי הזנב שלי בגלל אינטרסים שונים ומושכים אותי", אמר.

בהתייחס להחלטתו של שר האוצר להעלות את מס הרכישה, על מנת לצמצם את המשקיעים בשוק אמר דמרי: "מחירי השכירות עלו מיום שהעלו את מס הרכישה. משרד האוצר רוצה לקחת כסף כדי לסבסד הסכמי גג - עובדים פה כמו חלם".

בפאנל נכחו בין השאר ארנון פרידמן, מנכ"ל חברת אשדר, רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים, עוזי לוי, מנכ"ל חברת דירה להשכיר, וערן היימר, מנכ"ל מידרוג.

"המדינה מקדמת את מחיר למשתכן בחיפזון"

רן קוניק ראש עיריית גבעתיים, אמר כי גם להערכתו המחירים לא יירדו בשל האופן שבו מתנהל השוק: "תייגו את הזוגות הצעירים כמסכנים שחייבים לגור במרכז. המחירים בגבעתיים לא יירדו כי כשיש הורים עשירים אז גם יש להם ילדים עשירים וככה זה בגבעתיים והמחירים לא יירדו". קוניק מתח גם ביקורת על המדיניות הממשלתית כיום ואמר כי הממשלה מטילה על הרשויות המקומיות אחריות למשבר הדיור, מבלי לספק להן כלים: "יש עובדים בעירייה במחלקת הנדסה שמרוויחים 5,000 שקל אז אם רוצים שיפור צריך לשדרג את השכר ואת כוח האדם בתחום כי זאת בעיה מאוד גדולה. למדינה יש הרגל להחליט החלטות ולהשית על רשות מקומית מבלי לתת לה פתרונות. בגבעתיים לא ניתן לקדם תכנית פינוי בינוי בגלל תמ"א שהיא לא טובה לגבעתיים כי היא מוסיפה תושבים לעיר שהיא השנייה בצפיפות בארץ אחרי בני-ברק ויש לנו בעיה של תשתיות".

ארנון פרידמן מנכ"ל חברת אשדר, התייחס אף הוא למצב וטען כי המדינה מקדמת את מחיר למשתכן בחיפזון: "המדינה ממהרת לצאת במכרזים לפני כשהקרקע עדיין לא מוכנה לשיווק ובנייה. הממשלה זורקת לשוק את כל מה שיש לה מבלי לווסת גם לפריפריה". לדבריו, "בתחום התחבורה נעשית עבודה טובה, אך בתחום התעסוקה יש בעיה וצריך להעביר את התעסוקה לפריפריה. אין לראשי הרשויות פתרונות וזה הופך להיות נטל", סיכם.

ערן היימר, מנכ"ל מידרוג, השמיע הערכות דומות בנוגע למחירים בעתיד הקרוב. "האוכלוסייה בישראל מתחלקת היום למי שיש בית ומרגיש טוב ולמי שאין בית הוא פסימי. אני לא רואה ירידת מחירים באופק". עוזי לוי, מנכ"ל דירה להשכיר, התייחס לתכנון העתידי בשוק ואמר: "אנחנו לא רוצים גוש בטון אחד מגדרה לחדרה. צריך להגיע לרמת ציפוף עם חשיבות לשמור על שטחים פתוחים תוך שעולים לגובה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully